عمومی

معرفی و آموزش کامل اندیکاتور CDD

معرفی و آموزش کامل اندیکاتور CDD

تحلیل تکنیکال روشی مطمئن برای پیش‌بینی روند آتی بازار سرمایه و تصمیم‌گیری براساس آن است؛ بنابراین اگر قصد ورود به حیطه سرمایه‌گذاری و به‌طور اخص سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم حتماً از این فرصت فوق‌العاده استفاده کنید و با خواندن مطالب زیر دانش خود را نسبت به تحلیل تکنیکال ارزها و شاخص‌ها و اندیکاتورهای آن افزایش دهید. در این مقاله قصد داریم درباره اندیکاتور CDD یا Coin Days Destroyed با شما صحبت کنیم. دانستن این مطالب به شما کمک می‌کند تا آشنایی بیشتری با ابزارهای تحلیل تکنیکال بازار ارزها پیدا کنید و با آسودگی بیشتری در این راه پر فراز و نشیب قدم بگذارید.

فهرست این مقاله

Coin Days Destroyed (CDD) چیست؟

Cdd indicator 2 - معرفی و آموزش کامل اندیکاتور CDD

Coin Days Destroyed شاخصی برای اندازه‌گیری فعالیت اقتصادی است که با وزن‌دادن به سکه‌هایی که برای مدت طولانی استفاده نشده‌اند، تحلیلی از وضعیت بازار در اختیار شما قرار می‌دهد. این شاخص را می‌توان روشی بسیار مهم برای ارزیابی حجم کلی معاملات تلقی کرد.

البته حجم معاملات به خودی خود و در صورتی که سرمایه برای مدت معناداری ذخیره نشده باشد، قادر به نمایندگی از فعالیت اقتصادی نخواهد بود. برعکس سکه‌هایی که برای مدت طولانی جمع شده‌اند، در زمان خرج‌شدن از نظر اقتصادی حائز اهمیت شناخته می‌شوند. این سکه‌ها بیانگر سیگنالی از یک تغییر قابل‌توجه در رفتار بلندمدت هولدرها هستند.

هر یک روزی که یک واحد کوین خرج نشده باقی می‌ماند، به‌عنوان یک coin day شناخته می‌شود. وقتی درنهایت این کوین خرج می‌شود، روزهای جمع‌شده به صفر رسیده یا به اصطلاح نابود می‌شوند (Destroyed). این روزها توسط معیار CDD ثبت می‌شوند. مجموع تعداد روزهای نابودشده (coin days destroyed) به‌صورت شاخص CDD بیان شده و در یک بازه زمانی مشخص تابعی از تعداد سکه‌های خرج شده ضرب در طول عمر این سکه‌ها خواهد بود.

به عنوان مثال:

  • یک خروجی خرج‌نشده تراکنش (UTXO) برای دو BTC که برای مدت ۱۰۰ روز نهفته باقی بماند، معادل ۲۰۰ coin days خواهد بود.
  • UTXO برای ۵/۰ BTC که برای مدت ۱۰۰ روز نهفته باقی مانده است، ارزشی معادل ۵۰ coin days خواهد داشت.
  • UTXO برای ۱۰ سکه بیت کوین که برای مدت ۶ ساعت (۲۵/۰ روز) باقی مانده باشند، برابر با ۵/۲ coin days خواهد بود.

از آنجا ‌که CDD هم‌زمان هم طول عمر و هم حجم سکه‌ها را لحاظ می‌کند، این متریک ابزاری ارزشمند برای ارزیابی رفتار سرمایه‌گذاران بلندمدت، وال‌ها (Whales) و سرمایه‌داران smart money (پول هوشمند) در زمینه خرج‌کردن کوین‌ها در نظر گرفته می‌شود.

نحوه اندازه‌گیری اندیکاتور CDD

این اندیکاتور برای یک خروجی خرج‌نشده تراکنش یا UTXO معین از طریق ضرب‌کردن ارزش و طول عمر آن (در واحد روز) به دست می‌آید. متریک CDD حاصل مجموع این مقادیر برای تمامی خروجی‌های خرج‌شده در یک بازه زمانی مشخص است. به عبارت دیگر CDD را می‌توان به‌صورت فرمول زیر بیان کرد:

CDD = ارزش ‍× طول عمر [روز] (برای تمامی خروجی‌های خرج شده)

درک بهتر اندیکاتور CDD

این اندیکاتور یک ابزار ارزشمند برای ارزیابی رفتار و میزان تمایل هولدرهای بلندمدت و سرمایه‌گذاران ثروتمند به خرج‌کردن سکه‌ها ارز بوده و این کار را به‌کمک دو فاکتور عمده طول عمر و حجم سکه‌ها انجام می‌دهد. کاربرد این اندیکاتور بیش از هر چیز در درک روندهای عمده یا ماکرو مطرح است که در آن اشخاصی که در چرخه‌های قبلی اقدام به جمع‌کردن سرمایه کرده‌اند، سکه‌های خود را خرج می‌کنند.

حساسیت CDD به خرج‌کردن شامل موارد زیر است:

  • سکه‌هایی با طول عمر زیاد: در این حالت هر سکه قدیمی مقدار زیادی coin days را به خود اختصاص می‌دهد.
  • حجم بالای سکه‌ها: حجم بالای سکه‌ها متضمن آن است که سرمایه‌گذاران ثروتمندی که مبلغ هولدشده بالایی دارند، تعداد قابل‌توجهی سکه را روزانه خرج کرده و coin day ها را نابود می‌کنند. توجه داشته باشید که اگر همان سکه‌ها بین افراد رد و بدل شوند، می‌توان گفت روزانه یک کوین به ازای هر واحد کوین مبادله‌شده نابود می‌شود.
  • حجم بالای سکه‌ها با طول عمر زیاد: این اثر ترکیبی مقدار شاخص CDD را به‌طور قابل‌توجهی تحت تأثیر قرار می‌دهد.

سیگنال‌های به‌دست‌آمده از اندیکاتور CDD

Cdd indicator 3 - معرفی و آموزش کامل اندیکاتور CDD

یک فرض رایج این است که سرمایه‌گذاران smart money و هولدرهای بلندمدت احتمالاً دانش پایه محکمی درباره سرمایه داشته و معمولاً تمایل دارند در قیمت‌های پایین‌تر اقدام به خرید کوین‌های ارز و در قیمت‌های بالا اقدام به فروش این کوین‌ها نمایند. به این ترتیب،‌ متریک CDD معمولاً با چارچوب زیر هم‌خوانی دارد:

  • مقادیر بالای شاخص: ممکن است به این معنا باشد که سرمایه‌گذاران بلندمدت در حال خرج‌کردن کوین‌ها برای دریافت سود بوده، از قدرت بازار به نفع خود استفاده نموده یا به اندازه کافی نسبت به هولدکردن سرمایه متقاعد نشده‌اند. این حالت ممکن است موجب شود درصورت به فروش رفتن کوین‌ها، عرضه نهفته بار دیگر وارد گردش سرمایه شود.
  • بالاماندن مقادیر برای مدت طولانی یا روند رو به رشد شاخص: این حالت به ما در نتیجه‌گیری درباره رفتار هولدرهای بلندمدت در زمینه خرج‌کردن کوین‌های ارز کمک بسزایی می‌کند. CDD عموماً مقادیر بالاتر در بازارهای صعودی یا گاوی (Bullish) دارد. علت این امر آن است که هولدر های بلندمدت با فروش سرمایه خود به تقویت بازار کمک کرده و معمولاً موجب بالارفتن قیمت به‌صورت مقطعی می‌گردند.
  • مقادیر پایین شاخص: این حالت زمانی رخ می‌دهد که ترافیک روز به روز شبکه بر روند کلی ترافیک شبکه غالب بوده، سکه‌های قدیمی‌تر نهفته باقی مانده و تمایل به هولدکردن سرمایه بالا باشد. دوره‌هایی که در آن گرایش به سرمایه پایین‌تر است (مثلاً در زمان نزولی‌بودن یا روند خرسی بازار)، فعالیت آن چین (on-chain) کمتر شده و درنتیجه شاخص CDD مقادیر پایین‌تری را نشان می‌دهد.
  • پایین باقی‌ماندن مقادیر شاخص یا روند رو به کاهش CDD: ممکن است بیانگر اطمینان به بازگشت سرمایه برای هولدرهای بلندمدتی باشد که تازه شروع به هولدکردن نموده‌اند. درحقیقت در مقایسه با خرج‌کردن کوین‌ها، سود عاید از این اقدام مالی بالاتر خواهد بود. چنین سیگنال‌هایی در بازارهای صعودی به‌وفور در حین تصحیح و تثبیت (consolidation) قیمت‌ها دیده می‌شوند.

مثال کاربردی از اندیکاتور CDD

مقادیر مطلق CDD باید در چارچوب زمانی کلی پروتکل تفسیر شوند. می‌توان دید که کران پایین (lower bound) اندیکاتور CDD به‌مرور زمان افزایش می‌یابد. این پدیده نتیجه جمع‌شدن تدریجی تمامی طول عمرها در یک UTXO است. متریک CDD تعدیل‌شده با عرضه (Supply-adjusted CDD) از طریق تعدیل‌کردن اندیکاتور CDD به تناسب افزایش تدریجی عرضه در گردش این پدیده را لحاظ کرده است.

با دانستن مطالب فوق، به سراغ چند مثال کاربردی از شاخص CDD می‌رویم:

  • مقادیر CDD کمتر از ۵ میلیون روز: این مقادیر از دیرباز شاخص ترافیک پایه روز به روز (day-to-day)‌ در نظر گرفته شده و در سال‌های اخیر مقادیر حداقلی پایین‌تری را برای تجمع coin day های بیت کوین عرضه کرده‌اند.
  • مقادیر CDD بیشتر از ۱۰ میلیون روز: این مقادیر عمدتاً با بازارهای صعودی یا Bullish و حداقل یا حداکثر مقطعی بازار همراهی داشته و به‌دنبال خرج‌کردن کوین‌ها توسط هولدرهای بلندمدت و افزایش میزان کوین‌های قدیمی‌تر به میزان متوسط به دست می‌آیند.
  • مقادیر CDD بیشتر از ۲۰ میلیون روز: معمولاً در گذشته سابقه نداشته و تنها در دوره‌های نوسان بالای بازار رخ می‌دهند که در آن‌ها حجم بالایی از سکه‌های قدیمی خرج شده و به‌طور بالقوه موجب تحقق سود یا زیان می‌شوند.
  • دقت داشته باشید که مقادیر مطلق CDD به‌مرور زمان تغییر کرده و باید در این چارچوب یا در کنار متریک CDD تعدیل‌شده با عرضه (Supply-adjusted CDD) در نظر گرفته شوند.

CDD اغلب در بازارهای صعودی مقادیر بالاتری داشته و در حین انقباض (Contraction) یا ثبات (Consolidation) بازار به مقادیر پایین‌تر بازمی‌گردد. هنگامی که CDD پس از یک دوره بالا بودن بار دیگر به سطح پایین‌تر بازمی‌گردد، ممکن است مطرح‌کننده اطمینان بیشتر هولدرهای بلندمدت در نهفته نگه‌داشتن کوین‌هایشان باشد.

بازارهای نزولی نیز به سبب تمایل کلی پایین‌تر به سرمایه و غلبه بیشتر حجم مبتنی بر مبادلات آف چین (off-chain) در مقایسه با تقاضا برای تراکنش‌های آن چین (on-chain) شناخته می‌شوند. این امر به بروز دوره‌هایی که در آن مقادیر CDD پایین‌تر است می‌انجامد.

در تصویر زیر نمودار CDD بیت کوین را مشاهده می‌کنید:

Cdd indicator 4.jpg - معرفی و آموزش کامل اندیکاتور CDD

معیارهای اندیکاتور CDD

CDD تعدیل‌شده با عرضه

این معیار نقش زمان را در متریک CDD به تصویر می‌کشد. از آنجا ‌که به‌مرور زمان coin day های بیشتری به دست می‌آید، پتانسیل کلی CDD نیز به‌مرور زمان بیشتر می‌شود. به این ترتیب، تعدیل براساس عرضه (که عبارت است از افزایش تعداد کوین‌های در گردش در طول زمان) در مخرج کسر موجب به دست آمدن دیدی نسبی از میزان نهفتگی در طول تاریخچه یک بازار می‌شود.

CDD باینری

Cdd indicator 5 - معرفی و آموزش کامل اندیکاتور CDD

CDD باینری نشان می‌دهد آیا CDD تعدیل‌شده با عرضه در یک روز معین بالا یا پایین متوسط تاریخی آن قرار می‌گیرد. درمجموع CDD باینری نشان می‌دهد آیا مشترکان بلندمدت بازار در حال ورود به بازار یا خروج از آن هستند. این متریک توسط Hans Hauge و Ikigai معرفی شده است.

سخن پایانی

در این مقاله درباره اندیکاتور CDD و کاربرد آن در تحلیل تکنیکال بازار ارزهای دیجیتال سخن گفتیم. به‌کمک این اندیکاتور شما می‌توانید روند بازار کریپتوکارنسی را به‌دقت ارزیابی کرده و با دید روشن‌تری اقدام به تصمیم‌گیری مالی در حیطه ارزها کنید.

به یاد داشته باشید که رمز موفقیت در این بازار پر فراز و فرود، تحقیق و مطالعه هرچه بیشتر و همراه‌شدن با جریان بازار و تغییرات سریع آن است. درنهایت برای آگاهی بیشتر از تحلیل تکنیکال و تصمیم‌گیری‌های صحیح و دقیق در حوزه سرمایه‌گذاری ارزها می‌توانید از مشورت با مشاوران مالی در این حوزه نیز بهره ببرید.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.

برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی