خبر

فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|گوگل چه اطلاعاتی را از کاربران خود دریافت می‌کند؟

فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|گوگل چه اطلاعاتی را از کاربران
خود دریافت می‌کند؟

به گزارش آبرند به نقل از خبرگزاری تسنیم «پرونده حکمرانی فضای مجازی»؛ امروزه اقتدار ملت ها و دولت ها نسبت مستقیمی با فضای مجازی و جریان فراملی داده ها دارد و دولت های مختلف سعی می کنند به انحاء مختلف، به جمع آوری و داده کاوی اطلاعات بپردازند تا در جهت اهداف سیاسی، فرهنگی، نظامی، اقتصادی، امنیتی و غیره مورد استفاده قرار دهند.

درباره اهمیت و ارزش اطلاعات و جمع آوری آن توسط شرکت های چندملیتی، کافی است به این سوال پاسخ داده شود که این شرکت ها چه اطلاعاتی را از کاربران خود دریافت می کند؟ در این گزارش به صورت موردی به تجربه گوگل می پردازیم. در مانیفست گوگل چنین آمده است:

اطلاعاتی که ما به واسطه استفاده شما از سرویس خود دریافت می کنیم.

ما ممکن است اطلاعاتی درباره سرویس هایی که شما از آنها استفاده می کنید و نحوه استفاده شما از آنها جمع آوری کنیم، مانند زمانی که از سایتی بازدید می کنید که از سرویس های تبلیغاتی ما استفاده می کنید، یا زمانی که تبلیغات و محتوای ما را مشاهده کرده و با آنها ارتباط برقرار می کنید.هنگام استفاده از سرویس های ما یا زمانی که محتوای ارائه شده توسط گوگل را مشاهده می کنید، ممکن است به طور خودکار برخی اطلاعات خاص را جمع آوری کرده و در گزارش های سرور نگهداری کنیم. این ممکن است شامل جزییات مربوط به نحوه استفاده شما از سرویس های ما، از قبیل عبارت های جستجوی شما و همچنین اطلاعات مربوط به گزارش ارتباط تلفنی مانند شماره تلفن شما، شماره تلفن فرد تماس گیرنده، شماره هایی که تماس به آنها انتقال یافته، ساعت و تاریخ تماس ها، مدت زمان تماس ها، اطلاعات مسیریابی پیامک و انواع تماس ها باشد.

آدرس پروتکل اینترنتی

اطلاعات فعالیت های دستگاه مانند خرابی های ایجاد شده، فعالیت سیستم، تنظیمات سخت افزاری، نوع مرورگر، زبان مرورگر، تاریخ و ساعت درخواست شما، و URL ارجاعی. کوکی هایی که ممکن است به طور خاص مرورگر یا حساب گوگل شما را مشخص نمایند.

اطلاعات مکان

هنگامی که شما از یکی از سرویس های گوگل استفاده می کنید، ما ممکن است اطلاعاتی درباره مکان واقعی شما با سیگنال های جی پی اس که توسط تلفن همراه ارسال می شود، را جمع آوری و پردازش کنیم. ما همچنین ممکن است از فناوری های مختلف مانند داده های حسگر دستگاه شما که به عنوان مثال ممکن است اطلاعاتی را درباره نقاط وای فای و برج های سلولی موجود در نزدیکی شما ارائه کند، برای تعیین مکان استفاده می کنیم.

ذخیره سازی محلی

ما ممکن است با استفاده از روش هایی مانند ذخیره سازی مرورگر وب از جمله HTML و حافظه های پنهان داده برنامه، اطلاعاتی را جمع آوری کرده و به صورت محلی در دستگاه شما نگهداری کنیم.

کوکی ها و شناسه های ناشناس

هنگامی که شما از یک سرویس گوگل دیدن می کنید، ما از فناوری های بسیاری برای جمع آوری و نگهداری اطلاعات استفاده می کنیم، و این امر ممکن است شامل ارسال یک یا تعداد بیشتری کوکی یا شناسه ناشناس به دستگاه شما باشد. همچنین وقتی شما با سرویس هایی که ما به شرکای خود ارائه می کنیم، در تعامل هستید، ما از کوکی ها و شناسه های ناشناس استفاده می کنیم.

همانطور که خود گوگل اعلام داشته است، اطلاعات افراد به صورت دقیق، کامل و جزئی در اختیار این شرکت قرار خواهد گرفت. این حجم وسیع اطلاعاتی که در خارج از کشور سازماندهی می شود، از ابعاد گوناگونی قابل برای گردانندگان این شرکت و حامیان آن دارای ارزش است.

در این باره اریک اشمیت رئیس گوگل، در مصاحبه با روزنامه تلگراف انگلیس در ۱۳ مهر ۱۳۸۹ می گوید: «ما با اجازه خودتان اطلاعات بیشتری در مورد شما و دوستانتان جمع آوری می کنیم و کیفیت جستجو را ارتقاء می دهیم. ما نیاز نداریم حتی شما حروف را بر صفحه کلید فشار دهید. ما می دانیم شما کجا هستید  کجا بودید و کم و بیش می دانیم شما هم اکنون به چه چیز فکر می کنید.»

حال می توان فهمید که گوگل چیزی را مجانی به کاربرانش نمی دهد. هزینه این خدمات، همان استفاده کردن بیشتر و بیشتر کاربران از همان خدمات است و جمع آوری و داده کاوی این اطلاعات برای مقاصد مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی است.

از همین پرونده بیشتر بخوانید:

منبع: خبرگزاری تسنیم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا