خبر

قطعات؛ چالش اصلی تولید و خدمات پس از فروش خودرو| خودرو گران می شود

قطعات؛ چالش اصلی تولید و خدمات پس از فروش خودرو| خودرو گران
می شود

بازار؛ گروه خودرو: قیمت خودروها در بازار مسیر صعودی را دنبال می کند و تداوم این موضوع نیز می تواند منجربه آشفتگی در معاملات خودرو طی دو ماه پایانی سال شود. علیرغم اعلام آمار تولید یک میلیون دستگاه خودرو توسط وزارت صمت، پارامترهای برای کاهش قیمت دیده نمی شود. زیرا وزارت صمت با تغییر در تعرفه واردات قطعات منفصله شرایط را برای گرانی بیشتر خودروهای مونتاژی و به تبع آن خودروهای داخلی افزایش داده است، برای بررسی اثرات این نوع سیاستگذاری با جواد میرآفتابی کارشناس صنعت خودرو به گفت و گو پرداختیم:

بررسی های بازار نشان می دهد که از اواخر هفته گذشته قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی مسیر رشد را دنبال کردند

* شنیده های حاکی از گرانی مجدد خودروها در بازار به دلیل سیاست جدید وزارت صمت است، بازار پایان سال با این شرایط چه مسیری را دنبال خواهد کرد؟

بررسی های بازار نشان می دهد که از اواخر هفته گذشته قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی مسیر رشد را دنبال کردند. براین اساس می توان انتظار داشت که بازار خودرو در ماه پایانی سال فقط سیر صعودی داشته باشد.

* در حال حاضر خودروسازان بخش خصوصی با چه چالش های در تولید محصول مواجه هستند؟

صنایع خودروسازی به دلیل عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی با چالش تامین قطعات مواجه هستند، این موضوع در حوزه «خدمات پس از فروش» و «تولید» معضلات جدی را ایجاد کرده است. یکی از شرکت های خودروساز بخش خصوصی اکنون در تامین قطعات برای ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان با چالش های عدیده مواجه شده است.

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - قطعات؛ چالش اصلی تولید و خدمات پس از فروش خودرو| خودرو گران
می شود

صنایع خودروسازی برای تداوم مونتاژ محصولات خود و حتی ارائه خدمات پس از فروش نیازمند واردات قطعات به کشور هستند

* وزارت صمت برای رفع مشکلات تولید و خدمات پس از فروش صنایع خودروسازی باید چه اقدامی انجام دهد؟

وزارت صمت تا زمانی که اقدامی مثبت در راستا تامین و تخصیص ارز انجام ندهد، مشکلات فعلی شرکت های خودروساز بخش خصوصی روز افزون خواهد شد. صنایع خودروسازی برای تداوم مونتاژ محصولات خود و حتی ارائه خدمات پس از فروش نیازمند واردات قطعات به کشور هستند. سیاستی که وزارت صمت دنبال می کند بزودی علاوه بر ایجاد اختلال در روند تولید، مالکان خودروهای مونتاژی را با مشکل برای تامین قطعات مواجه می کند.

* وزارت صمت مدعی است که افزایش عمق ساخت داخل قطعات خودروهای مونتاژی مفهوم انتقال تکنولوژی را دارد، آیا این مورد باید از طریق مهندسی معکوس انجام شود؟

داخلی سازی را می توان به مفهوم انتقال تکنولوژی یا ارتقا صنعت خودرو معرفی کرد، کشور چین که اکنون جزو خودروسازان بزرگ دنیاست از شیوه مهندسی معکوس جهت آغاز فعالیت خود استفاده کرده است. اجرای چنین سیاستی در کشور مستلزم وجود راهبرد و استراتژی مبتنی بر حقایق صنعتی است؛ تا زمانی که برنامه ای به شکل مذکور تدوین نشود خودروسازان به ویژه بخش خصوصی در مقام یک مونتاژ کار باقی خواهند ماند.

* آیا با سیاست مهندسی معکوس صنایع خودروسازی صاحب فناوری و دانش تولید خودرو خواهند شد؟

گاهی تصور می شود که باید مسیر «مونتاژ» را به جای «مهندسی معکوس» دنبال کرد، طراحی و تولید در کشور چین به دلیل سیاست مهندسی معکوس ارتقا قابل توجهی داشته که دیدگاه مشتریان داخلی را نیز تغییر داده است. اگر هدف مهندسی معکوس مشابه خودروسازان چینی در کشور دنبال می شود، باید همانطور که پیشتر اشاره داشتم استراتژی مبتنی بر پتانسیل فنی و صنعتی تدوین شود. تا زمانی که این نوع نگرش نسبت به صنایع خودروسازی از سوی وزارت صمت ایجاد نشود، خودروسازان پیشرفتی نخواهند داشت.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی