عمومی

سئو (seo) چیست؛ آموزش روش‌های بهینه سازی سایت برای موتورهایجستجو

سئو (seo) چیست؛ آموزش روش‌های بهینه سازی سایت برای موتورهای
جستجو

در دنیای دیجیتالی و آنلاین امروز قابل انکار نیست که جستجو در گوگل‌، به گزینه اول ما برای به‌دست آوردن پاسخ سوالات‌مان تبدیل شده است. احتمالا کمتر یاد داریم پاسخ سوالی که در گوگل سرچ کرده‌ایم را نگرفته باشیم. حتی ممکن است زبان سرچ خود را تغییر دهیم تا به جواب مورد نظر برسیم.

حال اگر بخواهیم پاسخ این سوال را بدهیم که سئو چیست و چرا این‌قدر در کسب‌‌و‌کار‌های اینترنتی تاثیر دارد، باید بگوییم:

هر وب‌سایتی که بهتر توانسته باشد نظر گوگل را جلب کند، از مزایای توجه و مراجعه بیشتر کاربران به سمت خود هم، بیشتر سود خواهد برد.

در واقع می‌توانیم بگوییم سایتی که در نتایج بالاتر گوگل ظاهر شده به احتمال زیاد سئو یا بهینه سازی بهتری برای موتورهای جستجو انجام داده است. البته، اقداماتی برای بهتر عمل کردن و رتبه گرفتن اختصاصی برای آن عبارت مورد جستجو و نه الزاما هر محتوایی که یک سایت به آن پرداخته است.

سوال اصلی این است که “عوامل مورد توجه برای گوگل چیست؟” و ما “چگونه می‌توانیم سایت خود را بهینه کنیم؟” با ما همراه باشید تا پاسخ سوالات شما را به ساده‌ترین شیوه ممکن بیان کنیم.

سئو (seo) چیست؟

Rand Fishkin مدیر عامل MOZ، تعریف سئو را این‌گونه بیان می‌کند:

سئو، عمل افزایش کمیت و کیفیت ترافیکی است که شما از طریق موتورهای جستجو دریافت می کنید.

در واقع سئو (seo)؛ برگرفته از عبارت Search Engine Optimization به معنی بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو است.

What is SEO - سئو (seo) چیست؛ آموزش روش‌های بهینه سازی سایت برای موتورهایجستجو
هر کسب و کاری که به دنبال جذب مشتریان بالقوه در بستر وب باشد؛ انجام سئو برای سایت خود را بسیار حائز اهمیت می‌داند.

اگر بخواهیم یک تعریف ساده‌تر از Seo ارائه کنیم و پاسخ دهیم که “سئو چیست”، باید بگوییم:

سئو؛ روشی برای بهینه‌سازی سایت است که برای درک بهتر آن توسط گوگل اجرا و پیاده سازی می شود.

در واقع با Seo سایت، این مفهوم را به گوگل می‌رسانیم که ما توانسته‌ایم نیاز کاربران گوگل، که همان دریافت پاسخ درست و مورد نیازشان در سریع‌ترین زمان ممکن هست را، به بهترین و راحت‌ترین شکل ممکن تامین کنیم.

اما درک این موضوع توسط گوگل، طبق الگوریتم‌ها و قوانینی صورت می‌گیرد که به‌طور مستمر توسط خود گوگل بروز رسانی می‌شوند و از طریق جدیدترین شیوه‌های سهولت پاسخگویی بهتر به کاربران و همچنین روش‌های شناسایی و جلوگیری از عملکردهای متقابل گمراه کننده، برای بررسی دائمی سایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.


برای مطالعه بیشتر درباره نحوه کارکرد الگوریتم‌های موتور جستجوی گوگل می‌توانید به مقاله مهم‌ترین الگوریتم‌ های گوگل مراجعه کنید.


هدف نهایی ما از بهینه سازی سایت، درآمد بیشتر حاصل از فروش یا خدمات ارائه شده به مشتری است. پس می‌توانیم با بکارگیری دانش Seo، در نتایج بالاتر گوگل قرار بگیریم و بدون پرداخت هزینه‌های گزافِ تبلیغات، گوگل را بهترین معرفی کننده سایت خود قرار دهیم. اما چگونه می‌توان سایت را برای موتورهای جستجو بهینه کرد؟ برای پاسخ این سوال بهتر است در ابتدا به این سوال کلیدی که “موتورهای جستجو چیست؟” بپردازیم تا کمی بحث سئو سایت برای ما بهتر جا بیافتد.

موتور جستجو چیست؟

موتور جستجو یا Search Engine؛ در واقع یک پلتفرم است که محتواهای قرار داده شده در بستر وب را جستجو و بررسی می‌کند و از میان آن‌ها مناسب‌ترین گزینه را به عنوان پاسخ جستجو در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

نحوه فعالیت موتورهای جستجو در فضای اینترنت شامل سه بخش اصلی است:

  • Crawl (خزش): شامل جستجو در اینترنت برای محتوا و بررسی محتوای متنی و غیر متنی در URL هایی است که پیدا کرده.
  • Index (فهرست‌بندی): شامل ذخیره‌سازی و مرتب کردن محتوا‌هایی است که در مرحله خزش بدست آمده.
  • Rank (رتبه‌بندی): شامل رتبه‌بندی محتوا‌ها به عنوان پاسخ جستجو‌ها به ترتیب نزولی از مرتبط‌ترین پاسخ‌ها است.

درباره موتور جستجوگر گوگل چه می‌دانیم؟

گوگل اصلی‌ترین موتور جستجو در فضای اینترنت است و توانسته بیش از ۹۲% جستجوهای تحت وب را در اختیار داشته باشد!

با قاطعیت و صراحت می‌توانیم بگوییم در طی چند سال اخیر شاهد این موضوع بوده‌ایم که وقتی در مورد مساله‌ای سرچ می‌کنیم، گوگل اطلاعات دقیق‌تری نسبت به چند سال گذشته در اختیار ما قرار می‌دهد!

چنین پیشرفتی در عملکرد گوگل، جز گردآوری اطلاعات و داده‌های جستجوی کاربران و در کنار آن استفاده گسترده از هوش مصنوعی نمی‌توانست بدست بیاید. به طور کلی می‌توانیم گوگل را مانند یک ناظر در نظر بگیریم که از طریق مطالعه رفتار کاربرها می‌تواند در مورد کارکرد و عملکرد سایت‌ها تصمیم بگیرد و برای رتبه‌بندی در نتایج جستجو استفاده کند.

New Project 2022 01 07T120031.330 - سئو (seo) چیست؛ آموزش روش‌های بهینه سازی سایت برای موتورهایجستجو
موتور جستجوگر گوگل قصد دارد تا خود را به بهترین و تنها پاسخ‌دهنده به هر نوع سوالی از جانب هر نوع کاربری مبدل سازد.

گوگل، همچنین توانایی تشخیص قصد و هدف (Intent) هر کاربر از سرچ را دارد به عنوان مثال: می‌تواند تشخیص دهد، کاربرانی که واژه لباس زمستانی سرچ می‌کند، اغلب بر روی تصاویر کلیک می‌کنند و دنبال Image هستند. پس برای نتایج سایر افرادی هم که همین واژه را سرچ کرده اند، در نتایج بالایی صفحات خود، باکسی حاوی عکس‌های مرتبط قرار می‌دهد.

بنابراین ما هم باید بدانیم که:

توجه داشتن به رفتار کاربر و در نتیجه اهداف کاربر در هنگام جستجو، یک اقدام ضروری به منظور سئو یا بهینه‌سازی سایت محسوب می‌شود. به ترتیبی که باید محتوای سایت، بر حسب آن رفتار و نتایج بروز رسانی شود.

موضوع نحوه عملکرد گوگل صرفا به این چند بخش ذکر محدود نمی‌شود بلکه فرآیندها و عملکردهای متنوع دیگری هم از سوی گوگل برای استفاده از اطلاعات حاصل از جستجوی کاربران وجود دارد که در صورت علاقه‌مندی شما به این موضوع در یک مقاله مجزای دیگر به طور کامل‌تر به آن خواهیم پرداخت.

حال که با رابطه سئو سایت و موتورهای جستجو آشنا شدیم، باید از اهمیت و تاثیر آن برای کسب‌وکار خود نیز آگاه شویم.

اهمیت و لزوم سئو برای کسب و کارها

اینکه شما به عنوان یک صاحب کسب و کار چه نوع استراتژی‌هایی را برای بازاریابی محصولات و خدمات خود انتخاب می‌کنید، به نوع محصول، بازار هدف و مخاطبان مورد نظر شما بستگی دارد.

سئو، یک راهکار مناسب برای پیاده‌سازی اصول استراتژی بازاریابی جاذبه‌ای و دنبال کردن رویکرد بازاریابی درون گرا است.

وقتی بازار محصول شما مشتریانی بالقوه در اختیار دارد که در لحظه نیاز به آن محصول یا خدمات بلافاصله اقدام به جستجو و تامین نیاز خود می‌کنند، بنابراین با شرایطی روبرو هستید که باید با قرار داشتن‌ در محل مناسب، بیشتر منتظر حضور آن مشتری قطعی باشید تا اینکه خود به سراغ همه بازار هدف‌تان بروید.

SEO min - سئو (seo) چیست؛ آموزش روش‌های بهینه سازی سایت برای موتورهایجستجو
سئو؛ بهترین و مرتبط‌ترین مشتریانی که در حال جستجوی محصولات یا خدمات شما هستند را برای‌تان به ارمغان می‌آورد.

بنابراین واضح است که انتخاب و سرمایه‌گذاری یک کسب و کار برای فعالیت در حوزه سئو، باید کاملا با شرایط بازار محصول یا خدمات ارائه شده مطابقت داشته باشد. انتظار نداشته باشید که در شرایطی نظیر موج اول کرونا با پرداختن به راهکار سئو بتوانید محصول ماسک خود را موفق‌تر از تبلیغ‌کنندگان مستقیم این محصول در بستر اینترنت به فروش برسانید.

سئو برای معرفی محصولات و خدمات شما، یک راهکار ماندگار؛ ولی قابل دستیابی در بلندمدت است.

اما در ادامه بحث، برای ورود به ماهیت عملکردی سئو بهتر است به این سوالات پاسخ دهیم که “ابعاد کارکردی سئو چیست” و “Seo به چند بُعد تقسیم می‌شود “و “از چه جنبه‌هایی می‌توانیم روی آن کار کنیم؟”

ابعاد کارکردی سئو

فاکتورهای زیادی برای بهبود رتبه و کیفیت صفحات وب وجود دارند که با بهینه‌سازی آن‌ها می‌توان بدون نیاز به اطلاع از جزئیات الگوریتم‌های پیچیده گوگل، رتبه بهتری در نتایج جستجو به دست آورد.

به طور کلی Seo از نظر کارکرد به دو لایه تقسیم می‌شود:

  1. سئو داخلی یا On Page Seo
  2. سئو خارجی یا Off Page Seo

 On Page Seo یا سئو داخلی چیست؟

سئو داخلی، بخش پایه‌ای و ضروری بهینه‌سازی سایت است که قبل از هر اقدام دیگری باید به طور کامل و اصولی انجام شود تا نتایج مورد انتظار از بهینه‌سازی سئو خارجی نیز به مراتب موثرتر شود.

On Page Seo یا سئو داخلی شامل بهینه‌سازی مجموعه فاکتورهایی است که مستقیما از درون وب‌سایت قابل کنترل هستند. این فاکتورها به طور خلاصه شامل موارد زیر می‌شوند:

  • انتخاب عنوان و زیر عنوان‌های مناسب
  • متا تگ‌ها
  • محتوای بهینه و ساختارمند
  • Url های استاندارد
  • ساختار Html استاندارد
  • استفاده از‌ Attribute های مناسب در تگ‌های Html
  • ارتباط لینکی صفحات داخلی
  • ایجاد دسترسی آسان به تمام بخش‌های وب‌سایت
  • سرعت لود مناسب صفحات
  • و طراحی واکنش‌گرا (Responsive)

به طور کلی، با بهینه‌سازی این فاکتورها در پی آن هستیم که دسترسی راحت‌تر و بهتری به محتواهای وب‌سایت‌مان برای کاربران فرآهم کنیم. از نظر گوگل هر چقدر دسترسی کاربران به محتوای وبسایت راحت‌تر و ساده‌تر باشد؛ شایستگی بیشتری برای دستیابی به رتبه بهتر دارد.

بنابراین سئو داخلی یکی از اساسی‌ترین اقدامات، جهت بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو است و در دو بخش مجزا قابل بررسی است:

  1. Content (محتوا)
  2. Technical (مسائل فنی)

در بخش Content، اقدام به محتوانویسی، آپدیت محتوا یا بازنویسی و خلق مجدد محتوا می‌شود.

و در خود بخش Technical، موضوع به دو زیر بخش به ترتیب زیر تقسیم می‌شود:

  1. Troubleshooting عیب‌یابی و رفع ایراد
  2. رعایت نکات ضروری در بخش فنی

محتوا نویسی

یکی از مهم‌ترین موارد On Page Seo؛ محتوانویسی است. آیا همین که یک محتوا تولید کنیم، بدون قوانین خاص کافی است؟ تا به حال به این فکر کرده‌اید چرا یک سایت با وجود محتوای کامل‌تر و بهتر از سایت‌های دیگر، هنوز نتوانسته نظر گوگل را جلب کند؟

بدون تعارف باید بگوییم اگر چندین صفحه محتوا بنویسید ولی فاکتورهای سئو داخلی را نادیده بگیرید، عملا به هیچ وجه نتوانسته‌اید اثر بخش عمل کنید.

Content in SEO - سئو (seo) چیست؛ آموزش روش‌های بهینه سازی سایت برای موتورهایجستجو
محتوا پادشاه سئو است.
۱۰ اصل طلایی برای محتوا نویسی

اگر می‌خواهید یک محتوا‌ی خوب و قابل فهم برای گوگل بنویسید، می‌بایست ۱۰ اصل مهم را در محتوای خود پیاده کنید. این ۱۰ اصل شامل موارد زیر هستند:

  1. Relevent: ارتباط معنایی بین سرچ کاربر و محتوا وجود داشته باشد.
  2. Unique: منحصر به فرد بودن یعنی محتوا علاوه بر اینکه نباید کپی شده از سایت‌های دیگر باشد، باید مضمون جدیدتری نسبت به سایت‌های رقیب داشته باشد.
  3. Trendy: محتوا متناسب با نیاز روز و دغدغه‌های کاربران باشد.
  4. Updatability: اگر مدتی از درج محتوا می‌گذرد بهتر است، محتوا را به‌روزرسانی و اصلاح کنیم.
  5. Easy To Understand: محتوای ما با استفاده از ویدئو و تصاویر قابل فهم باشد.
  6. Shereabillity: قابلیت فنی اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی را داشته باشد.
  7. Readability: محتوا با استفاده از علائم نگارشی، فونت و رنگ فونت مناسب، کاملا خوانا شده باشد.
  8. Coherent: مقالات با یک ساختار سازمان یافته به هم پیوستگی داشته باشند.
  9. Accessibility: دسترسی آسان به محتواها از طریق دسته‌بندی برید کرامب و .. وجود داشته باشد.
  10. Engaging: محتوا برای کاربر و خوانندگان تاثیرگذار باشد و بتواند خواننده را به تعامل وا دارد.

پرداختن کامل به این موضوع که قواعد درست برای تولید محتوای سئو شده چیست و گوگل چه قوانینی برای بررسی محتواها در نظر گرفته است؟ قطعا در این مجال نمی‌گنجد اما پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد محتوانویسی و اصول آن کسب کنید مقاله مدیر تی وی با عنوان تولید محتوای اصولی را مطالعه فرمایید.

در بحث لایه‌های سئو علاوه‌بر سئو درون سایت، باید به عواملی که در خارج از سایت در حال انجام هستند و بر Seo وب‌سایت می‌توانند تاثیر مثبت یا منفی بگذارند هم، توجه داشته باشیم.

سئو خارجی یا Off Page Seo چیست؟

به هر اقدامی که خارج از سایت، در حال رخداد است و باعث می‌شود که توجه گوگل به آن جلب شود، Off Page Seo گفته می‌شود.

سئو خارجی، شامل مواردی می‌شود که می‌توانیم با استفاده از آنها تا حدودی به رتبه بهتر و نتیجه مثبت رسیدن سرعت ببخشیم. این اقدامات شامل لینک‌سازی، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و برخی فعالیت‌های مرتبط به برندینگ است. در ادامه به شرح برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

لینک سازی 

ارجاع هر لینک خارجی از سایر وب سایت‌ها به وب سایت مقصد اصطلاحا “بک لینک” نام دارد.

طبق روالی که از رنک بندی گوگل می‌دانیم، هر چه تعداد بک لینک‌ها و سایت‌های ارجاع دهنده بیشتر باشد، سایت مقصد هم، رتبه بهتری خواهد داشت. البته همه بک لینک ها با ارزش نیستند. شاید یک لینک برای سایت مقصد امتیاز منفی هم به همراه داشته باشد. به‌طور مثال یک لینک از یک وب‌سایت معتبر، ارزش بیشتری از صدها لینک از وب سایت‌های نامعتبر و به اصطلاح اسپمی دارد.

مهم‌ترین انواع بک‌لینک به شرح زیر است:

  • خرید بک لینک با عنوان رپورتاژ
  • تبادل لینک
  • بلاگینگ
  • کامنت‌گذاری
  • بک‌لینک طبیعی
  • توافقی

فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی

با فعالیت‌های مرتبط به معرفی سایت و برند خود در قالب فعالیت‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی می‌توانید، توجه گوگل را به کسب و کار خود بیشتر جلب کنید. این فرآیند از طریق آمار و اطلاعات فعالیت‌های کاربران شبکه‌های مجازی بدست می‌آید که طبق توافق پلتفرم‌ها در اختیار گوگل هم قرار می‌گیرد.

New Project 2022 01 07T114832.6791 - سئو (seo) چیست؛ آموزش روش‌های بهینه سازی سایت برای موتورهایجستجو
سعی کنید برای رشد و تبلیغ وب‌سایت خود در شبکه‌های اجتماعی مانند: تلگرام، اینستاگرام، فیس بوک، یوتیوب، آپارات و … فعالیت داشته باشید.

فعالیت‌های مرتبط به سئو در شبکه های اجتماعی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • انتشار محتوای سایت در قالب پست
  • هشتگ گذاری های مرتبط با کلیدواژه ها و برند
  • دریافت تعامل از سوی کاربران
  • ترافیک حاصل از Social Media

در بخش  Off Page به معرفی اجمالی بخش‌هایی از آف‌پیج پرداختیم؛ اما اگر نیاز به مباحث جامع‌تر دارید، می‌توانید به مقاله تخصصی و جامع  سئو خارجی مراجعه کنید.

تکنیک ها و روش‌های سئو چیست؟

سه رویکرد، روش یا تکنیک مختلف یرای سئو سایت وجود دارد که به ترتیب زیر هستند:

  1. سئو کلاه سفید
  2. سئو کلاه سیاه
  3. سئو کلاه خاکستری

سئو کلاه سفید

سئو کلاه سفید یا White Hat Seo؛ مجموعه اقداماتی در راستای بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو هستند که هیچ‌گونه تخطی از اصول و قوانین موتورهای جستجو در آن رخ نمی‌دهد.

بهترین و ماندگارترین روش سئو کردن، رویکرد سئو کلاه سفید است. اما شاید بزرگترین مانع برای آن، زمان‌بر بودن این روش‌ است.

اگر زمان کافی ندارید و علاقه دارید زودتر در نتایج ابتدایی گوگل قرار بگیرید، نباید فقط متکی به Seo کلاه سفید باشید. به علاوه، همیشه در نظر داشته باشید که رقبای شما از طرق مختلف در حال Seo سایت خود هستند. پس عملا روش کلاه سفید به تنهایی برای رقابت با بقیه کافی نیست.

سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه یا Black Hat Seo؛ به فعالیت‌هایی می‌گویند که برای سئو وب‌سایت‌ انجام می‌شود، اما از طریق روش‌هایی که از نظر اصول و قوانین گوگل (و دیگر موتورهای جستجو) غیر مجاز و نادرست است.

انجام تکنیک‌های سئو کلاه سیاه، در صورت ردیابی توسط گوگل، می‌تواند خطر جریمه شدن سایت و یا حتی حذف از نتایج را به دنبال داشته باشد.

از جمله مواردی که انجام آنها به روش سئو کلاه سیاه می‌تواند موجب پنالتی سایت‌ توسط گوگل شود، به شرح زیر هستند:

  • انتشار مقاله به صورت خودکار توسط روبات‌ها
  • داشتن ویروس، تروجان، Worm و… در صفحه وب‌سایت‌
  • لینک‌سازی به روش غیر اصولی

کمی جریان ترسناک به نظر می‌رسد! این طور نیست؟ اما نگران نباشید همیشه راه‌حل‌هایی وجود دارد!

سئو کلاه خاکستری

سئو کلاه خاکستری (Gray Hat Seo)؛ در این رویکرد، بخش زیادی از اصول روش کلاه سفید رعایت می‌شود، اما با توجه به اهمیت زمان نتیجه گرفتن، از طریق روش‌های خاصی به‌طوری که برای خزشگر گوگل قابل تشخیص نباشد، اقدام به یکسری فعالیت‌های لینک سازی می‌شود.

تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری، با وجود اینکه ممکن است با اصول و قوانین گوگل مغایرت داشته باشند؛ اما به گونه‌ای اقدام می‌شوند که منجر به ردیابی و جریمه شدن‌ توسط گوگل نشوند.

سئو کلاه خاکستری، موضوعی نیست که بتوان آن را در قالب چند خط توضیح داد اگر آموزش‌های درستی در این مورد ببینید قطعا تلاش شما برای سئو سایت‌ زودتر به نتیجه می‌رسد. در همین راستا تیم ModirTv برای علاقه‌مندان به سئو، آموزشی تحت عنوان سئو کلاه خاکستری آماده و تدوین کرده است.

این آموزش‌های اصولی، حاصل سال‌ها تلاش‌، تجربه و مطالعه برای شناسایی و درک بهتر رفتار گوگل است. اگر می‌خواهید اطلاعات خود را در زمینه سئو کلاه خاکستری بیشتر کنید و در این حوزه کسب مهارت کنید، می‌توانید به اینجا مراجعه نمایید.

تفاوت تبلیغات گوگل و سئو چیست؟

خدمات، سرویس‌ها و بطور کلی احاطه پلتفرم گوگل بر فعالیت‌های تجاری کسب و کارها، فقط محدود به یک موتور جستجو بودن نیست.

گوگل ابزارها، روش‌ها و راه‌کاری‌های بسیار متنوع و مختلفی برای فرآهم آوردن امکان نمایش و ترویج فروش محصولات و خدمات کسب وکارها در قالب روش‌های دیجیتال مارکتینگ بکار گرفته است. از جمله مهم‌ترین آن‌ها، سرویس تبلیغانی گوگل با عنوان گوگل ادز (Google Ads) است.

Advertising or SEO - سئو (seo) چیست؛ آموزش روش‌های بهینه سازی سایت برای موتورهایجستجو
تبلیغات گوگلی به گونه‌ای، مکمل فعالیت‌های ترویجی کسب و کارها و به نوعی شاید نقطه مقابل سئو کردن است.

قطعا شما هم در نتایج سرپ گوگل، گاها در نمایش رتبه‌های بالاتر، حک شدن عنوان اختصاری (Ads) در کنار عنوان صفحه یک سایت را ملاحظه کرده‌اید. این علامت نشان دهنده خرید خدمات تبلیغات از گوگل توسط آن سایت برای یک کلیدواژه مشخص است.

اقدامی برای امکان نمایش در رتبه‌های بالاتر که به‌‌طور قطع هزینه‌های بسیار زیادی به همراه دارد و در رابطه با صرفه‌جویی اقتصادی هرگز به اندازه سئو کردن سایت، برای کسب و کارها مقرون به صرفه نیست و بیشتر برای حل مشکل زمانی در معرفی یک محصول فصلی یا با کاربری مقطعی مثلا: تور مسافرتی بکار می‌آید.

چه ابزارهایی برای Seo استفاده می‌شود؟

یکی دیگر از پرتکرارترین سوالاتی که در خصوص سئو مطرح می شود، پرسش درباره ابزارهای سئو است. سوالاتی نظیر: “برای سئو سایت، به چه ابزارهایی احتیاج داریم” یا “ابزارهای کاربردی سئو چیست؟”

SEO tools - سئو (seo) چیست؛ آموزش روش‌های بهینه سازی سایت برای موتورهایجستجو
ابزارهایی که برای سئو سایت بکار می‌بریم بخش زیادی از مسائل مربوط به بررسی نیازمندی‌های سئو را برعهده دارند.

انواع مختلف ابزارهایی که در سئو بکار گرفته می‌شوند بر حسب تنوع کارکردی، به ترتیب زیر تقسیم بندی می‌شوند:

  • ابزارهای آنالیز سایت
  • ابزارهای تعیین و تشخیص کلمات کلیدی اصلی
  • ابزارهای سئو داخلی
  • ابزارهای بررسی بک لینک‌ها

در ادامه شما را با برخی از این ابزارها که از بهترین روش‌های تجزیه، تحلیل، بررسی و بهینه سازی مجدد سایت هستند، آشنا می‌کنیم:

گوگل سرچ کنسول Google Search Consol

از جمله ابزارهای پر کاربرد آنالیز سایت می‌توان به گوگل سرچ کنسول Google Search Consol یا همان گوگل وب مستر اشاره کرد.

با استفاده از این ابزار رایگان و قدرتمند می‌توانیم، موارد زیر را مشاهده و تحلیل کنیم:

  • میزان ترافیک سایت
  • تعداد نمایش نتایج در سرپ
  • میانگین رتبه صفحات سایت در گوگل
  • جریمه‌های گوگل
  • بررسی ایندکس بودن (Index) صفحات سایت
  • بررسی لینک‌های خارجی و داخلی
  • بررسی موبایل فرندلی بودن

ابزار وب مستر یا سرچ کنسول امکانات بسیار وسیعی در اختیار دارد و یکی از الزاماتی است که هر کارشناس فعال در حوزه سئو می‌باید با آن آشنایی کامل داشته باشد.

الکسا Alexa

بدون شک یکی از شناخته‌ترین و پرکاربردترین ابزار‌ها برای تحلیل سایت و همچنین بررسی سایت رقبا، ابزار الکسا (Alexa) است.

الکسا، مدعی است که رتبه اختصاصی خودش برای سایت‌ها را طبق تعداد بازدیدکنندگان سایت و میانگین صفحه‌هایی که هر نفر در وب‌سایت بازدید کرده بررسی می‌کند.

اما از الکسا چه بهره‌هایی می‌توان برد:

  • تحلیل کلمات کلیدی و اصلی
  • مشاهده کلمات کلیدی با ورودی زیاد به وب‌سایت‌
  • مشاهده میانگین مدت زمان حضور کاربران
  • یافتن سایت‌های رقیب و تحلیل عملکرد آن‌ها
  • مشخص کردن درصد نرخ خروج یا Bounce Rate
  • دیدن سایت‌های مشابه از نظر محتوا (اورلپ)

Ahrefs

یکی دیگر از ابزارهای کاربردی و پرطرفدار بین وب‌مستران ای اچ رفز است.

Ahrefs، یک ابزار برای تحلیل و بررسی Seo سایت است، که با آن می‌توانید علاوه بر وبسایت خودتان، رقبا را هم تحلیل و بررسی کنید.

چرا این ابزار محبوب است و چه کاربرد‌هایی برای سئو دارد؟ در ادامه به برخی از کاربردهای ابزار Ahrefs پرداخته‌ایم:

  • جستجوی کلمات کلیدی (Keyword Research)
  • بررسی بک لینک (Backlink Profile)
  • تحلیل و بررسی رقبا (Competitive Analysis)
  • آنالیز محتوا (Content Research)
  • بررسی رتبه (Rank Tracking)
  • تحقیق کلمات کلیدی استفاده شده در شبکه‌های اجتماعی

Gtmetrix جی تی متریکس

یکی از عوامل موثر و تاثیرگذار بر روی سئو و کیفیت سایت، سرعت لود وب‌سایت است. به جرات می‌توان گفت سرعت سایت حتی روی رنک گرفتن سایت هم موثر است. یکی از ابزارهایی که می‌توان برای سنجیدن سرعت سایت استفاده کرد Gtmetrix است.

با جی تی متریکس چه مواردی را می‌توانیم بررسی کنیم:

  • سرعت لود سایت را مشاهده کنیم.
  • مواردی که باعث افت سرعت بارگذاری سایت می‌شوند را می‌بینیم.
  • راهکارهای مفیدی که باعث بهبود سرعت سایت می‌شوند را دریافت می‌کنیم.

افزونه‌های سئو در نرم افزارهای طراحی سایت

افزونه‌های سئو مسیر شما برای رسیدن به مقصد را، کوتاه‌تر، آسان‌تر و دقیق‌تر می‌کنند. قطعا نصب و استفاده از افزونه‌های سئو می‌تواند، یک راهنمای عالی برای محتوانویسی در بستر نرم افزارهای طراحی سایت نظیر WordPress باشد.

این افزونه‌ها با اصول گوگل مطابقت دارند و منجر به توزیع یکسان کلمات کلیدی، تایتل و متا دسکریپشن نویسی صحیح به همراه مشخص کردن تعداد کاراکترهای مجاز آن‌ها می‌شوند.

از جمله افزونه‌های پرکاربرد سئو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزونه رنک مث Rank Math
  • افزونه یواست Yoast SEO
  • سئو پرس Seo Press
  • افزونه All-in-One SEO pack
seo executive aspects min - سئو (seo) چیست؛ آموزش روش‌های بهینه سازی سایت برای موتورهایجستجو
سئو راهکاری در دیجیتال مارکتینگ است که مطابق این تصویر با فاکتورها و عوامل مختلفی در ارتباط است.

اصطلاحات رایج و پرکاربرد سئو چیست

در دنیای سئو قطعا اصطلاحات زیادی وجود دارد که گاهی منجر به سردرگمی ما می‌شود.

خوب است کمی هم در مورد اصطلاحات پر کاربرد Seo بدانیم که اگر جایی با این اصطلاحات برخورد کردیم، بدانیم هر کدام به چه معنایی است و چه کاربردهایی دارد. این اصطلاحات به شرح زیر است:

  • Kpi: شاخص کلیدی عملکرد و میزان عملکرد سازمان و افراد
  • Indexing: فهرست کردن یا ایندکس کردن
  • Intent: قصد و هدف کاربر از سرچ
  • Query: سؤال یا جستجو کاربران
  • Serp: صفحه نتیجه‌های موتورهای جستجو
  • URL: آدرس یا نشانی هر صفحه
  • Ranking: رتبه‌بندی صفحه نتایج جستجو
  • SEM) Search Engine Marketing): بهینه‌سازی شبکه‌های اجتماعی
  • CTA (call to action): نرخ تبدیل کاربر به مشتری
  • Keyword: کلمه کلیدی
  • Pkw: کلمه کلیدی اصلی
  • Anchor Text: عبارتی لینک دهنده به مقاله دیگر
  • Referring Domain: سایت‌های لینک دهنده به سایت شما
  • Broken Link: لینک‌های شکسته
  • Coherent: ارتباط معنایی
  • Context: موضوعیت متن
  • Concept: مفهوم
  • Content: محتوا

از دیگر اصطلاحات Seo

در ادامه برخی دیگر از اصطلاحات سئو را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

  • CTR (Click Through Rate): نرخ کلیک، تعداد کلیک تقسیم بر تعداد نمایش صفحه
  • Skyscraper: یک مقاله جامع و کامل
  • Pillar: ستون یا یک مقاله نسبتا جامع
  • Cluster: یک محتوا یا مقاله زیر مجموعه
  • Keyword Stuffing: استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی
  • Neighbor Content: محتوایی در همسایگی المان‌های رسانه‌ای یا هایپرلینک‌ها
  • Ui: رابط کاربری یا جنبه گرافیکی سایت
  • Ux: تجربه کاربری
  • Px: تجربه کاربر در رابطه با یک صفحه سایت
  • Primary Page: صفحات اصلی مثل خانه، درباره ما، تماس با ما و ..
  • Listing Page: صفحات دسته‌بندی و لیست شده یا صفحات برچسب
  • Index Page: صفحات فیلتر و سرچ
  • Deadends: صفحات بن بست، مثل صفحات مشخصات محصول یا صفحات محصول
  • Cannibalization: هم نوع‌خواری (زمانی رخ می‌دهد که دو یا چند از صفحه از سایت ما برای یک کلمه کلیدی مشابه بالا بیایند.)
  • Launch: راه اندازی
  • Troubleshooting: عیب‌یابی
  • Porposal: پیشنهاد

آنچه در این مقاله در مورد سئو آموختیم

در این مقاله یاد گرفتیم که سئو  چیست؛ یاد گرفتیم سئو؛ برگرفته از عبارت Search Engine Optimization به معنی بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو است.

همچنین آموختیم، سئو در دو لایه: سئو داخلی و سئو خارجی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد که تولید محتوا یکی از اقدامات مهم در سئو داخلی محسوب می‌شود. به علاوه دانستیم که سه رویکرد کلاه سیاه، کلاه سفید و کلاه خاکستری برای Seo وجود دارد که با رویکرد سئو کلاه خاکستری می‌توانیم زودتر به اهداف کسب و کار خودمان که همان رتبه بالاتر گرفتن است، دست یابیم.

حالا نوبت شماست که دانش و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید تا هر چه بیشتر در خصوص سئو کسب اطلاعات و تجربه کنیم.

سوالات متداول

رسیدن به رتبه های بالای گوگل از طریق سئو چقدر زمان می برد؟

باید بدانید که رسیدن به رتبه ای مشخص در زمانی مشخص از نتایج گوگل امکان پذیر نیست. شما باید سعی کنید که تمام تلاش خود را در جهت سئو سایت انجام دهید و بعد به بررسی نتایج خود بپردازید.

سئوی تمام سایت ها مانند هم است؟

سئوی سایت و کلمه ی کلیدی شما با توجه به رقابت برای آن کلمه کلیدی متغییر است. ممکن است با یک سئوی خوب در برای کلمه ای در سه ماه نتیجه بگیرید ولی برای کلمه ای دیگر یک سال طول بکشد.

چقدر سئوی یک کسب و کار مهم است؟

در دنیای امروز سئوی سایت یک کسب و کار بسیار برای جذب ترافیک و توجه مشتری بسیار مهم است. نتایج بهتر و بالاتر در گوگل باعث می شود که شما بیشتر دیده شوید.

تکنیک های سئو اینستاگرام چیست؟

سئوی اینستاگرام قواعد و تکنیک های ظریفی دارد که با رعایت آنها می توانید نتایج خوبی بگیرید. آشنایی با فضای اینستاگرام و بهینه سازی پروفایل و هشتگ های شما کمک بزرگی به صفحه شما می کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی