خبر

مستاجران بخوانند/ چگونه وام ودیعه مسکن بگیریم؟

مستاجران بخوانند/ چگونه وام ودیعه مسکن بگیریم؟

380552 694 - مستاجران بخوانند/ چگونه وام ودیعه مسکن بگیریم؟

اقتصاد۲۴ طبق دستورالعمل اجرایی تسهیلات کمک ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۱ از محل منابع ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن، بانک مرکزی در راستای حمایت از مستاجرین کم‌درآمد، بانک‌های عامل را موظف به اعطا تسهیلات در چارچوب سهمیه‌های تعیین شده به متقاضیان واجد شرایطی که از طریق سامانه طرح‌های حمایتی مسکن معرفی می‌شوند، کرده است.

چه کسانی مشمول وام کمک ودیعه مسکن هستند؟

متقاضیان وام مسکن باید دارای اجاره‌نامه رسمی یا اجاره‌نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کدرهگیری، از اول فروردین ۱۴۰۱ به بعد باشند.

متقاضی و همسرش باید در زمان ثبت‌نام فاقد مسکن و یا زمین مسکونی ملکی باشند. متقاضی باید متاهل باشد و تنها زنان مجرد بالای ۳۵ سال سن و مردان مجرد بالای ۴۵ سال سن مشمول وام ودیعه مسکن می‌شوند.

افرادی که در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ از تسهیلات کمک ودیعه مسکن طبق مصوبات ستاد ملی کرونا استفاده کرده‌اند، امکان استفاده از این تسهیلات را ندارند.

افراد متقاضی این تسهیلات و همسرشان، طبق استعلام بانک از سامانه سمات بانک مرکزی نباید دارای تسهیلات جاری در بخش مسکن باشند.

چگونه وام ودیعه مسکن را دریافت کنیم؟

متقاضیان این وام ابتدا باید اجاره‌نامه رسمی و یا اجاره‌نامه‌ای که در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور ثبت شده باشد و قرارداد اجاره حداقل تا پایان زمان ثبت‌نام وام ودیعه مسکن باشد را داشته باشند.

بعد از مطالعه شرایط و مشمولین این تسهیلات با مراجعه به سامانه ثبت‌نام وام کمک ودیعه مسکن به نشانی https://saman.mrud.ir/ باید نسبت به ثبت‌نام در سامانه اقدام کنند.

پس از درخواست وام در سامانه و معرفی به بانک برای دریافت وام، متقاضیان می‌بایست مدارک خود را تکمیل کرده و به بانک ارائه دهد. همچنین ضامنین خود را ظرف دو هفته به بانک معرفی کنند.

مبلغ وام چقدر است؟

سقف تسهیلات برای مشمولان در تهران ۱۰۰میلیون تومان، کلانشهر‌ها ۷۰میلیون تومان و برای سایر شهر‌ها نیز ۴۰میلیون تومان است. کلانشهر‌ها شامل شهر‌های کرج، قم، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز و اهواز است. همچنین تسهیلات با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار و باز‌پرداخت حداکثر ۵ ساله است.

لازم به ذکر است نرخ سود مصوب شورا پول و اعتبار برای تسهیلات کمک ودیعه مسکن در حال حاضر ۱۳درصد است.


بیشتر بخوانید: چرا کسی نمی‌تواند وام زیر ۱۰۰میلیون بدون ضامن بگیرد؟


نکاتی که باید بدانید.

متقاضیان متعهد هستند که در زمان ثبت‌نام فاقد مسکن یا زمین مسکونی برای خود و همسرشان باشند و اگر در هر زمان سابقه مالکیتشان در زمان ثبت‌نام محرز شود از فرآیند دریافت تسهیلات حذف شده و در صورتی که وام را دریافت کرده باشند متعهد به استرداد تمام تسهیلات دریافتی و جبران خسارت و جرایم مربوط به آن خواهند شد.

اگر متقاضیان تا حداکثر ۱۵ روز کاری از تاریخ معرفی به شعب، نسبت به تکمیل مدارک و ارائه ضامنین اقدام نکنند، درخواست متقاضی در سامانه حذف خواهد شد.

متقاضیان دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن که نسبت به دریافت این تسهیلات اعتراض دارند می‌توانند شکایت خود را در سامانه «ثبت و رسیدگی به شکایات» بانک مرکزی با مراجعه به آدرس https://crm.cbi.ir/ ثبت کنند که اگر بانک‌های عامل نسبت به اعطای تسهیلات کمک ودیعه مسکن بدون داشتن توجیه بانکی در سقف سهمیه ابلاغی برای هر بانک خودداری کنند مشمول جریمه مالیاتی خواهند شد.

منبع: تجارت نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی