عمومی

راه های تقویت امید به زندگی

راه های تقویت امید به زندگی

اگر برای شما هم این سؤال پیش‌آمده که امید به زندگی یعنی چه و منظور از امیدوار بودن چیست؟ باید در جواب بگوییم این اصطلاح به میانگین سال‌هایی گفته می‌شود که فرد می‌خواهد زندگی کند. امید داشتن معمولاً می‌تواند تحت‌تأثیر کیفیت زندگی، سابقه سلامتی، ژنتیک، محیط، عوامل مرتبط با سبک زندگی مانند رژیم غذایی و حتی سن و جنسیت آن فرد باشد. در این مقاله در مورد امید به زندگی به‌صورت کامل صحبت می‌کنیم و ۱۶ راه برای افزایش امید در زندگی را بررسی می‌کنیم.

امید در زندگی همچنین می‌تواند به میانگین سال‌هایی که انتظار می‌رود گروهی از مردم یا جمعیت خاصی زندگی کنند، اشاره داشته باشد. متداول‌ترین معیار امیدواری، متوسط ​​امید داشتن به زندگی هنگام تولد است، یعنی سنی که انتظار می‌رود یک نوزاد تازه‌متولدشده باتوجه‌به میزان مرگ‌ومیر ناشی از سن در زمان تولد زندگی کند.

به‌عنوان‌مثال، طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، میزان امید به زندگی هنگام تولد برای یک فرد متولد سال ۲۰۱۷، ۷۸/۶ سال بوده است. بااین‌حال، همان‌طور که گفته شد، این میزان می‌تواند تحت‌تأثیر عوامل خاصی قرار گیرد.

اگر جنسیت را به‌عنوان‌مثال در نظر بگیریم: امید داشتن به زندگی هنگام تولد برای یک کودک پسر متولد سال ۲۰۱۷، ۷۶.۱ سال است، در حالی که برای نوزادان حدود ۸۱.۱ سال است.

تعریف امید به‌ زنده‌بودن منعکس‌کننده شرایط محلی یا موقعیت مکانی هر شخص نیز است. در کشورهای کمتر توسعه‌یافته و در مقایسه با کشورهای پیشرفته، امید داشتن به زندگی هنگام تولد نسبتاً کم است. در برخی از کشورهای جهان سوم، به دلیل میزان بالای مرگ‌ومیر نوزادان (معمولاً به دلیل بیماری‌های عفونی یا عدم دسترسی به منبع آب تمیز) این میزان در بدو تولد ممکن است کمتر از امید به زندگی در ۱ سالگی باشد.

svg%3E - راه های تقویت امید به زندگی

اما جدا از هر آنچه تاکنون راجع به آن صحبت کرده‌ایم این نکته را نیز باید ذکر کنم که با مراحل و تغییرات ساده می‌توان امیدوار بودن در زندگی را افزایش داد. این مقاله به شما کمک می‌کند تا به سؤال دلیل زندگی چیست پاسخ بدهید، با افزایش سن امید به زندگی خود را افزایش دهید، سلامتی خود را بهبود ببخشید و احساس خوبی داشته باشید.

اکنون که به‌خوبی می‌دانید امید به زندگی یعنی چه و به چه معناست در ادامه ما شما را با ۱۶ تا از راه‌های تقویت آن را که با انجام آنها می‌توانید میزانش را در خود بالا ببرید آشنا خواهیم کرد: بیایید با ساده‌ترین کار شروع کنیم و یعنی دیدن نور خورشید!

دلایل اهمیت امید به زندگی

داشتن امید به شما کمک می‌کند تا بتوانید زمان‌های سخت را راحت‌تر پشت سر بگذارید و آن را بسیار قابل‌تحمل‌تر کنید. این کار با تفکر، احساس و تصور  راجع به زندگی موردنظر ایدئال شما به شما کمک خواهد کرد تا اینکه خود را بهبود ببخشید و سبب توسعه فردی در خود شوید و انگیزه و الهام‌بخش شما برای ادامه زندگی خواهد بود.

امیدواری به شما کمک می‌کند که بفهمید می‌خواهید در آینده زندگی شما دقیقاً چه شکلی گردد. امید شما را ترغیب می‌کند تا بر آنچه می‌خواهید متمرکز باشید.

برای تعیین اهداف واقع‌بینانه نیز به امید در زندگی نیاز دارید. بدون این واژه، در واقع شما اهدافی را تعیین نمی‌کنید یا اهدافی را انتخاب می‌کنید که دستیابی به آنها چالش‌برانگیز نیست و راحت است. با داشتن سطح خوبی از امید، می‌توانید برای خود اهدافی واقع‌بینانه‌ای تعیین کنید و در راه رسیدن ای از حداکثر تلاش خود بهره ببرید.

طبق مطالعات انجام شده افراد امیدوار در مدرسه، دانشگاه یا محل کار حتی بهتر از سایر افراد عمل می‌کنند. آنها ایده‌های بهتر، ابتکار عمل و خلاقیت بیشتری از خود بروز می‌دهند و در نتیجه آنها موفق‌تر و شادتر هستند. از یکی از روان‌شناس مشهور در سطح دنیا به نام شین لوپز نقل شده است که “امید قدرت دارد مواقع بد را موقتی کند”.

یکی دیگر از راه‌های تقویت امید به زندگی در خود  این است که از کتاب‌های روان‌شناسی در این زمینه کمک بگیرید.

واقعاً امید داشتن چیست؟ در پاسخ به چنین سؤالی، می‌توان گفت: امید چیزی است که همة ما برای ادامه حیات به آن نیاز داریم. بدون امید نمی‌توان به آینده، موفقیت، رشد یا خوشبختی فکر کرد. تا به اینجا، ۸ راه را به شما معرفی کردیم که موجبات افزایش امید داشتن به زندگی شما را فراهم می‌کرد.

اما باتوجه‌به روحیه متفاوتی که هر فرد در زندگی دارد، بر آن شدیم تا ۸ راهکار دیگر را نیز به شما معرفی کنیم که اگر از ۸ مورد فوق جواب نگرفتید، بتوانید ۸ مورد زیر را امتحان کرده و به نتیجه و امیدی که در زندگی می‌خواهید، برسید. آن‌گاه بهتر می‌فهمی که امید داشتن در زندگی چیست و چقدر می‌تواند لذت‌بخش باشد.

مطمئن باشید در بین تمام راه‌های تقویت امید به زندگی گفته شده در این مطلب، حتماً یکی یا چند مورد از آن‌ها می‌تواند برای شما کارساز باشد. فقط کافی است آن‌ها را امتحان کرده و روش متناسب باروحیه و شخصیت خود را پیدا کنید.

svg%3E - راه های تقویت امید به زندگی

۱۶ قدم افزایش امید به زندگی

۱- بیرون بروید

یکی از راه‌های تقویت امیدواری در زندگی بیرون رفتن از خانه است که می‌تواند شور زندگی را در شما افزایش دهد. وقتی به بیرون می‌روید، پوست شما در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد. این قرارگرفتن در معرض نور باعث می‌شود که سلول‌های موجود در پوست شما ویتامین D تولید کنند.

ویتامین دی برای سلامت استخوان‌ها ضروری است و به نظر می‌رسد در افسردگی، بیماری‌های قلبی، درمان استرس مهم باشد. حفظ سطح ویتامین D ساده‌ترین و ارزان‌ترین راه برای بهبود سلامت و افزایش امیدواری در زندگی است.

برخی از افراد تخمین می‌زنند که ۵۰٪ از بزرگسالان دارای ویتامین D کمی ‌در بدن خود هستند؛ زیرا دیگر مردم کمتر از خانه‌هایشان خارج می‌شوند. مصرف مکمل‌های ویتامین D و خوردن غذاهای سرشار از ویتامین D نیز روش مؤثری برای افزایش مقدار این ویتامین دریافتی است.

افراد مسن باید توجه ویژه‌ای به میزان ویتامین D موجود در بدن خود داشته باشند. پس اگر نگران وضعیت سلامتی عزیزان خود هستید آنها را ترغیب به بیرون رفتن از خانه بکنید، این کار نه‌تنها باعث بهبود سطح ویتامین D می‌شود ، بلکه می‌تواند خواب را نیز بهبود بخشد؛ زیرا نور خورشید هورمون دیگری را به نام ملاتونین در بدن تنظیم می‌کند که چرخه خواب شما را کنترل می‌کند.

svg%3E - راه های تقویت امید به زندگی

۲- با دوستان خود معاشرت کنید

فقط با معاشرت با دوستان و خانواده می‌توانید به میزان قابل‌توجهی امیدواری در زندگی را در خود افزایش دهید در واقع این نوع از تعاملات یکی از راه‌های افزایش امید است. روان‌شناسی ثابت کرده است که هرچه افراد ارتباط بیشتری داشته باشند، سلامت کلی، امید داشتن و امیدواری به زندگی آنها متقابلاً بیشتر خواهد بود.

داشتن روابط مثبت با همسر، دوستان و خانواده بهترین راه برای برقراری ارتباط است. ما مطمئن نیستیم که چرا روابط در سلامتی و امید نقش دارند. ممکن است افرادی که در روابط مثبت هستند کمتر رفتارهای مخاطره‌آمیز از خود بروز دهند و بیشتر مراقب خودشان و رفتارشان باشند.

ممکن است به این دلیل باشد که با داشتن افرادی در اطرافتان که به شما اهمیت می‌دهند باعث شود که تأثیر استرس را بر سلامتی شما کاهش پیدا کند. پس برای دوستان و خانواده وقت بیشتری بگذارید.

۳- ورزش روزانه داشته باشید

با داشتن یک تعهد محکم در انجام ورزش به‌صورت روزانه می‌توانید امیدوار بودن به زندگی را در خود بهبود ببخشید. یک مطالعه نشان داده که افرادی که حدود ۳ ساعت در هفته به طور سخت و شدید به ورزش می‌پردازند دارای DNA و سلول‌هایی هستند که ۹ سال جوان‌تر از افراد بدون ورزش است. سه ساعت در هفته یعنی چه چیزی معادل کمی ‌بیشتر از ۳۰ دقیقه در یک  روز است.

ساده‌ترین راه برای ایجاد یک عادت ورزشی تکرار آن به‌صورت روزانه است. وقتی به خودتان  قول می‌دهید تا روزانه ورزش کنید، ممکن است هرازگاهی در انجام این کار کوتاهی کنید؛ ولی دوباره به روتین روزانه خود بازخوانید گشت.

ورزش روزانه همچنین میتواند به گونه ای بسیار موثر به بهبود خواب و افزایش دوپامین در شما شود . البته این نکته را هم به یاد داشته باشید، ورزش روزانه به معنای رفتن هر روز به باشگاه نیست. تمرینات خانگی مانند مدیتیشن ، حرکات کششی، وزنه های ازاد و موارد دیگر می‌توانند به طرز باورنکردنی در حفظ سلامت و افزایش امید به زندگی شما مفید باشند. پیشنهاد میکنیم برای آشنایی بیشتر با مدیتیشن مقاله “مدیتیشن چیست و چه فوایدی دارد ” را مطالعه کنید.

۴- کشیدن نخ دندان به‌صورت روزانه

این واقعیت که نخ دندان کشیدن روزانه می‌تواند امیدواری به زندگی را افزایش دهد در گروه عجیب‌ترین موارد افزایش سطح امیدواری به زندگی قرار دارد. در واقع نخ دندان دو کار انجام می‌دهد :

از بیماری لثه جلوگیری می‌کند (که کاملاً واضح است)

از بیماری قلبی (نه‌چندان واضح) جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از هر دو اینها با هم چیزی است که می‌تواند سال‌ها به زندگی شما بیفزاید. وقتی شما نخ دندان می‌کشید، از ملتهب شدن لثه‌ها جلوگیری می‌کنید. آنچه در هنگام التهاب لثه اتفاق می‌افتد در اثر این است که در دهان خود یک عفونت باکتریایی مزمن دارید. این موضوع از طریق دو مکانیسم به عروق شما آسیب می‌رساند.

اولین مورد این است که باکتری به عروق شما راه پیدا می‌کند و سپس بدن شما یک واکنش ایمنی نسبت به باکتری‌های موجود در دهان ایجاد می‌کند و باعث التهاب می‌شود که به نوبه خود می‌تواند عروق شما را باریک کند. این موضوع کار قلب را برای انجام‌وظیفه‌اش سخت‌تر می‌کند و می‌تواند منجر به بیماری قلبی شود.

svg%3E - راه های تقویت امید به زندگی

۵- استرس خود را کاهش دهید

استرس برای کسانی که می‌خواهند امید به زندگی خود را افزایش دهند؛ مانند سم عمل می‌کند. استرس این کار را از دو طریق انجام می‌دهد، راه اول تأثیر مستقیم و ناسالم استرس بر روی بدن آن هم برای یک دورة طولانی است.

دومین راهی که استرس به‌واسطه آن می‌تواند امید در زندگی شما را کم کند این است که اجازه دهید استرس شما را کنترل کند و باعث ایجاد رفتارهای منفی در شما گردد. این رفتارها شامل راحتی در خوردن و سیگار کشیدن است.

افزایش میزان استرس همچنین بااحساس تحریک‌پذیری و خوب نخوابیدن ارتباطی مستقیم دارد. پس با تمرکز بر استرس، می‌توانید کیفیت زندگی خود را به طرز چشمگیری بهبود ببخشید و درعین‌حال میزان امید داشتن خود را نیز افزایش دهید. می‌توانید از طریق طیف گسترده‌ای از تکنیک‌های کاهش استرس، اضطراب خود را کاهش دهید.

svg%3E - راه های تقویت امید به زندگی

۶- از خطرات جلوگیری کنید

یکی از راه‌های تقویت امیدواری در خود انسان است و آن چیزی نیست جز اینکه از انجام کارهای غیرضروری خطرناک دوری کند. برای جوانان، بزرگ‌ترین علت مرگ بیماری‌ها یا مشکلات مربوط به سن نیستند. در واقع بیشترین علت مرگ در جوانان در اثر تصادفات، جراحات و اعمال خشونت است.

وقتی رفتارهای خاصی (مانند سیگارکشیدن) را به این لیست اضافه می‌کنید (که امید به زندگی را تا ۱۰ سال کوتاه می‌کند)، لیستی از مواردی را در اختیار داریم که باید از آنها جلوگیری کنیم تا از امیدواری خود محافظت کنید.

این لیست بدین ترتیب است:

  • کمربند ایمنی را ببند.
  • رانندگی پرسرعت.
  • از موقعیت‌هایی که منجر به آسیب می‌شود خودداری کنید.
  • از رابطه جنسی پرخطر پرهیز کنید.
  • از موقعیت‌های خشن اجتناب کنید.
  • سیگار نکشید (اگر سیگار می‌کشید سیگار را ترک کنید).
  • وزنتان را نرمال نگه دارید.
  • مثبت‌اندیش بودن

اگر می‌توانید این کارها را انجام دهید، شما قادرید تا امید به زندگی خود را افزایش دهید.

۷- به‌اندازه کافی بخوابید

هنگام خواب، بدن خود را از فشارهای روحی و روانی روز خلاص می‌کند. نداشتن استراحت کافی توانایی تفکر شما را مختل می‌کند، بر سیستم ایمنی بدن شما تأثیر می‌گذارد و احساسات شما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

پس برای مقابله با همه این شرایط یک محیط خواب بهینه ایجاد کنید که ساکت، تاریک، خنک و راحت باشد. در واقع تاریکی سیگنالی به مغز می‌فرستند و می‌گوید که باید الان پدیدة خواب اتفاق بیفتد، در حالی که دمای اتاق نیز نقشی اساسی دارد.

اگر اتاقی خیلی گرم یا خیلی سرد باشد می‌تواند مدت زمان خوابیدن و اختلالات خواب را در طول شب افزایش دهد. پس یک ساعت خواب ثابت تنظیم کنید که داشتن هشت تا ۱۰ ساعت خواب بدون وقفه را برای شما تضمین کند. با کنار هم قرار دادن همه این عوامل شانس بیشتری برای لذت بردن از یک زندگی طولانی تر خواهید داشت.

۸- هیدراته بمانید

بدن شما برای کمک به هضم، جذب و انتقال مواد مغذی و همچنین دفع مواد زائد به مقدار زیادی مایعات نیاز دارد. مایعات همچنین به‌عنوان ماده خنک‌کننده‌ای برای حفظ دمای بدن و روانکاری مفاصل، چشم‌ها و مجاری هوا عمل می‌کنند.

بسیاری از افراد به میزان کافی هیدراته نمی‌شوند و آب و نوشیدنی‌های کافی در طول روز مصرف نمی‌کنند، اما باید بدانند که فقط نوشیدن آب بیشتر می‌تواند در زندگی شما تفاوت زیادی ایجاد کند.

برای رفع تشنگی مرتباً آب بنوشید و اطمینان حاصل کنید که در هوای گرم یا در هر شرایطی مایعات بیشتری مصرف می‌کنید. همچنین می‌توانید مایعات دیگری مانند آب، شیر و چای را پای ثابت مصرف روزانه خود قرار دهید، اما همان‌طور که می‌دانید باید از کالری‌های اضافی آنها هم اطلاعات داشته باشید.

اگر به اعماق وجود خود نگاه کنیم، می‌توانیم متوجه شویم که امید زندگی‌کردن همیشه هست، اما مقدار آن در ما افزایش یا کاهش پیدا می‌کند. انگار امید زندگی با سرشت ما گره‌خورده و جزئی جدایی‌ناپذیر از ذات ماست. اما وقتی مقدار این امید کاهش پیدا می‌کند، ما غمگین، افسرده و بی‌حال می‌شویم.

همین موضوع ما را به سمت بداخلاقی و پرخاشگری هم سوق می‌دهد. اما برای مخلوق ارزشمندی چون انسان که توانایی اختیار به او داده شده، ماندن در یک سطح پایین از امید زندگی، چندان معقول به نظر نمی‌رسد؛ بنابراین اگر در چنین حالتی قرار گرفتید، با روش‌هایی که در اینجا معرفی کرده‌ایم، امید خود را تقویت کنید. بخش دیگر راه‌های افزایش امید به زندگی، به‌قرار زیر هستند:

svg%3E - راه های تقویت امید به زندگی

۹- ناامیدی خود را بپذیرید

همان‌طور که در جواب سؤال امیدبه زندگی چیست و به چه معناست گفتیم، زندگی هرگز خالی از امید نیست، اما وقتی امید زندگی به‌شدت کاهش پیدا می‌کند، اصطلاحاً می‌گوییم که «ناامید» شده‌ایم. اما خیلی وقت‌ها ناامید بودن خود را انکار کرده و تظاهر می‌کنیم که بسیار امیدوار هستیم.

این انکارکردن، هیچ کمکی به ما نمی‌کند. حتی ممکن است وقتی از خود می‌پرسیم امیدواری به زندگی چیست و چرا من این‌گونه شده‌ام، حال ما را بدتر هم بکند؛ بنابراین باید هرگاه به ناامیدی دچار شدیمَ، بپذیریم که ناامید شده‌ایم و به خود جملات امیدوارکننده به زندگی بگویید. پس از پذیرش است که راه‌حل‌ها ظاهر می‌شوند و می‌توانیم برای رهایی از یک حال بد ناشی از ناامیدی، اقدامات سودمندی انجام دهیم.

۱۰- آموزش ببینید

هر آموزش، راه تازه‌ای را به ما نشان داده و درب دیگری در زندگی را بر روی ما باز می‌کند. افرادی که به‌صورت پیوسته آموزش می‌بینند، کمتر دچار ناامیدی می‌شوند. این آموزش می‌تواند در زمینه تخصصی حرفه یا شغل موردعلاقه شما هم باشد، اما بهترین نوع آموزش که می‌تواند امید زندگی ما را به‌شدت تقویت کند، آموزش‌های رشد شخصی است.

وقتی شما درباره معنی self esteem، اعتمادبه‌نفس و خوددوستی را یاد می‌گیرید، قطعاً اولین نشانه‌های این آموزش‌ها، تقویت امید در زندگی‌تان خواهد بود. اما بهتر است برای دریافت چنین آموزش‌هایی، یک استاد و منبع قوی را پیدا کنید، چراکه برخی از آموزش‌های رشد شخصی، از منابع علمی پیروی نکرده و چندان کاربردی نیستند.

svg%3E - راه های تقویت امید به زندگی

۱۱- ایمان خود را تقویت کنید

شاید بتوان تقویت ایمان را بهترین و عالی‌ترین راه برای افزایش امید در زندگی به‌حساب آورد. اگر کمی دقیق‌تر به رفتارهای خود نگاه کنیم، می‌بینیم که علت بیشتر ناراحتی‌ها و ناامیدی‌های ما در زندگی، ناشی از بی‌ایمانی ماست.

وقتی شغل خود را از دست می‌دهیم، وقتی دچار یک حادثه یا بیماری می‌شویم، وقتی یکی از عزیزانمان را از دست می‌دهیم یا حتی وقتی که ظاهراً بی‌هیچ دلیل خاصی حالمان بد می‌شود، به این موضوع ایمان نداریم که اوضاع می‌تواند در یک‌چشم برهم‌زدن تغییر کند، به خداوند و قدرت بی‌نظیرش ایمان نداریم و طبیعی است که در چنان حال بدی باقی بمانیم.

وقتی بدانیم امید به زندگی چیست، بهتر می‌توانیم برای تقویت آن اقدام کنیم. فکرکردن به خداوند و فکرکردن به عظمت هستی، می‌تواند ایمان را تقویت کند. همچنین با اندیشیدن درباره ساختار بدن و ذهن خود، نظم جهان و موفقیت و شانس‌هایی که تا به امروز تجربه کرده‌ایم و گفتن جملات امیدوارکننده به زندگی به خود، ایمانمان تقویت می‌شود.

راه‌های بسیاری زیادی برای تقویت ایمان هست که با جستجو می‌توانیم آن‌ها را پیدا کرده و ضمن تقویت ایمان، از تبعات آن که تقویت امید داشتن در زندگی است نیز بهره‌مند شویم.

۱۲- دست از کنترل اوضاع بردارید

شمایی که می‌خواهید بدانید امید در زندگی چیست، باید بر ین موضوع هم احاطه داشته باشید که کنترل‌کردن تمام زوایای زندگی‌تان، برعهده‌ی شما نیست! شما نمی‌توانید وقتی بچه‌هایتان از خانه بیرون می‌روند، کل رفتار آن‌ها در خارج از خانه را زیر نظر بگیرید. نمی‌توانید رفتار همسر خود را کنترل کرده یا رفتار رئیستان را تغییر دهید.

بنابراین، باید همه‌ی این چیزها را به خدا سپرده و خود در فکر وظایفی باشید که بر عهده‌ی شما گذاشته شده. اگر سرکار می‌روید، مسئولیت خود را به‌خوبی انجام دهید، تا جایی که امکان دارد، به بچه‌ها و همسرتان رسیدگی کنید، اما مابقی را به خدا واگذار کرده و کمی هم به خودتان بپردازید.

۱۳- انرژی خود را صرف «تحسین» کنید، نه «انتقاد»

به ما قدرت تکلم داده شده است. ما می‌توانیم با همین تکلم، دیگران را تحسین کرده و چراغ‌های امید را در زندگی‌شان روشن کنیم. با همین تکلم هم می‌توانیم دیگران را سرزنش یا تحقیر کرده و ناامیدی خود را به آن‌ها نیز منتقل کنیم. اما چقدر خوب می‌شود، اگر از توانایی‌ها و انرژی درونی خود در جهت تحسین و امیدواری در زندگی استفاده کنیم، نه سرزنش و تحقیر.

آن‌گاه با دادن چراغ امید به دیگران، چراغ‌های امید زندگی خودمان نیز روشن خواهند شد. آن‌گاه دقیقاً می‌دانیم امید به زندگی چیست و همچنین می‌توانیم این امید داشتن در زندگی را به دیگران نیز هدیه کنیم.

۱۴- جملات مثبت را مرور کنید

بسیاری از جملات هستند که با خواندن آن‌ها حس خوبی در ما ایجاد می‌شود. اما معمولاً فقط گاهی در حین گشت‌زدن در شبکه‌های اجتماعی با این جملات برخورد می‌کنیم و فقط برای چند ثانیه حالمان را خوب کرده و امیدمان را تقویت می‌کنند. چقدر خوب می‌شود، اگر این جملات را با خط درشت روی یک کاغذ بزرگ یا یک تابلو بنویسیم و به دیوار اتاقمان نصب کنیم.

آن‌گاه هر روز آن جملات جلوی چشمانمان هستند و هر بار که آن‌ها را می‌بینیم، امیدمان جان تازه‌ای می‌گیرد. مانند جمله: «یاد خدا آرام‌بخش قلب‌هاست!»‌

۱۵- از دیدن تصاویر و اخبار بد، اجتناب کنید

کسی که هر روز به تصاویر خشونت، تصادف، ظلم و …. نگاه می‌کند، طبیعی است که روحیه ضعیفی داشته و با ناامیدی دست‌به‌گریبان باشد. معمولاً چنان تصاویری را در شبکه‌ها، پیج‌ها و بسترهای خبری مشاهده می‌کنیم.

اگر می‌خواهید درک کنید که امید داشتن در زندگی چیست و چگونه می‌توانید همیشه امیدوار باشید، کلاً به هیچ اخبار یا تصویری که روحیه‌تان را آزار می‌دهد، نگاه نکنید. چراکه این بسترها، در بین تمام اخبار خوب و بدی که جهان وجود دارد، تنها بدی‌ها را به اغراق به شما نشان می‌دهند!

svg%3E - راه های تقویت امید به زندگی

۱۶- به کارهای موردعلاقه‌تان مشغول شوید

اکنون که کاملاً درک کردید امیدبه زندگی یعنی چه و منظور از امید داشتن در زندگی چیست؟ باید گفت گاهی مشغول بودن به یک کار طاقت‌فرسا – کاری که هیچ علاقه‌ای به انجام آن نداریم – نمی‌گذارد بفهمیم که امیدواری چیست و متأسفانه عده زیادی از افراد جامعه، به کارهایی مشغول هستند که هیچ علاقه‌ای به آن ندارد.

اگر دلیل ناامیدی شما هم همین موضوع است، پس باید در کنار شغل اصلی‌تان، به فعالیت‌های موردعلاقه خود مشغول شوید. یا حتی اگر امکانش برایتان فراهم است، از شغلی که به آن علاقه ندارید، خارج شده و به شغلی مشغول شوید که حقیقتاً از انجام آن لذت می‌برید.

نتیجه گیری

امید به زندگی، نوعی سن آماری است که انتظار می‌رود فرد بر اساس داده‌های موجود تا آن سن زندگی کند. از این اصطلاح در دنیای مالی استفاده‌های زیادی شده است، از جمله بیمه عمر، برنامه‌ریزی بازنشستگی و مزایای تأمین اجتماعی که در همه کشورهای دنیا وجود دارند.

در اکثر کشورها، محاسبات مربوط به این سن از یک سازمان آمار ملی به دست می‌آید که  بر اساس بررسی مقدار زیادی داده به آن دست‌یافته‌اند. در این مقاله ۸ تا از راه‌های تقویت امید به زندگی (روان‌شناسی امیدواری) برای شما گفتیم و امیدواریم که خواندن این مطالب و رعایت راهکارهای گفته شده امید داشتن در زندگی خود را به طرز چشمگیری افزایش دهید.

پیشنهاد می‌شود مقاله در خصوص ”لیست کلمات برای تقویت حافظه” را مطالعه کنید .

سؤالات متداول

۱۶ قدم اصلی افزایش امید به زندگی کدامند؟

۱. بیرون بروید ۲. با دوستان خود معاشرت کنید ۳. ورزش روزانه داشته باشید ۴. استرس خود را کاهش دهید ۵. کشیدن نخ دندان به‌صورت روزانه ۶. از خطرات جلوگیری کنید ۷. به‌اندازه کافی بخوابید ۸. هیدراته بمانید ۹. ناامیدی خود را بپذیرید ۱۰. آموزش ببینید ۱۱. ایمان خود را تقویت کنید ۱۲. دست از کنترل اوضاع بردارید ۱۳. انرژی خود را صرف «تحسین» کنید، نه «انتقاد» ۱۴. جملات مثبت را مرور کنید ۱۵. از دیدن تصاویر و اخبار بد، اجتناب کنید ۱۶. به کارهای موردعلاقه‌تان مشغول شوید

چرا داشتن امیدواری در زندگی از اهمیت بالایی برخوردار است؟

حال که به‌خوبی می‌دانید امید در زندگی یعنی چه و منظور از آن چیست؟ باید در ادامه مطلب بگوییم داشتن امید داشتن در زندگی به شما کمک می‌کند تا بتوانید زمان‌های سخت را راحت‌تر پشت سر بگذارید و آن را بسیار قابل‌تحمل‌تر کنید. این کار با تفکر، احساس و تصور راجع به زندگی موردنظر و ایده‌آل به شما کمک خواهد کرد تا آینده خود را بهبود ببخشید و سبب توسعه فردی در خود شوید و انگیزه و الهام‌بخش شما برای ادامه زندگی خواهد بود.

یکی از راهکارهای مؤثر در تقویت امید به زندگی چیست؟

 در این مقاله در مورد امید به زندگی (امیدوار بودن به زندگی) به‌صورت کامل صحبت کردیم و در ادامه نیز باید بگوییم که یکی دیگر از راه‌های تقویت امید در خود این است که از کتاب‌های روان‌شناسی امیدواری در زندگی کمک بگیرید.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی