خبر

سهم ۷ درصدی نان صنعتی در سفره خانوارها| با یکسان سازی قیمتها رانت نهفته در آرد سوبسیدار را قطع کنید

سهم ۷ درصدی نان صنعتی در سفره خانوارها| با یکسان سازی قیمتها
رانت نهفته در آرد سوبسیدار را قطع کنید

بازار؛ گروه صنعت: پس از حذف یارانه آرد صنف و صنعت، رقابت بین نان های سنتی و صنعتی به مسیر دیگری هدایت شد و این مساله موجب شد سهم نان های حجیم و نیمه حجیم در سبد خانوارها کمتر از قبل نیز شود. در واقع در حالی که بسیاری از صنایع به گفته تحلیلگران در مرحله زیان دهی قرار دارند، صنف و صنعت نان های حجیم و نیمه حجیم نیز به گفته فعالان این حوزه شرایط خوبی ندارند. به این معنا که اگر فعالان این صنعت بخواهند فقط روی تولید نان تمرکز داشته باشند زیان ده هستند اما غالبا الان در کنار تولید نان ها؛ تولید و عرضه نان های شیرین را هم در برنامه کاری خود قرار داده اند تا بتوانند امورات خود را بگذارند در غیر این صورت زیان ده هستند. به خصوص اینکه الان وضعیت صنعت نان های صنعتی به نحوی است که فعالان این بخش به صورت رقابتی کار می کنند.

علیرضا نقره فعال صنعت معتقد است قیمت نانی که الان به مردم ارائه می دهیم رقابتی و پایین تر از قیمت تمام شده است اما تولید کنندگان برای اینکه بتوانند در صحنه بمانند و از آن طرف مردم هم بتوانند مصرف کننده این نوع نان ها باشند باید تولید انواع نان ها را داشته باشند و دوام بیاورند.

تفاوت قیمت آرد و کاهش سهم نان های صنعتی از سفره مردم

علیرضا نقره عضو اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم استان تهران همچنین در خصوص حاکم شرایط حاکم بر این صنف به خبرنگار بازار می گوید: وضعیت نسبتا خوب است البته ما کلا به واسطه تفاوت قیمتی که آرد ما با بقیه آردها دارد از سفره مردم دور شده ام؛ یعنی به دلیل گرانی آرد صنف و صنعت باعث شده که مصرف نان های حجیم و نیمه حجیم کم باشد اما کم و بیش چرخ صنف ما هنوز می چرخد.

نقره عضو اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم استان تهران: ر سطح کشور شاید حدود ۷ درصد و در تهران هم حدود ۱۰ درصد کل مصرف نان مردم به نان های حجیم و نیمه حجمی اختصاص دارد

نقره در پاسخ به این سوال که سهم نان های حجیم و نیمه حجیم در بازار چقدر است نیز گفت: تا جایی که بنده اطلاع دارم در سطح کشور شاید حدود ۷ درصد و در تهران هم حدود ۱۰ درصد کل مصرف نان مردم به نان های حجیم و نیمه حجمی اختصاص دارد.

وی همچنین در خصوص اصلی ترین نیاز صنعت نان های حجیم و نیمه عنوان کرد: اصلی ترین مورد این است که بتوانیم با سایر نان ها رقابت کنیم و راه رقابت با سایر نان ها هم این است که در شرایط مساوی با آنها باشیم؛ یعنی قیمت آرد برای همه ما مثل هم باشد؛ به این معنا که قیمت آرد دیگر بخش ها را به قیمت آرد صنف و صنعت برسانند که هم جلوی اسراف گرفته شود و هم رانت هایی که در بحث آردهای سوبسید دار وجود دارد از بین برود؛ این بهترین راه است.

هزینه های تامین و تعمیر ماشین آلات صنعت نان صعودی است

این مقام صنفی همچنین در خصوص ماشین آلات این بخش و میزان به روز بودن آنها نیز گفت: اگرچه در حوزه ماشین آلات واردات نداریم اما تولید کننده های داخلی کم و بیش وسایل مورد نیاز ما را تامین می کنند. البته تجهیزات و ماشین الات هم گران شده است و وقتی ماشین آلات مستهلک می شود وقتی می خواهیم عوض کنیم بسیار هزینه های بالایی دارد.

سوبسید ابتکار عمل و رقابت را از ما می گیرد

عضو اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم استان تهران همچنین در خصوص اینگه چقدر شرایط صادرات این نوع نان ها برای تولید کنندگان وجود دارد نیز گفت: ما صادرات نداریم اما شنیده ها حاکی است یکسری نان های صنعت ی هستند که به شرطی که آرد سوبسید دار استفاده نکنند و آرد مورد نیاز را خود از بازارهای خارجی تامین کنند می توانند تولیدات شان را صادر کنند. با این وجود چندان اطلاعات دقیق در این مورد به صورت روشن وجود ندارد.

عضو اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم استان تهران: سیاستی که دولت دارد این است که نمی خواهد بگذارد گندم گران شود، با این وجود خواسته ما این است که روی نان های حجیم و نیمه حجیم سوبسید داده نشود چون دائما به ضرر تولید کننده تمام می شود؛ به این معنا که اگر سوبسیدی به صنعت نان داده شود ابتکار عمل و رقابت واقعی از ما گرفته می شود و تولید نان خوب را از ما می گیرد

نقره همچنین در خصوص آنچه می توان برای صنعت نان در سال ۱۴۰۳ متصور شد می گوید: با توجه به قیمت گندم که پیش بینی شده قیمت خرید تضمینی سال آینده افزایش خواهد یافت، شرایط متفاوت می تواند رخ دهد. البته سیاستی که دولت دارد این است که نمی خواهد بگذارد گندم گران شود. با این وجود خواسته ما این است که روی نان های حجیم و نیمه حجیم سوبسید داده نشود چون دائما به ضرر تولید کننده تمام می شود؛ به این معنا که اگر سوبسیدی به صنعت نان داده شود ابتکار عمل و رقابت واقعی از ما گرفته می شود و تولید نان خوب را از ما می گیرد.

این عضو هیات مدیره تعاونی نان های حجیم و نیمه حجیم در پایان گفت: حرف ما این است که اگر قیمت گندم بالا رفت قیمت ارد هم بالا ببرند و هیچ سوبسیدی به ما پرداخت نشود.

گفتنی است نگاهی اجمالی به خرید تضمینی گندم قبل از سال ۱۴۰۰ و پس از آن نشان می‌دهد که این نرخ با افزایش ۲۵۰ درصدی همراه بوده است؛ همچنین وزارت جهاد کشاورزی با کمک شرکت بازرگانی دولتی و سازمان تعاون روستایی سال زراعی گذشته که شهریور ماه امسال به پایان رسید حدود ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تن گندم به نرخ ۱۵ هزار تومان از کشاورزان خریداری کردند و میزان تولید گندم نیز به حدود ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید. این در حالی است که قیمت جدید خرید تضمینی گندم، افزایش ۱۷ درصدی را نسبت به نرخ خرید تضمینی در سال قبل (۱۵ هزار تومان) نشان می‌دهد که این نرخ نسبت به نرخ سال ۱۴۰۰‐۱۳۹۹ یعنی سال آخر دولت دوازدهم (۵۰۰۰ تومان) افزایش ۲۵۰ درصدی داشته است.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی