عمومی

0 تا 100 تجربه کاربری یا UX: +8 تفاوت UI و UX

۰ تا ۱۰۰ تجربه کاربری یا UX: +8 تفاوت UI و UX

تجربه کاربری یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در دنیای طراحی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. دو اصطلاح UX و همچنین UI بسیار شبیه به یکدیگر بوده و اکثر مواقع به‌ جای هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. لازم است بدانید که معنای این دو اصطلاح کاملاً با یکدیگر فرق دارند و تنها نام آنها به هم شبیه می‌باشد. ما در این مقاله از دکتر ویز، به بررسی این موضوع مهم خواهیم پرداخت و اگر شما نیز تمایل دارید که درباره این مسئله اطلاعاتی کسب کنید، تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

همان‌طور که گفتیم، دو اصلاح UX و UI شباهت زیادی به هم دارند و موجب بروز اشتباه در بین افراد می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از تجربه کاربری و رابط کاربری به درآمدهای بالا برسید. در ادامه این مقاله، ما به بررسی بیشتر این مسئله خواهیم پرداخت.

یا بازاریابی تأثیرگذار”]

%D8%AA%D8%AC%D8%B1%D8%A8%D9%87 %DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%DB%8C - 0 تا 100 تجربه کاربری یا UX: +8 تفاوت UI و UX

تجربه کاربری چیست؟ (UX)

احتمالاً اولی سؤالی که برای شما پیش می‌آید، این است که تجربه کاربری چیست و چه اهمیتی دارد؟ خوب است بدانید که اولین و اصلی‌ترین تکنیکی که با استفاده از آن انسان محصولاتی را طراحی کرده، طراحی تجربه کاربری بوده است. طبق تعریفی که دون نورمن از این طراحی ارائه می‌دهد، می‌توان این‌طور گفت که UX شامل همه ابعاد تعامل کاربر با محصولات و خدمات یک سازمان می‌شود. به بیانی دیگر، می‌توان گفت که این طراحی به همه تعاملاتی که بین مشتری و محصول انجام می‌گیرد، اطلاق می‌شود.

همچنین می‌توان از این طراحی برای روند تولید محصولات نیز استفاده کرد. این روند تولید محصولات نه‌ تنها برای محصولات و دستگاه‌های دیجیتال و برقی، بلکه برای تمام محصولات مانند اتومبیل‌ها نیز قابل‌استفاده خواهد بود. همچنین تجربه کاربری به کاربر کمک می‌کند تاحدامکان کارهای خود را به شیوه آسان‌تری به پایان برساند. برای مثال، با استفاده از طراحی این نوع تجربه شما مطمئن خواهید شد که چطور می‌توانید خرید آنلاین کاربران را ساده‌تر کنید. آموزش Adobe Xd را بخوانید.

می‌توان این‌طور برداشت کرد که مهم‌ترین و اصلی‌ترین هدف کاربران از طراحی این نوع تجربه، این است که تجربه‌های کاربران را دلنشین‌تر، آسان‌تر و کاربردی‌تر کند. مهم‌ترین نکته که درباره این نوع طراحی باید بدانید، این است که تجربه کاربری موجب ارتقا و توسعه کیفیت محصولات می‌شود. این افزایش کیفیت و توسعه محصولات موجب می‌شود که مشتری بیشتر از قبل از شما راضی باشد. لازم به ذکر است که این نوع طراحی کاملاً غیر دیجیتالی بوده و بیشتر با استفاده از علوم شناختی انجام می‌گیرد.

%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87 %DA%A9%DB%8C%D9%81%DB%8C%D8%AA %D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA - 0 تا 100 تجربه کاربری یا UX: +8 تفاوت UI و UX

رابط کاربری چیست؟ (UI)

حالا اگر بخواهید بدانید که رابط کاربری به چه معنی بوده و کاربرد این نوع طراحی چیست، باید ادامه مقاله را به‌دقت مطالعه فرمایید. همان‌طور که پیش‎‌ازاین نیز گفتیم، شما با استفاده از تجربه کاربری این امکان را دارید تا محصولات خود را بهینه‌سازی کنید. همچنین با استفاده از آن شما این امکان را داشتید که کاربران استفاده راحت‌تر و بهتری از شما تجربه کنند. حالا برای درک معنی رابط کاربری باید بدانید که این موضوع، تکمیل‌کننده موضوع قبلی می‌باشد. در مورد هویت بصری بیشتر بخوانید.

با بررسی وظیفه یک طراح رابط کاربری، متوجه می‌شوید که کار طراح رابط کاربری تقریباً مانند کار یک گرافیست می‌باشد. این شخص باید برخی کارهای گرافیکی را انجام داده و لوگو و… ایجاد کند. باوجود این، اگر دقیق‌تر به این موضوع توجه کنید متوجه می‌شوید که بسیاری از افراد تعریف رابط کاربری را با تعریف تجربه کاربری یکی می‌دانند و تغییر آنها بسیار محسوس خواهد بود.

همان‌طور که گفتیم، UX یک طراحی غیردیجیتالی دارد. این در حالی است که UI طراحی کاملاً دیجیتالی از خود بروز می‌دهد. مهم‌ترین نقطه تعامل میان کاربر و محصول، رابط کاربری آنها می‌باشد که این نقطه تعامل، چیزی شبیه به صفحه لمسی در انواع دستگاه‌های دیجیتالی مانند تلفن همراه، دستگاه قهوه‌ساز و… است.

UX - 0 تا 100 تجربه کاربری یا UX: +8 تفاوت UI و UX

تفاوت تجربه کاربری و رابط کاربری (UX در مقابل UI)

همان‌طور که تاکنون متوجه شدید، تجربه کاربری با رابط کاربری تفاوت‌هایی دارد که موجب تمایز بین آنها می‌شود. ما در این بخش از مقاله دکتر ویز، به بررسی تفاوت تجربه کاربری و رابط کاربری خواهیم پرداخت. اگر بدن خود را به‌عنوان یک محصول در نظر بگیرید، اندام‌های بدن و استخوان‌های بدن ما به‌عنوان UX  نشان داده می‌شوند. این در حالی است که UI مانند واکنش‌های بدن به عوامل بیرونی عمل خواهد کرد. درواقع، می‌توان این‌گونه گفت که این دو موضوع یکدیگر را تکمیل می‌کنند.

شما اگر رابطه کاربری بدون تجربه کاربری را داشته باشید، مثل این است که یک نقاشی بدون هیچ‌گونه فکری روی بوم نقاشی کشیده‌اید. ممکن است نقاشی و طراحی شما تا حد زیادی ظاهر زیبایی داشته باشد، اما هیچ معنی و مفهومی در آن وجود ندارد. به بیانی دیگر، می‌توان این‌گونه گفت که هیچ احساسی در آن دیده نخواهد شد. علاوه بر این، اگر شما UX را بدون بهره بردن از UI داشته باشید، مثل این است که شما ک مجسمه بدون هیچ نقش و تصویری دارید؛ بنابراین، شما به هر دوی این موارد نیاز خواهید داشت.

مهم‌ترین نکته در تفاوت بین تجربه کاربری و رابط کاربری این است که UX به طور کامل درباره تجربه کاربر انجام می‌شود. این در حالی است که رابط کاربری، نحوه عرضه فاکتورهای رابط یک محصول در نظر گرفته می‌شود. به بیان ساده، می‌توان این‌گونه گفت که UX برای کیفیت احساست مخاطبان و کاربران مورداستفاده قرار می‌گیرد. درحالی‌که UI تنها به‌ظاهر و زیبایی ظاهری سایت‌ها و محصولات می‌پردازد. با نرم افزار فیگما (Figma) آشنا شوید.

کلام آخر

تجربه کاربری و رابط کاربر دو موضوع مهم در طراحی سایت‌ها هستند که از اهمیت بالایی برای محصولات سایت برخوردار هستند. لازم به ذکر است طراحی رابط کاربری سایت بیشتر به خلاقیت و سلیقه طراح بستگی دارد. درحالی‌که برای طراحی UX باید بیشتر به فرهنگ کاربر توجه داشته باشید. ما در این مقاله از دکتر ویز، به بررسی UX و UI و همچنین تفاوت‌های این دو موضوع پرداختیم. اگر شما نیز به این نوع طراحی‌ها علاقه دارید، بهتر است موضوعات این مقاله را به‌دقت مطالعه فرمایید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی