خبر

اُفت ۳۰درصدی قیمت سرب و روی در بازارهای جهانی| افزایش نامتعارف عوارض صادراتی برای جبران کسری بودجه

اُفت ۳۰درصدی قیمت سرب و روی در بازارهای جهانی| افزایش
نامتعارف عوارض صادراتی برای جبران کسری بودجه

بازار؛ گروه صنعت: طبق آمارهای جهانی کشور چین با رسیدن به تولید ۴.۲ میلیون تن در رتبه اول تولید روی در ۲۰۲۱ قرار دارد و پس از آن نیز کشورهای پرو، استرالیا، هند، ایالات متحده، مکزیک، بولیوی، روسیه، کانادا و سوئد در جایگاه دوم تا دهم تولیدی روی در جهان قرار دارند.

ایران؛ دوازدهمین تولید کننده سرب در دنیا

از سوی دیگر در بحث تولید سرب نیز در جهان کشورهای چین، استرالیا، ایالات متحده، مکزیک، پرو، هندوستان، روسیه، بولیوی، ترکیه و سوئد ۱۰ تولید کننده برتر محسوب می شوند. این در حالی است که طبق این آمار که از سوی سایت آماری تحلیلی statista منتشر شده است در سال ۲۰۲۲ ایران هم در رتبه دوازدهم تولید سرب قرار دارد.

رئیس اتحادیه سرب و روی ایران: در این بخش ما یک بحث خارجی داریم که متاثر از قیمت های بین المللی هستیم و الان به شدت قیمت سرب و روی پایین آمده است؛ به طوری که می توان گفت بالغ بر ۳۰ درصد قیمت ها کاهش یافته است

با این وجود «حسن حسینقلی» رئیس اتحادیه سرب و روی ایران در خصوص وضعیت تولید و بازار در این بخش به خبرنگار بازار می گوید: در این بخش ما یک بحث خارجی داریم که متاثر از قیمت های بین المللی هستیم و الان به شدت قیمت سرب و روی پایین آمده است؛ به طوری که می توان گفت بالغ بر ۳۰ درصد قیمت ها کاهش یافته است. به این ترتیب بسیاری از واحدهایی که در دنیا کار می کردند تعطیل شده اند.

حسینقلی افزود: عامل دیگری که روی کار ما تاثیر می گذارد بهره بانک های امریکایی است، یعنی الان بهره های بانکی خود را افزایش داده اند که تاثیر بدی روی بازار ما دارد. البته امیدواریم برای ماه آینده بهره ها را کاهش دهند که در این صورت تا حدود زیادی فلزات بالا می رود.

وی ادامه داد: از دیگر عوامل خارجی موثر بر بازار سرب و روی رکود حاکم بر ساخت و ساز در کشور چین است. البته شنیده ها حاکی است دولت چین مجددا اقدام به اعطای تسهیلات در این حوزه کرده است که اگر این اتفاق بیفتد روی سرب و روی و فلزات تاثیر گذار است؛ به همین دلیل می بینیم بازار مس در حال رشد است.

افزایش عوارض صادراتی به بهانه تنظیم بازار

رئیس اتحادیه سرب و روی ایران همچنین در خصوص عوامل داخلی موثر بر بازار این محصولات نیز گفت: در داخل غالبا بازار ما تحت تاثیر تصمیمات غیرکارشناسی مجلس و دولت است؛ بر فرض اینکه گفتند عوارض صادراتی نیم درصد است و حالا برای سرب و روی ۲ درصد شده است خود عامل موثری است. مساله اینجا است که در همه جای دنیا صادرات را تشویق می کنند اما در ایران جریمه می کنند.

وی ادامه داد: این اقدامات اصولا برای تنظیم بازار نیست و توجیه غلط و دروغی است. چون وقتی که ما ۲۲۰ هزار تن روی تولید می کنیم و فقط ۴۰ هزار تن مصرف داریم پس بازار خودش طبق عرضه و تقاضا تنظیم می شود.

وی افزود: از سوی دیگر قوانین مربوط به عرضه یا عدم عرضه در بورس خود تعادل بازار، امنیت اقتصادی و ثبات اقتصادی را به هم می زند. به طوری که می بینیم در بخش تولید الان بسیاری از واحدها هستند که زیان ده هستند و غالبا با حداقل تولید می کنند.

عوارض صادراتی آهن قراضه به بیش از ۸۰ درصد رسید

این فعال بخش معادن خاطر نشان کرد: نکته قابل تامل اینکه برای برخی فلزات از نیم درصد به ۲۰ درصد رسیده است برای سنگ آهن و گندله و آهن اسفنجی ۲۰ درصد شده ضمن اینکه برای اهن قراضه هم به بیش از ۸۰ درصد رسیده است! در نتیجه این نوع برخوردی که دولت برای کسری بودجه اش به جای اینکه برود راه های دیگر را برود و از هزینه های خود بکاهد آمده به درآمدهای غیر معقول متکی شده پیامدهایی در پی دارد.

حسینقلی ادامه داد: در واقع وقتی نقدینگی را از بخش تولید می گیرید مملکت را دچار رکود می کنید، همچنین در بانکها به جای اینکه پول دست تولیدی ها بدهند دست تجاری ها می دهند و مشخص است وقتی نقدینگی در واحد تولیدی نباشد یا کم باشد نمی تواند تولید داشته باشد.

رئیس اتحادیه سرب و روی ایران: الان صادرات و تولید رو به کاهش است و علت اش هم است که نگاه مجلس و دولت نگاه حمایتگری از تولید و صادرات نیست

وی با بیان اینکه الان صادرات و تولید رو به کاهش است و علت اش هم است که نگاه مجلس و دولت نگاه حمایتگری از تولید و صادرات نیست، افزود: دلیل دوم هم این است که وزارت اقتصاد دارایی گفته از صادرات ۲ درصد مالیات علی الحساب بگیرید در حالی که اگر قرار باشد کار کارشناسی شده انجام شود نباید بگیرد. چون واحدی که امسال صادرات می کند سابقه سودآوری ندارد و لذا طبق قانون اگر واحدی اقتصادی بود و سال گذشته سود داده بود زمان صادرات می توانند عوارضی را به صورت علی الحساب از این واحد بگیرید. این در شرایطی است که بسیاری از واحدهای ما سال های قبل زیان ده بوده اند و یا اولین بار است صادر می کند. بنابراین نباید از این ها عوارض گرفته شود اما تر و خشک با هم می سوزد و کار ناعادلانه انجام می شود این هم یک فشار دیگر به صادرات است.

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - اُفت ۳۰درصدی قیمت سرب و روی در بازارهای جهانی| افزایش
نامتعارف عوارض صادراتی برای جبران کسری بودجه
تولید کنندگان برتر سرب در ۲۰۲۲

گفتنی است قیمت روی در سال ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود رسید، اما همانطور که حسینقلی رئیس اتحادیه سرب و روی کشور نیز اذعان داشت در سال ۲۰۲۳ به دلیل عدم اطمینان اقتصادی رو به رشد، روند کاهشی داشته است. در واقع این کالا به سرنوشت بسیاری دیگر از فلزات اساسی دچار شده است که به دلیل نگرانی از جنگ روسیه در اوکراین و پیامدهای اقتصادی گسترده که ممکن است جهان را به سمت رکود سوق دهد، آسیب دیده است.

با این وجود اجماع گسترده بین ناظران بازار این است که قیمت روی در سال‌های آینده بهتر خواهد بود. این تنها به دلیل تقاضای مجدد نیست، بلکه به این دلیل است که قیمت‌های پایین و هزینه‌های بالای انرژی منجر به کاهش تولید در عملیات‌ های بزرگ معدن روی در سراسر جهان شده است. در حالی که انتظار می‌رود تولید در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ افزایش یابد، گروه بین‌ المللی مطالعه سرب و روی همچنان پیش‌ بینی می‌ کند که تقاضا برای فلز روی تصفیه‌ شده از عرضه در سال فراتر خواهد رفت، هرچند نسبتاً کم.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی