خبر

عرضه خودرو در بورس کالا گامی برای حذف قرعه‌کشی

عرضه خودرو در بورس کالا گامی برای حذف قرعه‌کشی

343555 813 - عرضه خودرو در بورس کالا گامی برای حذف قرعه‌کشی

اقتصاد۲۴– مهدی بیات منش گفت: خودورهای تولیدی در داخل کشور به دو بخش تقسیم می‌شود. بخش اول، خودرو‌هایی که مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت است و بخش دوم که مشمول قیمت‌گذاری دستوری نیستند.

به عنوان مثال خودرو‌های تولیدی گروه خودروساز‌های بهمن یا بخشی از خودرو‌های شرکت ایران خودرو مشمول قیمت‌گذاری دستوری نمی‌شوند. در شرایط فعلی امکان عرضه این گونه خودروها در بورس کالا وجود دارد. خودرو‌هایی مثل تارار، هایما از جمله خودرو‌ها قابل عرضه در بورس کالا هستند.

به گفته این کارشناس  با سیستم حراج در بورس کالا، به نظر می‌رسد که تولیدکننده خودرو از این مکانیزم منافعی مناسب و بیشتری خواهد برد. اما باید توجه داشت سیستم فعلی حراج و عرضه، عامل و ابزاری برای بالا بردن و افزایش قیمت به صورت کاذب نشود و مسئولان بورس کالا با نظارت دقیق می‌توانند مانع این مشکل شوند.


بیشتر بخوانید: شاخص کل بورس یک هزار و ۱۵۵ واحد رشد کرد


نکته منفی که می‌تواند رخ دهد عدم حمایت از مصرف‌کننده است که باید در این مورد بورس کالا هوشیار باشد. چرا که مردم مصرف کننده نهایی خودرو داخلی هستند و ممکن است عرضه خودرو‌های لوکس در بورس کالا باعث افزایش قیمت دلخواه برای تولیدکننده شود که وظیفه بورس کالا را سخت تر می‌کند.

او  گفت: ممکن است اولویت صنعت خودرو به جای کاهش بهای تمام شده به افزایش سودآوری از طریق افزایش قیمت فروش معطوف باشد. در حالی که می‌شود با کاهش بهای تمام شده قیمت خودرو به طور مثال در سهمیه فولاد، انرژی و کنترل مناسب عرضه در بورس کالا موضوع را مدیریت کرد. در کل موضوع عرضه خوردو در بورس کالا گامی بسیار مهم است که اگر این عرضه شامل تمام محصولات خودور شود می‌توان حرکتی بزرگ برای حذف قرعه‌کشی قلمداد باشد.

به گفته مدیر عرضه بورس کالا برای اولین بار پذیرش خودرو شاهین در بورس کالا انجام شده است و در حال تکمیل مراحل برای عرضه در بورس کالا است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی