عمومی

۹ کاربرد متاورس در دنیای مجازی

۹ کاربرد متاورس در دنیای مجازی

تصور کنید به یک جهان مجازی دسترسی دارید که در آن میتوانید یک جهان کامل بسازید و تجربیات دنیای فیزیکی خود را با خود بیاورید.

تنها سی سال پیش بود که اینترنت در دسترس عموم قرار گرفت و بیست سال پیش بسیاری از کسب و کارها متوجه شدند که داشتن وب سایت یک ضرورت برای بازاریابی است. طولی نکشید که شبکه‌های اجتماعی نیز وارد میدان شدند و امروزه شاهد کاربردهای فراوان آن‌ها در عرصه‌های مختلف هستیم. اما در همین میان یک نسل جدید از اینترنت به نام متاورس وجود دارد که یک دنیای واقعیت مجازی است. شما در این فضا می‌توانید بجای مشاهده ویدیوها و اشکال در فضای دو بعدی اینترنت آن‌ها را به صورت ۳۶۰ درجه در یک فضای سه بعدی مشاهده کنید.

در این مقاله از سری مقالات ارز دیجیتال قصد داریم تا به کاربردهای متاورس در عرصه‌های مختلف بپردازیم.

فهرست این مقاله

۱- آموزش در متاورس

1 19 - ۹ کاربرد متاورس در دنیای مجازی

کاربرد متاورس در آموزش و تحصیل اولین بار توسط مارن لوین، مدیر ارشد بازرگانی متا، با مضمون اینکه متاورس در آموزش به برگزاری کلاس‌ها کمک می‌کند مطرح‌ شد. در واقع کاربردهای متاورس در آموزش آنقدر گسترده است که نمی‌توان به سادگی از آن گذشت. به عنوان مثال با دنیای متاورس می‌توان به راحتی کلاس درس را به هر نقطه‌ای از جهان منتقل کرد، و همه چیز از آسمان شب گرفته تا یک ماشین مسابقه را به فرصتی برای یادگیری تبدیل کرد. از اوایل سال ۲۰۲۰، تحصیلات حدود ۹۱ درصد از دانش آموزان و دانشجویان در سراسر جهان مختل شد. با این اتفاق همه آن‌ها مجبور شدند که به سرعت خود را با شرایط وفق داده و به یادگیری از راه دور در بستر اینترنت روی آوردند، به گونه‌ای که دیگر در حال حاضر به یک امر عادی تبدیل شده است. این نشان می‌دهد که در حال حاضر دیگر دسترسی به فناوری یک ضرورت است، نه یک امتیاز.

اگر ما بتوانیم فناوری و تکنولوژی را به عنوان یک ابزار کاربردی برای یادگیری در طول یک بیماری بپذیریم، به همین راحتی جزء اولین پذیرندگان متاورژن تبدیل می‌شویم.

ایده اولیه متاورس در آموزش

اصلاح متاورس اولین بار در سال ۱۹۹۲ توسط نیل استفنسون، نویسنده داستان‌های علمی تخیلی، مطرح شد. او جهان دیجیتالی را تصور می‌کرد که می‌توان از طریق فناوری واقعیت مجازی به آن دسترسی داشت. این چشم‌انداز نیل، امروزه دیگر یک داستان نیست. دنیای متاورس نه تنها دارای فضاهای مجازی گسترده خواهد بود، بلکه عناصر دنیای دیجیتال را قادر می‌سازد تا به راحتی تنها با استفاده از هدست یا عینک دیجیتال چشم از دنیای واقعی بردارند.

متاورس یک بازی برای آموزش است، زیرا فرصت‌های بی‌پایانی را برای یادگیری فراهم می‌کند. این امکانات یادگیری همه جانبه، به معلمان این امکان را می‌دهد که رشته‌های علوم پایه و سنتی مانند ریاضیات و علوم تجربی را ترکیب کنند و یک تجربه یادگیری جامع و جذاب را ارائه دهند.

به عنوان مثال، یک معلم می‌توان به دانش آموزان خود یک ماشین مسابقه را نشان داده، و سپس نحوه ساخت، سرعت حرکت، درجه حرارت و سرعت تایرهای آن را بررسی کند.

از طریق استفاده از سناریوهای واقعی زندگی، نظریه های مطرح شده در علوم مختلف، معنا و ارتباط کاملاً جدیدی پیدا می‌کنند؛ زیرا مربیان می‌توانند با پر کردن شکاف‌های بین تئوری و عملی، آموزش خود را دقیق‌تر و جذاب‌تر کنند.

متاورس در آموزش؛ از رویا تا واقعیت

آیا هنوز هم تصور می‌کنید که آموزش واقعیت مجازی در دنیای متاورس مانند یک رویا است؟ در پاسخ باید بگوییم که در حال حاضر در بریتانیا، کالج برادفیلد، یک مدرسه خصوصی به طور مستقل آموزش مبتنی بر واقعیت مجازی را در درس‌های تاریخ، جغرافیا و علوم گنجانده است و به دانش آموزان اجازه می‌دهد که این موضوعات را در بعد جدیدی تجربه کنند. بنابراین متاورژن در حال حاضر نیز وجود دارد؛ اما

مسئله پذیرش انبود و مقرون به صرفه بودن است. علاوه بر بازخورد مثبت اولیه دانش آموزان در کالج برادفیلد، مطالعات بیش‌تر در کلاس‌های درس در کشور چین نیز نشان می‌دهد که واقعیت مجازی می‌تواند تاثیر زیادی بر کارایی نتایج آزمون‌ها داشته باشد؛ به این صورت که دانش آموزانی که با استفاده از روش واقعیت مجازی آموزش می‌بینند، معمولاً از افرادی که چنین نیستند، بهتر عمل می‌کنند.

مزایای متاورس در آموزش

دنیای متاورس تضمین می‌کند که برنامه‌های درسی همیشه به روز، مفید و مرتبط باقی می‌مانند و این امکان را برای ما فراهم می‌کند که به تجزیه و تحلیل به روز و متخصص در سراسر دنیای واقعی دسترسی داشته باشیم. مثلاً، می‌توانیم به آسمان شب نگاه کنیم و از نیل دگراس تایسون بخواهیم ساختار کهکشان راه شیری را توضیح دهد.

تخصص از هر جایی حاصل می‌شود، نه فقط از کتاب‌های درسی و کلاس‌های درس. با این حال، نه تنها روش‌های کنونی یادگیری ما، بلکه اشکال ارزیابی ما نیز قدیمی است. امتحان کتبی هم برای کسب و هم برای نمایش مهارت‌های عملی موردنیاز برای مشاغل مختلف بی‌فایده است. تصور کنید اگر یک کارآموز بتواند به جای بازبینی برای یک امتحان کتبی، تجربه واقعی و عملی را با سیم کشی یک دوشاخه مجازی، تعمیر یک زهکش مسدود شده یا حتی انجام یک عملیات، بدون عواقب خطرناک و واقعی نشان دهد. علم در این مورد قاطع است: یادگیری از طریق انجام دادن مقدم‌تر از یادگیری با حفظ کردن است.

معایب متاورس در آموزش

ممکن است بسیاری از والدین و معلمان این تصور را داشته باشند که متاورس می‌تواند به سادگی زمینه اعتیاد‌ آوری به اینترنت را در کودکان ایجاد کند؛ اما این دلیل موجهی برای عدم استفاده از متاورس نیست، بلکه این نیز نیازمند مدیریت تعامل فرزندان با این فضا است، نه صرفاً ممنوع کردن آن. مدارس می‌توانند دسترسی بر روی وب سایت‌های را زمان بندی کنند و برای دانش آموزان خود محدودیت در استفاده قرار دهند. بنابراین با وجود مضرات استفاده از اینترنت، این فضا می‌تواند یک سود خالص برای آموزش در سراسر جهان باشد و تنها

لازمه آن کنترل و مدیریت درست است.

مطالعات علمی مختلف نشان دهنده این است که تجربیات یادگیری زمانی موثر هستند که سرگرم کننده باشند. گیمیفیکیشن یا بازی سازی، همان چیزی است که متاورس را به یک گزینه ایده‌آل برای کلاس درس تبدیل می‌کند.

۲- مارکتینگ در متاورس

2 15 - ۹ کاربرد متاورس در دنیای مجازی

متاورس را می‌توان به عنوان یک فضای مجازی سه بعدی توصیف کرد که در آن کاربران می توانند از طریق آواتارهایی که شبیه آن‌ها هستند دور هم جمع شوند و حرکاتشان را تقلید کنند تا بتوانند با یکدیگر و محیط اطراف تعامل داشته باشند. در این فضا شما می توانید کسب و کار خودتان را اعم از فروش آنلاین، ساخت کلیپ و… را با ساخت فضایی سه بعدی استارت برنید.

مزایای متاورس در مارکتینگ

متاورس تکرار بعدی اینترنت و دنیای رسانه‌های اجتماعی خواهد بود، اما تفاوت‌هایی نیز دارد. در ادامه به کاربردهای متاورس در کسب‌وکارها می‌پردازیم:

  1. کاربران می‌توانند از طریق واقعیت مجازی (VR) وارد شوند و با نام تجاری جدید، از امتحان کردن پوشاک گرفته تا کاوش در یک بخش از املاک به تعامل بپردازند.
  2. کاربران می‌توانند در هر نقطه از جهان مستقر شوند و هرگونه موانع جغرافیایی در تجارت الکترونیک را از بین ببرند.
  3. کاربران به یک کیف پول دیجیتال در متاورس مجهز خواهند شد که معاملات خرید را راحت تر می کند.
  4. کاربران می‌توانند آزادانه در اطراف متاورس تله‌پورت کنند تا بتوانند در گروه‌ها شرکت کنند و به رویدادها بپیوندند.
  5. کاربران با کمک ویدیوهای ۳۶۰ درجه و مدل‌سازی سه بعدی، درگیر نوع جدیدی از تجربه داستان‌گویی خواهند شد که به این معنی است که تبلیغات باید تغییر کند.

۳- تجارت در متاورس

3 13 - ۹ کاربرد متاورس در دنیای مجازی

راه های زیادی برای تجارت در متاورس وجود دارد. خرید سهام مرتبط، تجارت ارزهای رمزنگاری شده، یا تجارت ETF. همه این دارایی ها از طریق یک کارگزار قابل اعتماد قابل دسترسی هستند. با استفاده از پلت فرم های مختلف و معتبر، معامله گران می توانند در معرض طیف گسترده ای از ابزارهای مرتبط با متاورس، قرار بگیرند.

برای مجموعه‌ای از کسب و کارها، مانند خرید زمین در متاورس کانال بازاریابی دیگری در حوزه‌های مرتبط آن‌ها ایجاد شده است. در این کانال‌ها استراتژی‌های Omnichannel برای بازاریابی، فروش، و CX باید به گونه‌ای تکامل یابد که واقعیت مجازی را نیز شامل شود.

مجموعه دوم، کسب‌وکارها بومی متاورس خواهند بود، درست مانند امروزه که شرکت‌های بومی دیجیتالی غیرحضوری وجود دارد.

معایب انجام تجارت در متاورس

سرمایه گذاری و تجارت در بخش‌های جدید هر کسب و کاری همیشه با ریسک همراه بوده و هست. متاورس نیز از این قاعده مستثنی نیست، به ویژه در سال‌های اولیه تا سال ۲۰۳۵ تمامی کسب و کارها در آن با ریسک همراه خواهد بود.

تعامل غیرقابل پیش بینی کاربر

در حالی که متاورس ممکن است از برنامه‌های دو بعدی و تعامل مبتنی بر دسکتاپ پشتیبانی کند، در درجه اول در واقعیت مجازی VR وجود خواهد داشت.

با این حال، محموله‌های هدست واقعیت مجازی در مقایسه با کل جمعیت جهان و به طور خاص، تعداد کاربران رسانه‌های اجتماعی نسبتاً کم است. کاربران و کسب‌وکارهای مختلف بسته به ترجیحات شخصی و شرایط خود ممکن است واکنش متفاوتی نسبت به VR نشان دهند.

۴- تجربه سفر در متاورس

4 10 - ۹ کاربرد متاورس در دنیای مجازی

چه کسی عاشق سفر نیست؟ در طول تعطیلات، سفر یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌هایی است که افراد برای گذراندن روزهای تعطیل خود انتخاب می‌کنند. قدم زدن در شهر جدید، ملاقات با افراد جدید، رفتن به یک ماجراجویی جدید، همگی چیزهایی هستند که سفر را برای ما به یک فعالیت مهم تبدیل کرده‌اند، اما می‌دانیم که زمان چیزی است که به یک مانع تبدیل می‌شود.

مزایای متاورس در سفر

خوشبختانه، امروزه فناوری به ما این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به حضور فیزیکی در آنجا سفر را تجربه کنیم، و چیزی که این تجربه را بین حضور در آن مکان و دیدن آن‌ها در ویدیو متفاوت می‌کند، تجربه اول شخص است. اینجاست که متاورس، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) وارد تصویر می‌شوند.

دنیایی غوطه ور با محتوای واقع گرایانه، تخیل مخاطب را تقویت می‌کند و به آن‌ها امکان می‌دهد از طریق یک تجربه شگفت انگیز درست مانند زمانی که در آنجا حضور می‌یابد، از مکان لذت ببرند.

گردشگری واقعیت مجازی مرز جدیدی است که هنوز در جریان اصلی قرار نگرفته است. یوتیوب و سایر سرویس‌های میزبانی محتوای اصلی در حال افزایش مخازن محتوای ویدیویی ۳۶۰ درجه خود هستند. با این حال، برخلاف سفرهای معمولی که معمولاً با آزادی همراه است، محتوای ویدیویی فعلی فقط به شما امکان می‌دهد آنچه را که برای دیدن شما ضبط شده است مشاهده کنید.

یکی دیگر از موارد استفاده از ورود گردشگری به واقعیت مجازی، نمایش مکان‌های دیدنی معروف مانند لوور است. این کار با تبدیل ساختمان به فضایی قابل استفاده برای فعالیت‌های مختلف مانند نمایشگاه‌های هنری، کنسرت‌های موسیقی، یا به‌طور ساده مکانی که می‌توانید با دوستان خود در آن بنشینید، انجام شد.

کاربردهای متاورس در سفر نیز می‌تواند بسیار زیاد و شگفت انگیز باشد. به عنوان مثال تصور کنید که در حال بازدید از مکانی تاریخی هستید، اگر شما بخواهید این بنا را از سمت راست مشاهده کنید و همراه شما بخواهد این بنا را از سمت چپ مشاهده کند، درست مانند واقعیت می‌توانید هر کدام به سمت مورد نظر خود حرکت کرده و بنا را از زاویه‌ای که می‌خواهد بازدید کند.

معایب متاورس در سفر

با توجه به قابلیت های شکفت انگیز متاورس در سفر، یک نکته منفی که وجود دارد این است که استفاده از این امکانات در حال حاضر تنها بر روی فیلم‌های ضبط شده امکان پذیر است.

۵- سوشال مدیا (شبکه های اجتماعی) در متاورس

5 7 - ۹ کاربرد متاورس در دنیای مجازی

مارک زاکربرگ اخیراً اعلام کرده است که شبکه اجتماعی فیس بوک در حال تبدیل شدن به یک شرکت “متافورس” است. این در حالی است که تارا سویشر، روزنامه نگار فناوری بر این باور است که اپل یا گوگل ممکن است برای رهبری انقلاب متاورس مناسب‌تر باشند.

به نظر می‌رسد شبکه اجتماعی فیس بود که به برندهایی مانند Oculus (سخت‌افزار)، پلتفرم واقعیت مجازی فیس‌بوک هوریزون و تیم اجرایی تازه‌ تشکیل شده فیسبوک متاورس، مجهز است، آماده راه اندازی از فضای دو بعدی به سه بعدی است.

برای وارد شدن به دنیای متاورس از طریق فیسبوک هیچ تجربه قبلی نیاز نیست و تنها کافیست موارد زیر را آماده کنید:

  1. برای خود یک هدست Oculus 2 تهیه کنید.
  2. یک حساب کاربری Oculus ایجاد کنید.
  3. برای فیس بوک Horizon [در حال حاضر در نسخه بتا] ثبت نام کنید.
  4. و آواتار خود را در داشبورد Oculus Home ایجاد کنید.

مزایای متاورس در شبکه‌های اجتماعی

هنگامی که وارد Horizon می‌شوید، می‌توانید کارهایی مانند بازدید از جهان‌های مختلف با محوریت علایق و موضوعات خاص انجام دهید. همه چیز از باغبانی گرفته تا بازی و مدیتیشن و حتی گروه‌های اجتماعی مرتبط با گروه‌های فیس بوک را خواهید یافت.

فیس بوک به شما امکان می‌دهد لحظاتی را در Horizon از طریق گروه‌های فیس بوک به اشتراک بگذارید، مانند به اشتراک گذاری سلفی‌ها و دنیاهای خود از دنیای سه بعدی خود با مخاطبان دو بعدی. همچنین قابلیت‌های دیگر نظیر همکاری با دیگران، میزبانی رویدادها، ملاقات، سلفی گرفتن و ایجاد روابط معنادار، آواتار به آواتار امکان‌پذیر است.

۶- گیمینگ (بازی) در متاورس

6 6 - ۹ کاربرد متاورس در دنیای مجازی

با استفاده از گیمینگ در متاورس، کاربران می‌توانند به راحتی با قرار گرفتن در یک فضای سه بعدی به تعامل با یکدیگر و کسب تجربه بپردازند. آن‌ها با استفاده از متن، چت و صدا با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و دنیای جدیدی از اشیا و افراد موجود در آن فضا را کشف می‌کنند.

از مزایا و کاربردهای مهم گیمینگ در متاورس این است که کاربران با استفاده از بازی‌های مطرحی مانند سند باکس، اکسی اینفینیتی، سکند لایف و… می توانند به کسب درآمد از طریق ارزهای دیجیتال بپردازند.

۷- تفریح در متاورس

7 4 - ۹ کاربرد متاورس در دنیای مجازی

فرض کنید که عینک و هدست خود را می‌گذارید و سریعاً وارد فضای خانه خود می‌شوید. می‌بینید که بعضی از قسمت‌های خانه شما به صورت مجازی بازسازی شده است و چیزهایی را دارد که فقط در دنیای مجازی امکان‌پذیر است؛ و هر چیزی که از نظر شما بسیار زیباست را با منظره‌ای فوق العاده الهام بخش نشان می‌دهد. شما می‌توانید در این فضا به راحتی به صورت مجازی لباس خود را انتخاب کرده و به ملاقات و تفریح با دوستان خود به کافی شاپ، سینما، کنسرت، تماشای فوتبال تیم محبوبتان و… بروید.

به عنوان مثال تصور کنید که دوستان شما در کنسرت خواننده مورد علاقه تان در یک نقطه دیگر دنیا هستند. با استفاده از دنیای متاورس می‌توانید به راحتی با استفاده از ابزار فراهم شده وارد کنسرت شوید و در کنار دوست خود و سایر افراد به تماشای آن بپردازید و لذت ببرید و در تمامی لحظات قبل و بعد از کنسرت حضور داشته باشید.

در این فضا شما می‌توانید دوستانتان را دعوت کنید تا به آواتار شما سر بزنند و به شما بپیوندند؛ با هم به تماشای فیلم، کنسرت و سایر مکان های تفریحی بروید.

همچنین می‌توانید، هر فردی را که بخواهید با خود همراه کنید و شروع به برگزاری جشن تولد، سورپرایز کردن دوستان خود و… کنید.

۸- کار در متاورس

8 3 - ۹ کاربرد متاورس در دنیای مجازی

بعد از دورکار شدن بسیاری از کسب و کارها به دلیل شیوع کرونا، باید راه حل بهتری جایگزین می‌شد. از متاورس می‌توان به عنوان یکی از این روش‌ها اشاره کرد. اما کارکردن در فضای متاورس چه شکلی خواهد بود؟ فرض کنید بتوانید بدون رفت و آمد وارد دفتر کارتان شوید و محیط شرکت و اطراف خود را حس کنید. تمامی برخوردهای اتفاقی، دیدن همکاران و… همه جا امکان پذیر باشد. حال تصور کنید که محیط کار ایده‌آل شما آماده است و در مقایسه با محیط واقعی می‌توانید کارهای بیش‌تری کنید. این در حالیست که شما در خانه خود با لباس راحتی نشسته‌اید و تنها فضایی که می‌خواهید را به صورت سه بعدی مشاهده می‌کنید. در صورت تمایل می‌توانید فردی را برای ملاقات دعوت کنید و با او در فضای سه بعدی ارتباط بگیرید.

همچنین در صورت نیاز به جلسه گروهی می‌توانید با همکاران خود در هر بخش شرکت ارتباط بگیرید و در مورد مسائل مربوط به پروژه‌های مختلف تصمیم گیری کنید.

۹- ورزش در متاورس

9 3 - ۹ کاربرد متاورس در دنیای مجازی

شما می‌توانید در این فضای سه بعدی به راحتی به ورزش دلخواه خود نظیر بوکس، دوچرخه سواری و… با افراد واقعی یا تخیلی در هر نقطه‌ای از جهان که می‌خواهید بپردازید. دلتان می‌خواهد یک ورزش گروهی انجام دهید؟ شما می‌توانید تنها با یک سرچ ساده افرادی را که تمایل دارند تا با شما بازی کنند را به بازی دعوت کنید و از لحظات خود لذت ببرید. می‌خواهید مسابقه دچرخه سواری برگزار کنید؟ این کار بسیار ساده است، شما می‌توانید بر روی دوچرخه ورزشی خود در خانه نشسته و در این فضا هرکس را که می‌خواهید انتخاب کنید و با آن‌ها مسابقه دهید. این موارد تنها برخی از ورزش‌های هیجان انگیزی است که می‌توانید در این فضا انجام دهید و از لحظات خود لذت ببرید.

جمع بندی

در این مقاله به کاربردهای متاورس در عرصه‌های مختلف اعم از آموزش و تحصیلات، سفر و… پرداختیم. دنیای متاورس آماده است تا در عرصه‌های مختلف به سرعت رشد کند و فرصت های مختلف را برای بازاریابان، دانش آموزان و انواع کسب‌وکارها فراهم کند. این دنیای واقعیت مجازی آنقدر بزرگ و پیچیده است که هر روز می‌تواند یک کاربرد و ویژگی جدید را رونمایی کند و همه را شگفت زده نماید.

سوالات متداول

  • کاربرد متاورس در آموزش چیست؟

دنیای متاورس تضمین می‌کند که برنامه‌های درسی همیشه به روز، مفید و مرتبط باقی می‌مانند و این امکان را برای ما فراهم می‌کند که به تجزیه و تحلیل به روز و متخصص در سراسر دنیای واقعی دسترسی داشته باشیم.

  • کاربرد متاورس در شبکه فیس بوک چیست؟

فیس بوک به شما امکان می‌دهد لحظاتی را در Horizon از طریق گروه‌های فیسبوک به اشتراک بگذارید، مانند به اشتراک گذاری سلفی‌ها و دنیاهای خود از دنیای سه بعدی خود با مخاطبان دو بعدی.

  • کاربرد متاورس در سفر چیست؟

خوشبختانه، امروزه فناوری به ما این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به حضور فیزیکی در آنجا سفر را تجربه کنیم، و چیزی که این تجربه را بین حضور در آن مکان و دیدن آن‌ها در ویدیو متفاوت می‌کند، تجربه اول شخص است.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.

برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

ترتیبی که برای خواندن مقالات” متاورس “به شما پیشنهاد می‌کنیم:
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی