خبر

چهره سیاه بازار لاستیک اصفهان| وعده وزارت صمت برای ساماندهی بازار محقق نشد

چهره سیاه بازار لاستیک اصفهان| وعده وزارت صمت برای ساماندهی
بازار محقق نشد

بازار؛ گروه استانها: به‌دنبال کمیاب‌ شدن عرضه لاستیک با نرخ مصوب فروش، قیمت این کالا در بازار آزاد چند برابر افزایش داشته است. در پی ممنوعیت فروش سبدی تایر، به گفته کارشناسان ضایعات تولید هم افزایش یافته و با این شیوه نظام تولید و بازار بهم خورده است؛ زیرا مبتنی بر شناخت بازار و طبیعت این صنعت نبوده و به همین خاطر شاهد آشفته بازار تایر و داغ شدن قیمت های لاستیک در فضای مجازی هستیم. موضوعی که باعث شده تولید کنندگان هم چندان دل خوشی نداشته باشند و با این احوال و با مشکلاتی که برای تأمین ارز پیدا کرده اند تولید لاستیک هم کاهش یابد.

این اتفاق از بهمن ماه سال ۱۴۰۱ شکل جدی تری به خود گرفت؛ از آن زمان بود که تولید کنندگان با مشکلاتی همچون تأمین مواد اولیه روبرو شدند؛ موضوعی که رشد صعودی قیمت لاستیک را به دنبال داشت. مروری بر عملکرد شرکت های تولید کننده تایر نشان می دهد که در سال گذشته شرکت های لاستیک یزد، دنا، خوزستان و البرز با کاهشی بین ۷ تا ۳۹ درصدی تولید مواجه بوده اند.

این کاهش تولید به عرضه خارج از شبکه تایر و آشفته کردن بازار این محصول دامن زده است تا جایی که برخی از فروشندگان لاستیک های خود را دپو کرده یا در انبارها نگه می دارند و در بازار عرضه نمی کنند.

این آشفتگی و کاهش تولید نگرانی های زیادی را ایجاد کرده است با توجه به اینکه ثبت نام در سامانه خرید لاستیک دولتی هم به این سادگی ها نیست و باعث شده که سودجویان از این وضعیت و از این آب گل آلود ماهی بگیرند.

صعود قیمت لاستیک

با نگاهی گذرا به بازار لاستیک در اصفهان به خوبی متوجه می شوید که برخی از دلالان در این بازار با شرط دریافت پولی معادل ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان اقدام به ثبت نام لاستیک دولتی و صادر کردن حواله می کنند و کسانی هم که چاره ای ندارند اقدام به خرید این حواله ها با قیمت های گزاف می کنند.

بررسی بازار لاستیک نشان می دهد که لاستیک فروشان هم در این بازار چندان دل خوشی نداشته و از وضعیت بازار ناراضی هستند.

حسنی از جمله لاستیک فروشان خیابان کمال می گوید: لاستیک ها دو نرخی شده و کاسبی در این بازار با مشکلاتی روبرو است؛ از یک طرف اگر بخریم ضرر می کنیم و اگر بفروشیم هم ضرر می کنیم چون قیمت ها هر روز با توجه به تورم متفاوت می شود و باید باز گرانتر بخریم.

بازار لاستیک فروشان با وجود صعود تورمی بازار و همچنین تحریم ها و گران شدن مواد اولیه نوسانات زیادی پیدا کرده است؛ موضوعی که به اعتقاد کارشناسان با تصمیمات خلق الساعه باعث شده که وضعیت بازار به شکل جدی با بحران روبرو شود.

نایب‌رئیس اتحادیه لاستیک اصفهان در گفت و گو با بازار و در پاسخ به وضعیت نامناسب و آشفته بازار لاستیک و اینکه آیا این وضعیت چه زمانی قرار است ساماندهی شود و مشکلات تولید کننده و مصرف کننده چه زمانی به پایان می رسد، اظهار داشت: به هر حال این کاهش به چشم می آید و مشکل اینجاست که از یک سو شبکه توزیع با کمبود لاستیک و عرضه آن روبرو شده و از سویی دیگر کارخانه های تولیدی وارد چرخه عرضه شده اند و این وضعیت باعث شده که تعادل بازار بهم بخورد.

مشکاتی: ایجاد شبکه های مجازی و فروش اینترنتی لاستیک باعث مشکلاتی شده است چرا که افراد باید به صورت جداگانه نرخی را هم برای ثبت نام و هزینه ارسال پستی پرداخت کنند و این باعث می شود که نرخ لاستیک از نرخ های مصوب بالاتر باشد چراکه هزینه های جانبی باعث شده که مصرف کننده زیر بار این هزینه ها هم برود

جلیل مشکاتی افزود: در عین حال ایجاد شبکه های مجازی و فروش اینترنتی این کالا باعث مشکلاتی شده است چرا که افراد باید به صورت جداگانه نرخی را هم برای ثبت نام و هزینه ارسال پستی پرداخت کنند و این باعث می شود که نرخ لاستیک از نرخ های مصوب بالاتر باشد چرا که هزینه های جانبی باعث شده که مصرف کننده زیر بار این هزینه ها هم برود.

اینترنتی های گرانقیمت

مشکاتی عنوان کرد: ایجاد شبکه‌های فروش اینترنتی اقدام به فروش به مصرف‌کننده نهایی می‌کنند و این باعث ایجاد چنین مشکلاتی شده است؛ در واقع افراد باید جداگانه یک هزینه ثبت‌نام و یک هزینه ارسال پستی پرداخت کنند و بهای تمام‌شده لاستیک به خاطر این هزینه‌های جانبی بالاتر از نرخ مصوب خواهد رفت.

وی راهکار حل این موضوع را افزایش عرضه لاستیک دانست و گفت: اگر این اتفاق بیافتد شاهد کاهش مشکلات خواهیم بود.

وعده وزارت صمت برای ساماندهی بازار لاستیک محقق نشد

جالب اینکه به گفته نایب رئیس اتحادیه لاستیک اصفهان در حال حاضر چیز با نام لاستیک دولتی نداریم و لاستیک با این عناوین نباید فروخته شود چرا که لاستیک نرخ مصوب فروش دارد و فروش آن به شکل دیگر خارج از روال معقول و ضابطه مند است.

در این میان یک کارشناس اقتصاد در رابطه با وضعیت بازار لاستیک و نوسانات ایجاد شده گفت: بیش از هفت ماه از وعده وزارت صمت برای ساماندهی بازار لاستیک می‌گذرد؛ اما صف‌های طولانی برای دریافت تایر خودرو با قیمت مصوب هر روز طولانی‌تر می‌شود.

محمدی: واسطه گری در این بازار بیداد می کند و در عین حال با توجه به گرانی ها و تورمی که وجود دارد مواد اولیه هم گرانتر می شود و با نوسان قیمت روبرو است و همین مسأله باعث می شود که قیمت ها متغیر باشد

احسان محمدی، با اشاره به اینکه می توان گفت بازار لاستیک در حالت گیج و گم به سر می برد، اظهار کرد: متقاضیان برای دریافت لاستیک در سایت‌های مرتبط ثبت‌نام هم می‌کنند اما گفته می‌شود که گاهی امکان خرید لاستیک برایشان فراهم نمی‌شود.

وی می افزاید: در عین حال واسطه گری در این بازار بیداد می کند و در عین حال با توجه به گرانی ها و تورمی که وجود دارد مواد اولیه هم گرانتر می شود و با نوسان قیمت روبرو است و همین مسأله باعث می شود که قیمت ها متغیر باشد.

در حال حاضر هر فردی که بخواهد لاستیک دریافت کند باید در سامانه لاستیک ثبت نام کند باید کد ملی و شماره موبایل و پلاک خودرویش را در آن سامانه وارد کند و اگر شماره موبایلش به نام خودش نباشد و شماره موتور و شماره شاسی و بیمه نامه اش مطابقت نداشته باشد با مشکل روبرو خواهد شد.

در عین حال روند و بازه زمانی آماده سازی تا تحویل لاستیک به فرد به قدری سختگیرانه و زمانبر است که اگر فردی لاستیک زاپاس نداشته باشد ممکن است تا چند روز معطل شود.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی