خبر

پیش‌ بینی بورس فردا ۲۲ شهریور ۱۴۰۲

پیش‌ بینی بورس فردا ۲۲ شهریور ۱۴۰۲

532073 964 - پیش‌ بینی بورس فردا ۲۲ شهریور ۱۴۰۲

اقتصاد۲۴-بورس امروز در واکنش به خبر‌های مثبتی که برای گروه خودرویی و احتمال افزایش نرخ محصولاتشان منتشر شده است، عملکرد سبزی را به خصوص در این گروه به نمایش گذاشت، اما همچنان نشانی از قدرت بالای روند صعودی دیده نمی‌شود و تقاضای ابتدای معاملات اغلب پس از مدتی تحلیل می‌رود. شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری در نهایت کار خود را با یک افزایش ۰.۲۲ درصدی به پایان رساند و در محدوده ۲.۱۲۷ میلیون واحدی ایستاد و در سمت دیگر شاخص هم‌وزن نیز که به واسطه برخی گروه‌ها و تک‌نماد‌ها مسیر بهتری را طی می‌کرد، توانست رشد ۰.۴۵ درصدی را به ثبت برساند. ارزش معاملات خرد سهام، اما امروز با افزایش اندک به کانال ۴ هزار میلیارد تومانی رسید و با ثبت عدد ۴۱۰۳ میلیارد تومانی از یک روز کم‌رمق و کم‌نوسان برای بورس تهران خبر داد که با خروج پول ۲۴۲ میلیارد تومانی از سمت کد‌های حقیقی نیز همراه بود.

قصه برگشت بورس از شرایط سخت ماه‌های گذشته از جایی شروع شد که خبر احتمال اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی‌ها قوت گرفت و پس از آن با انتشار نامه رسمی آن توسط وزیر اقتصاد تایید شد. این، اما پایان ماجرا نبود و تغییر نرخ ارز پایه محصولات پتروشیمی و پالایشی در بورس کالا، امید‌ها به بهبود شرایط و تغییر رویکرد دولت به بورس را بیش از پیش افزایش داد. در این میان مسائلی همچون افزایش نسبی قیمت دلار در بازار آزاد، خبر‌های مثبت برای گروه خودرویی، بسته حمایتی صندوق توسعه و مواردی از این دست نیز توانستند به بهتر شدن حال بازار سهام کمک کنند، اما همچنان برخی مسائل وجود دارند که توقف‌هایی را در این مسیر صعودی ایجاد می‌کنند. در ادامه با نگاهی به این موضوعات و مسیر تکنیکالی شاخص کل، به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

انتظار بورس برای گزارش‌های ۶ ماهه

در شرایط کنونی بازار و از آنجا که ارزش معاملات به عنوان نماگری برای سنجیدن میزان رونق و رکود وضعیت مناسبی را طی نمی‌کند، اینگونه می‌توان برداشت کرد که بورسی‌ها در انتظار سیگنال مهمی برای تداوم روند صعودی و کسب قدرت بیشتر در این مسیر هستند. زمانی که در کلیه بازار‌ها رکود حاکم شده و سیاست‌های کنترلی در اقتصاد حاکم شده است،


بیشتر بخوانید: گزارش بورس امروز سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۲


صعود یک بازار نیازمند محرک‌های مهمی است که در گزارش‌های ۶ ماهه و وضعیت سودآوری شرکت‌ها می‌تواند این محرک مهم برای بازار سهام باشد؛ بنابراین انتظار می‌رود در صورت عدم رخداد مهم و قدرتمندی طی روز‌های آینده، بورس تهران تا انتهای شهریور ماه تغییر چندانی در روند خود نداشته باشد، اما به مرور با انتشار صورت‌های مالی ۶ ماهه و بهبود چشم‌انداز سودآوری شرکت‌ها پس از قطعی برق و کاهش تولیدی که وجود داشت، روند صعودی با قدرت بیشتری به کار خود ادامه دهد و بهانه‌های مناسبی برای خرید سهام ایجاد شود.

انتظار برای افزایش نرخ خودروسازان

سپهر دادجوی توکلی، مدیر کل روابط عمومی شورای رقابت عنوان کرد که جلسات شورای رقابت برای بررسی قیمت خودرو هر هفته برگزار می‌شود و به‌زودی قیمت‌های جدید خودرو‌ها اعلام خواهد شد. چگونگی محاسبه قیمت خودرو‌ها همیشه موضوعی مبهم برای خریداران این خودرو‌ها بوده است و خود شرکت‌های عرضه کننده نیز هیچ اطلاعات شفافی در این زمینه ارائه نمیدهند. این شورا روز‌های شنبه و سه شنبه جلساتی برگزار می‌کند به طوری که در جلسات به این موضوعات پرداخته می‌شود و به زودی قیمت‌های جدید خودرو‌ها اعلام خواهد شد. بررسی قیمت خودرو در روند کار کارشناسی قرار دارد. اگر قیمت زمان عقد قرارداد وجود داشته باشد همان ملاک است و هیچگونه افزایش قیمتی شامل این دست از متقاضیان نخواهد شد.

از سمتی هیات تجدیدنظر شورای رقابت، رفتار گروه بهمن در گرفتن دو صندلی هیات مدیره ایران خودرو را قانونی دانست و گروه بهمن را از هرگونه انحصارطلبی و رویه غیررقابتی در صنعت خودرو تبرئه کرد و رای بدوی شورای رقابت علیه گروه بهمن را رد کرد و رای قطعی به نفع گروه بهمن صادر کرد لذا با این اوصاف، عزم کروز برای تصاحب سومین صندلی هیات مدیره ایران خودرو با خرید قطعی بلوک خودرویی بانک صادرات بیش از پیش شده است.

از سمتی گفته می‌شود که در دعوتنامه‌های ارسال شده برای خریداران برخی محصولات، قیمت خودرو‌های کارخانه افزایش داشته و نشان از دریافت مجوز افزایش نرخ به خودروسازان دارد. این موضوعات باعث شد تا گروه خودرویی در بازار امروز حال به نسبت بهتری داشته باشد و بتواند در مقابل فشار عرضه‌ها مقاومت بیشتری از خود به نمایش بگذارد. با این حال، اما به نظر می‌رسد که همچنان برخی بی‌اعتمادی‌ها به سیاستگذار موجب شده تا اهالی بازار سرمایه وزن چندانی به خبر‌های مثبت منتشر شده ندهند.

تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

شاخص کل بورس پس از برگشتی که از میانه کانال ۱.۹ میلیون واحدی داشت، توانست رشد قابل قبولی را در کوتاه مدت تجربه کند، اما همانطور که در نمودار پیداست، شاخص کل بورس توانست پس از رشد‌های پی‌درپی که طی روز‌های گذشته داشت، خود را به محدوده مهم ۲.۱۴ تا ۲.۲ میلیون واحد برساند که در گذشته با نوسانات زیادی در آن مواجه شده بود. با این حال نگاهی دقیق‌تر به معاملات روز سه‌شنبه نشان می‌دهد که کندل روزانه شاخص کل، با برخورد به سقف ابر کومو، تا حدی عقب‌نشینی کرده و هنوز موفق به عبور از آن نشده است. از این رو نمی‌توان انتظار داشت تا عبور کامل از سقف ابر کومو، روند صعودی قابل توجهی شکل بگیرد و در چنین شرایطی ایجاد روند‌های نوسانی احتمال وقوع بیشتری دارند.

پیش بینی بورس فردا

فرموله شدن نرخ خوراک و تغییر ارز پایه محصولات پتروشیمی‌ها، افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، صعود مقطعی قیمت نفت برنت به بالای ۹۰ دلار، خبر‌های مثبت برای گروه خودرویی و بسیاری موارد دیگر باعث شده که بورس تهران شرایط به مراتب بهتری را نسبت به هفته‌های گذشته داشته باشد، اما همچنان برخی عنوان می‌کنند که وجود برخی ابهامات، رکود حاکم بر بازار‌ها و تلاش‌های سیاستگذار برای کنترل تورم و تداوم سیاست‌های انقباضی، منجر به روندی کم‌رمق در بازار سهام خواهد شد. با توجه به تمامی نکات ذکر شده در بالا و شرایطی که تکنیکال شاخص کل بورس دارد، پیش بینی می‌شود که بورس فردا روزی مثبت، اما متعادل را طی کند و اندک تقاضای بهتری را نسبت به روز جاری شاهد باشیم.

منبع: فردای اقتصاد

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی