خبر

صدور مجوز فروش برخط ۳ محصول برای ۵۰۰ داروخانه

صدور مجوز فروش برخط ۳ محصول برای ۵۰۰ داروخانه

به گزارش بازار، سید حیدر محمدی درباره فروش برخط دارو در برخی پلتفرم‌های اینترنتی، گفت: ما برای فروش برخط در حوزه مکمل و محصولات آرایشی و بهداشتی مشکلی نداریم. هم اکنون ۵۰۰ داروخانه مجوز فروش برخط مکمل را دارند، اما در هیچ کجای دنیا، دارو به صورت آنلاین فروخته نمی‌شود. باید توجه کرد که مجوزی که ما برای فروش برخط به داروخانه می‌دهیم، با کاری که برخی پلتفرم‌ها به صورت غیرقانونی در فروش برخط دارو انجام می‌دهند، کاملا متفاوت است.

چرایی نفروختن اینترنتی دارو
محمدی ادامه داد: زمانیکه به یک داروخانه مجوز فروش برخط مکمل می‌دهید، آن داروخانه به عنوان شخصیت حقوقی مشخص که پروانه و یک مؤسس مجاز که پزشک داروساز دارد، مورد خطاب است؛ بنابراین سازمان غذا و دارو به داروخانه مجاز و به یک مؤسس مجاز، اجازه و مجوز فروش برخط مکمل یا محصولات آرایشی و بهداشتی یا طب سنتی مجاز را می‌دهد. در زمینه فروش برخط دارو اکنون قاعده‌ای وجود ندارد و از آنجایی که فروش دارو نیاز به مشاوره دارویی و توضیحات دارد و امکان اینکه با هر دارویی که در خانه بیمار می‌رود، داروساز هم بفرستیم، نیست، در نتیجه در این زمینه ورود نمی‌کنیم؛ زیرا ممکن است خطا ایجاد شود. آموزش نحوه مصرف دارو، نحوه نگهداری دارو متفاوت است و در نتیجه نمی‌توان آن را به صورت برخط به فروش رساند، در حالی که در حوزه مکمل این خدمات نیاز نیست. مکمل را یک فرد سالم برای تقویت شدن مصرف می‌کند، اما دارو را بیمار که ضعیف است، مصرف می‌کند و اگر درست موارد مصرف دارو را رعایت نکند، دارو به سم بدل شده و آسیب می‌زند؛ بنابراین اعتقاد داریم که دارو باید زیر نظر داروساز به فروش برسد.

ارسال دارو به در منزل بیماران برای مبتلایان به ام‌اس و جانبازان
رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در زمینه ارسال داروهای بیماران خاص به در منزل‌شان به صورت آزمایشی طرحی را اجرا کرده‌ایم، گفت: یک بخش این طرح برای بیماران ام‌اس از سوی دانشگاه علوم پزشکی تهران و بخش دیگر برای جانبازان و از سوی بیمه دی اجرا می‌شود که بر اساس آن دارو زیر نظر داروساز بسته‌بندی و پلمب می‌شود و به درب منزل‌شان ارسال می‌شود.

پلتفرم‌هایی که اینترنتی دارو می‌فروشند، مجوز ندارند
رییس سازمان غذا و دارو ادامه داد: درباره برخی پلتفرم‌هایی که اقدام به فروش برخط دارو می‌کنند، این پلتفرم‌ها مجوزی ندارند؛ بنابراین یک بستر غیر مجاز دارد داروی غیرمجازی را عرضه می‌کند. هیچکس نمی‌داند آنچه به عنوان دارو از پلتفرم‌های اینترنتی خریداری می‌کند، مجاز است یا خیر؟؛ بنابراین یک بستر غیر مجاز، داروی غیرمجاز را از طریق داروخانه غیرمجاز و زیر نظر یک شخص غیرمجاز می‌فروشد.

محمدی با بیان اینکه وظیفه سازمان غذا و دارو نظارت بر مراکز مجاز فروش داروست، گفت: نهادهای انتظامی و امنیتی در زمینه موارد غیرمجاز ورود و برخورد می‌کنند. البته ما برای پلتفرم‌های غیرمجاز فروش دارو در فضای مجازی اعلام جرم کرده‌ایم و اعلام کردیم که این اقدام غیرقانونی است و حتی یکبار محکوم و جریمه هم شدند که البته این اقدام بازدارنده نبوده است. این اقدامات به شدت آسیب‌رسان است. از مردم می‌خواهیم که دارویشان را از این مسیر تهیه نکنند. ممکن است داروی سالمی هم در این زنجیره فروخته شود، اما ریسک است و ممکن است داروی سالم نباشد. زیرا نمی‌دانیم از کجا تأمین می‌کنند. به مردم توصیه می‌کنیم که دارو را از این مسیر تهیه نکنند. چندین بار هم به تعزیرات حکومتی، قوه قضاییه، دادستانی هم اعلام جرم کرده ایم که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی