مدیریت

علم تغییر افراد دیگر

علم تغییر افراد دیگر

دوستانم فکر کردند من دیوانه هستم. من بسیار سخت کار کرده بودم تا فرصتی برای گویندگی دو برنامه خبری ملی در CBS News فراهم کنم. هر روز صبح، بیش از ۱ میلیون نفر از من، میشل جیلان، رویدادهای جاری روزانه خود را دریافت می کردند. اما محتوا به قدری منفی بود، متوجه شدم که نمی‌خواهم در حالی که من کارم را انجام می‌دهم، کودک کوچکی در اتاق قدم بزند. آن موقع بود که می دانستم که نیاز به تغییر دارم.

من به دانشگاه پنسیلوانیا رفتم تا روانشناسی مثبت اندیشی بخوانم تا نحوه ایجاد تغییر مثبت در دنیای منفی. اگرچه هدف از یافته‌های تحقیق من تغییر رسانه‌ها در اتاق‌های خبر است، اما من همچنین با همسرم و همکار پژوهشگر روان‌شناسی مثبت‌گرا، شاون آکور، کار می‌کنم تا مردم را توانمند کنیم تا استراتژی‌های مشابهی را در برنامه‌های شخصی خود به کار گیرند تا به شادی و موفقیت کمک کنند.

تحقیق ما نشان می‌دهد که انتخاب برقراری ارتباط یک طرز فکر خوش‌بینانه و توانمند با افراد اطرافتان – به‌ویژه در مواجهه با مشکلات – منجر به نتایج مثبت کسب‌وکار می‌شود. و مهمتر از همه، ما متوجه شده ایم که ایجاد احساس مثبت در دیگران، حفظ شادی در زندگی را برای شما بسیار آسان تر می کند.

مانعی که معمولاً هنگام فکر کردن به مثبت‌تر کردن دیگران با آن مواجه می‌شویم این است که برخلاف باور قدیمی اجتماعی است که نمی‌توانیم افراد دیگر را تغییر دهیم. به این فکر کنید که چند بار در طول زندگی‌تان یکی به شما گفته است که نمی‌توانید شخص دیگری را تغییر دهید. اگرچه ممکن است در موارد شدید این درست به نظر برسد، اما برای اکثریت قریب به اتفاق افراد در زندگی ما، خرید از این مغالطه علیه ما کار می کند. این باور که شما نمی توانید دیگران را تغییر دهید نه تنها ناتوان کننده است بلکه از نظر علمی نیز نادرست است.

ما همیشه در حال تغییر افراد هستیم. مطالعه ای در سال ۱۹۸۱ که در Journal of Nonverbal Behavior منتشر شد، نشان می دهد که چقدر سریع و آسان روی یکدیگر تأثیر می گذاریم. محققان سه غریبه را در اتاقی کنار هم قرار دادند و از آنها خواستند تا دو دقیقه در سکوت منتظر بمانند و حالات آنها را قبل و بعد از آزمایش آزمایش کنند. نتایج حیرت انگیز بود. بارها و بارها، شخصی که بیشتر به صورت غیرکلامی حال و هوای خود را بیان می کرد، بر روحیه دو نفر دیگر در اتاق تأثیر می گذاشت. به عنوان مثال، اگر فردی با اخم با دستانش روی هم می‌نشیند، دو نفر دیگر احساس منفی بیشتری می‌کنند. برعکس، اگر آن شخص لبخند می‌زد و آرام به نظر می‌رسید، تأثیر مثبتی روی دیگران داشت. حتی وقتی صحبت نمی‌کنیم، می‌توانیم تأثیر باورنکردنی بر روحیه و طرز فکر اطرافیانمان بگذاریم.

در مقطعی از حرفه‌مان، همه ما احساس کرده‌ایم که منفی یا استرس چقدر سریع در یک جلسه پخش می‌شود. شاید یکی از همکاران شما ایده‌ای ارائه می‌کرد، و شخصی در اتاق بود که ممکن بود حرفش را نزند، اما همه می‌دانستند که در مورد آن چه احساسی دارند. اخم ساکت آن مخالف، نحوه برداشت همه از ارائه را تغییر می‌دهد.

اگرچه کاوش در اثر امواجی که افراد سمی می توانند داشته باشند، جذاب است، ما به طور قابل توجهی بیشتر به این علاقه مند شده ایم که وقتی یک فرد خوش بین، انعطاف پذیر و توانمند به وضوح این طرز فکر را به دیگران منتقل می کند چه اتفاقی می افتد.

***

یک طرز فکر خوش بینانه مسری است و زمینه موفقیت فردی و جمعی را فراهم می کند. تحقیقات ما نشان می‌دهد که تغییر پخش شما برای خوش بینانه‌تر شدن می‌تواند فروش را تا ۳۷% افزایش دهد.

این باور که نمی‌توانید دیگران را تغییر دهید نه تنها ناامیدکننده است، بلکه از نظر علمی نادرست است.

در مرکز کار ما کشف بهترین شیوه های برقراری ارتباط در یک راهی که منطقی، معتبر و قانع کننده باشد. این یک خط تحقیقاتی است که با تجربه تحول آفرینی که در هنگام پوشش اخبار در اوج رکود سال ۲۰۰۸ داشتم، جرقه زده شد.

بی‌اطمینانی و ترسی که مردم به دلیل رکود اقتصادی احساس می‌کردند محسوس بود، شاید به همین دلیل باشد که تهیه‌کننده‌ام فکر می‌کرد دیوانه‌ام که پیشنهاد ساخت یک سریال هفتگی به نام «هفته مبارک» را بدهم. به جای گزارش صرف از دست دادن خانه و معیشت مردم، می‌توانیم استراتژی‌های مبتنی بر علم را برای مقابله با این مسائل به اشتراک بگذاریم. هر بار که مشکلی را برجسته می‌کردیم، مانند سلب مالکیت قریب‌الوقوع یا افزایش استرس مالی در ازدواج، آن را با توصیه‌هایی برای مقابله با آن چالش همراه می‌کردیم. ما بیشترین استقبال بینندگان را در سال دریافت کردیم.

من پیامی از بیننده ای در اوکلاهاما دریافت کردم که با توقیف خانه مواجه بود. او و برادرش تنها ۲۰ مایل دورتر زندگی می کردند، اما بیش از دو دهه بود که صحبت نکرده بودند. هر دو نزدیک بود خانه های خود را از دست بدهند. این مرد پس از تماشای یکی از بخش های “هفته مبارک” تصمیم گرفت چیزی جسورانه را امتحان کند. به برادرش رسید. آنها همه چیز را وصله کردند، پولشان را جمع کردند، یکی از خانه ها را پس انداز کردند و با هم به خانه رفتند. اگر پخش خود را تغییر دهید، از قدرت خود برای تأثیرگذاری مثبت بر دیگران استفاده می کنید.

اکنون می‌دانیم که چه چیزی در مغز برای هدایت آن موفقیت می‌گذرد. در مطالعه ای که در Harvard Business Review منتشر شد، دریافتیم که می توانید حل خلاقانه مشکل توانایی های صرفاً با حرکت دادن مغز شخص از یک مشکل به راه حل دیگر.

در این مطالعه که با آریانا هافینگتون انجام دادیم، دریافتیم که جفت کردن راه حل ها با مشکلات به طور قابل توجهی عملکرد را افزایش می دهد. از نیمی از شرکت کنندگان خواسته شد تا سه دقیقه اخبار منفی را تماشا کنند و از نیمی دیگر خواسته شد تا سه دقیقه اخبار منفی را تماشا کنند که همچنین راه حل هایی برای موضوعات مورد بحث ارائه می دهد. کسانی که بدون راه حل در معرض اخبار منفی قرار گرفتند، ۲۷ درصد بیشتر از همتایان خود در طول روز ناراحتی را تجربه کردند.

برای اینکه گیر نکنیم، باید کمتر روی مشکل و بیشتر روی راه حل تمرکز کنیم. اینجاست که “Now Step” وارد می شود.

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - علم تغییر افراد دیگر

رقم>

دفعه بعد که متوجه شدید در مورد مشکلی استرس دارید، یک چیزی از خود بپرسید که می تواند در حال حاضر در مورد آن انجام دهد. گام Now کوچکترین اقدام معناداری است که می توانید در همین ثانیه انجام دهید که ممکن است کل مشکل را حل نکند اما شما را در مسیر رسیدن به راه حل شروع می کند. اکنون مرحله به شما چارچوبی می دهد تا به شخص دیگری کمک کند از استرس به سمت اقدام مثبت حرکت کند. .

تصور کنید دوستتان از شما می‌خواهد در یک کافی‌شاپ ملاقات کنید تا در مورد نحوه خرید یک ماشین جدید حتی اگر خراب است، راهنمایی کنید. دیوانه کننده است اگر به او بگوییم که برای گرفتن مدرک کارشناسی ارشد باید به مدرسه برود تا بتواند شغل جدیدی پیدا کند تا حقوق بگیرد. درعوض، سعی کنید چند قدم کوچک را که او می تواند برای رسیدن به هدفش بردارد، در نظر بگیرید و او را تشویق کنید تا یکی را انتخاب کند و آن را انجام دهد. شاید او بتواند به جای یک موکا لاته بزرگ یک فنجان قهوه کوچک بخرد و ۴ دلار پس انداز کند. شاید عمویش یک ماشین اضافی داشته باشد که می تواند به مدت دو ماه به او قرض دهد در حالی که او پس انداز می کند. این گام های کوچک به مغز او پیروز می شود و او را تشویق می کند که به پیشرفت ادامه دهد.

به‌عنوان یک کارآفرین یا حتی فردی با فهرست کارهایی که مایل‌ها باید انجام دهید، این استراتژی به شما کمک می‌کند تا از منطقه پر استرس خارج شوید. یک یا دو کار کوچک و آسان را در اوایل روز انجام دهید تا مغز خود را تقویت کند. ما دریافته‌ایم که ۹۱ درصد از مردم اگر این کار را انجام می‌دادند بهتر می‌توانستند با استرس کنار بیایند، و دلیل اصلی اینکه مردم به خوبی با استرس مقابله نمی‌کنند این است که در نشخوار فکری گیر می‌کنند.

با مشارکت آزمایشگاه‌های Plasticity مستقر در انتاریو، یک ارزیابی علمی معتبر ایجاد کردیم تا افراد را در مورد واکنش آنها به استرس آزمایش کنیم. (برای آزمایش خود به MichelleGielan.com مراجعه کنید.) پاسخ شما رضایت شغلی و زندگی شما را پیش‌بینی می‌کند. و همچنین موفقیت طولانی مدت شما در کار. ما دریافتیم که اگرچه آنچه در مورد آن تاکید می کنیم دائما تغییر می کند، نحوه استرس ما ثابت می ماند. سه بعد بیشترین اهمیت را دارند:

«در زیر فشار خونسردی: آیا آرام و خونسرد هستید و به مغزتان فرصت می‌دهید مسیری را به جلو ببیند، یا مضطرب، نگران و استرس دارید که شما را خسته می‌کند؟

«ارتباط‌گر باز: آیا درگیری‌های خود را با افراد زندگی‌تان به‌گونه‌ای در میان می‌گذارید که ارتباطات ایجاد کند، یا آنها را برای خود نگه می‌دارید و بی‌صدا رنج می‌برید؟

«حل کننده فعال مشکل: آیا با چالش‌هایی روبرو می‌شوید و برنامه‌ریزی می‌کنید، یا واقعیت آنچه در زندگی‌تان اتفاق می‌افتد را انکار می‌کنید و حواس خود را پرت می‌کنید؟»

مطالعه ما نشان داد که پاسخ ایده‌آل این است که آرام بمانید، به چند معتمد اعتماد کنید و برنامه‌ای برای اقدام ایجاد کنید، که با یک مرحله اکنون شروع کنید. پاسخ دهندگان منطقی بالاترین شادی کلی را در زندگی داشتند، بیشترین پول را به دست آوردند و کمترین سطح استرس را تجربه کردند.

***

من سخنرانی‌های کلیدی را در شرکت‌های سراسر کشور ارائه می‌کنم و در اولین دقیقه صحبت‌ام، اغلب صدای نفس نفس زدنی می‌شنوم. این آمار زیر است که آن را نشان می دهد: فقط سه دقیقه اخبار منفی در صبح شانس شما برای داشتن یک روز بد را تا ۲۷% افزایش می دهد، همانطور که شش تا هشت ساعت بعد گزارش شد.

این تحقیق از مطالعه‌ای است که ما با هافینگتون در مورد تأثیر اخبار بر مغز انجام دادیم. اخبار نه تنها می توانند روز شما را خراب کنند، بلکه تأثیرات آن می تواند تا هشت ساعت ادامه داشته باشد، به این معنی که خلق و خو و طرز فکری که ما در صبح اتخاذ می کنیم می تواند تأثیری ماندگار بر روز ما داشته باشد.

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - علم تغییر افراد دیگر

وقتی مغز ما صبح زود پر از اطلاعات منفی می شود، لنزی که از طریق آن به کار و زندگی خود نگاه می کنیم تغییر می کند. در محل کار، شایعات استرس زا یا یک رئیس منفی می تواند مشارکت کارکنان را از بین ببرد. اگر مغز ما روی تکه انتقاد سازنده‌ای که در طول بررسی عملکردمان دریافت کردیم گیر کند، به احتمال زیاد از ستایشی که در همان زمان به ما می‌شود سودی نخواهیم برد. منفی یک کشش بسیار واقعی و ماندگار بر ما دارد.

در مورد پخش شخصی ما دو نقطه عطف وجود دارد که می‌توانیم آنها را کنترل کنیم: چه چیزی وارد می‌شود و چه چیزی خارج می‌شود. با دانستن اینکه چه نوع اطلاعاتی به شما انرژی مثبت می دهد، روز خود را برای موفقیت آماده کنید.

بسیاری از چیزها در این دنیا خارج از کنترل شما هستند. مشکل زمانی رخ می دهد که شما شروع به این باور کنید که همه چیز خارج از کنترل شماست و ذهنیت درمانده به کار و روابط شما منتقل می شود. از تراژدی ها و دیگر اخبار هیجان انگیز بگذرید. به دنبال منابع قابل اعتمادی باشید که مقاله‌هایی با قالب طولانی‌تر در اختیار شما قرار می‌دهند و راه‌حل‌های بالقوه را بررسی می‌کنند.

از آنجایی که افراد زیادی اخبار خود را از رسانه های اجتماعی دریافت می کنند، پاکسازی فید شما به همان اندازه مهم است. آنچه در رسانه‌های اجتماعی می‌بینیم بر آنچه که پست می‌کنیم تأثیر می‌گذارد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ توسط دانشگاه کرنل با مشارکت انجام شد با فیس‌بوک دریافتند که وقتی محققان فید خبری یک فرد را برای مثبت‌تر بودن دستکاری می‌کنند، فرد داستان‌های مثبت بیشتری را در فید خودش ارسال می‌کند.

رهبری مکالمه و هدایت آن به قلمرو مثبت، نشانه یک رهبر واقعی است.

 با حجم نمونه بیش از ۶۸۹۰۰۰ نفر، این اولین مطالعه گسترده ای بود که اثرات سرایت عاطفی را نشان داد. آنچه شما پخش می کنید، انتخاب های پخشی را که دیگران انجام می دهند تغییر می دهد. تاثیر امواج شما بسته به حرف شما مثبت یا منفی است. اگر شخصی در خوراک شما سمی است، او را پنهان کنید. اجازه دهید رسانه‌های اجتماعی مکانی باشند که وقتی به عکس‌های دوستانتان از حیوانات بامزه نگاه می‌کنید، شادی را برای شما به ارمغان می‌آورد یا با خواندن مقاله‌های تامل برانگیز ذهن شما را گسترش می‌دهد.

سریعترین و ساده ترین راه برای ابزار مجدد پخش خود استفاده از چیزی است که ما آن را “سرنخ قدرت” می نامیم. از خود بپرسید، داستان اصلی من در هنگام صحبت با افراد دیگر چیست؟ خود را به عنوان یک پخش کننده در نظر بگیرید. سرنخ قدرت شروعی مثبت و معنادار برای یک مکالمه است. اگر منفی شروع کنیم، فقط دو راه وجود دارد که مکالمه از آنجا شروع شود: یا شخصی که با او صحبت می‌کنیم دلسوزی می‌کند یا پوکر بدبختی بازی می‌کند (“فکر می‌کنی رفت و آمدت بد بود؟ اجازه دهید در مورد سفرم به شما بگویم!”) .

در پاسخ به “چطوری؟” از “من استرس/خسته/آزارم…” بگذرید و چیزی کوچک و معنی دار را به اشتراک بگذارید. “من عالی هستم! تیم من این آخر هفته به فینال راه یافت.» رهبری گفتگو و هدایت آن به قلمرو مثبت، نشانه یک رهبر واقعی است.

من برای اولین بار قدرت این استراتژی را هنگام توسعه یک برنامه روانشناسی مثبت با یک فروشگاه بزرگ برای ۱٫۵ میلیون نفر از همکارانش دیدم. در یکی از بازدیدهای سایت ما، شارون، یکی از همکاران طبقه، گفت که باید او را مطالعه کنیم زیرا او شادترین زن جهان است. او گرم بود، از نظر عفونی مثبت بود و با تمام بدنش می خندید. من در پاسخ به او لبخند زدم و از او پرسیدم چگونه می توانیم مطمئن باشیم که او مثبت ترین فرد جهان است، و آن زمان بود که او داستانی را برایم تعریف کرد که فراموش نمی کنم.

شما می‌توانید توانایی‌های خلاقانه حل مسئله را به سادگی با ترغیب کردن مغز شخص به حرکت از مشکلی به راه‌حل دیگر افزایش دهید.

شارون بعداً در زندگی با مرد رویاهای خود ملاقات کرد، ازدواج کرد و بسیار خوشحال بود. چند ماه پس از عروسی، مادرش به طور غیر منتظره درگذشت. شوهرش به او کمک کرد تا شش ماه غم و اندوه را پشت سر بگذارد. درست زمانی که او داشت دوباره شبیه خود عادی خود می شد، او در یک تصادف رانندگی کشته شد. شارون گفت دلیل اینکه او حق دارد خود را شادترین زن روی کره زمین بخواند این است که علیرغم همه اینها، او یک انتخاب آگاهانه هر روز نه تنها مثبت بودن، بلکه به اشتراک گذاری آن با دیگران.

شارون با این جمله به مشتریان خوش آمد می گوید: «روز عالی است! حال شما چطور است؟” ببینید او چگونه قبل از این که این سوال را بپرسد، گفتگو را با مثبت شروع کرد؟ این یک سرنخ قدرت است. شارون با شروع هر مکالمه‌ای با مثبت‌اندیشی، پیوسته زمینه‌ای را برای پرورش روابط ایجاد می‌کند. بر این باور است که انتخاب‌ها و طرز فکر او تجربیات او را با جهان و در نتیجه شادی او را تعریف می‌کند.

***

گاهی اوقات دیدن تأثیر انتخاب های مثبت ما بر دیگران دشوار است. همه به اندازه ما خوش شانس نیستند که با یکی از مشتریان قبلی خود تماس تلفنی با مدرک روشن دریافت می کنند.

چند سال پیش، این کارآفرین شرکت خود را به قیمت ۱۰۰ میلیون دلار فروخت. وقتی او این خبر را به ما گفت، فکر کردیم که یک جشن درست است، اما لحنش تلخ بود. او توضیح داد که شب بعد از معامله دچار حمله پانیک شده است. با فروش “کودک” خود، او احساس کرد که چیزی برایش باقی نمانده است. بچه هایش دور بودند. او فکر می کرد همسرش از او طلاق می گیرد و او خیلی اضافه وزن داشت. ساعت ۲ بامداد همان شب حالش خراب شد. همسرش به او گفت: «عزیزم، من تو را طلاق نمی‌دهم، حداقل امشب. کاری که می‌خواهم با تو انجام دهم این است که قدم بزنم.» او با اکراه موافقت کرد.

همانطور که با هم دور پیست در دبیرستان پایین خیابان چرخیدند، او از او خواست چیزی که برایش سپاسگزار بود. او اعتراف کرد که کار سختی است، اما او به چند چیز رسید. در پایان پیاده روی، او کمی بهتر شد. از آن به بعد، هر شب آنها را آبکشی می کردند و تکرار می کردند، و هر شب او به تدریج بهتر می شد.

بعد از دو هفته، او یک ایده داشت. بیایید دخترانمان را مجبور کنیم این کار را در شام انجام دهند. کودک ۵ ساله فکر می کرد که زیبا است. دختر ۱۳ ساله چشمانش را گرد کرد. هیچ کدام نمی خواستند شرکت کنند، بنابراین والدین تصمیم گرفتند این کار را فقط در مقابل آنها انجام دهند.

چند هفته بعد، مشتری ما از پدر دوست دختر بزرگترش که در خانه آن مرد خوابیده بود، تماس گرفت. با صدای جدی گفت که باید در مورد رفتار دخترش در مهمانی خواب صحبت کنند. مشتری ما عصبی شد زیرا نگرانی در مورد پسرها و نوشیدن مشروب در ذهنش هجوم آورد.

پدر دیگر گفت که دلیل تماسش این بود که به او بگوید در هنگام خواب، دختر مشتری ما احساس می کرد که بسیاری از همکلاسی های آنها در مدرسه اخیراً بد اخلاق هستند، بنابراین دخترها را در یک دایره نشست و آنها را به همراه داشت. به اطراف بروید و چیزهای خوبی در مورد یکدیگر بگویید.

اثر امواج در اینجا واضح بود. همسر مکالمه را از اضطراب به قدردانی تغییر داد،  شوهر آن را سر میز شام مدل کرد و دختر نوجوان آن را به اتاق خواب آورد.

در هر روز لحظات بی‌شماری وجود دارد که می‌توانیم شادی را پخش کنیم. این بدان معنا نیست که ما منفی را نادیده می گیریم. ما فقط انتخاب می کنیم که در آنجا گیر نکنیم. ما اقدام می کنیم و خوبی ها را جشن می گیریم.

پخش خود را تغییر دهید. چه کسی می داند که اثر موج دار شدن مثبت شما چقدر ممکن است گسترش یابد؟

این مقاله در اصل در شماره اوت ۲۰۱۷ مجله SUCCESS و به روز شده است. عکس @rotundperfect/Twenty20

d1f50006aa82a4c12e2c8cc2527314ce?s=100&d=mp&r=g - علم تغییر افراد دیگر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا