خبر

رشد ۶۹ درصدی تولید خودرو در اردیبهشت‌ماه

رشد ۶۹ درصدی تولید خودرو در اردیبهشت‌ماه

354052 252 - رشد ۶۹ درصدی تولید خودرو در اردیبهشت‌ماه

اقتصاد۲۴– تازه‌ترین آمار‌ها نشان می‌دهد میزان تولید خودرو‌های سواری برخلاف فروردین‌ماه، روند صعودی داشته و حجم تولید خودرو ۶۹ درصد افزایش داشته است.

با وجود آنکه آمار تولید و فروش خودرو‌های سواری در فروردین‌ماه در سطحی ناچیز بود، تازه‌ترین آمار‌ها از وضع تولید شرکت‌های ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو نشان می‌دهد روند تولید و فروش خودرو‌های سواری در اردیبهشت‌ماه بهبود یافته، با این حال، میزان تولید هنوز به سطحی نرسیده که وزارت صنعت برای سال‌جاری هدف‌گذاری کرده است.

مقام‌های مسئول در وزارت صنعت قبلا اعلام کرده بودند برای اینکه قرعه‌کشی حذف و جلوی رشد قیمت خودرو گرفته شود، سطح تولید باید به ۱٫۵میلیون دستگاه در سال‌جاری برسد.


بیشتر بخوانید: قیمت خودرو امروز ۹ خرداد ۱۴۰۱


شرکت‌های خودرو‌سازی باید هر ماه ۱۲۵هزار دستگاه خودرو تولید کنند تا اهداف وزارت صنعت در سال‌جاری محقق شود.

عملکرد اردیبهشت

آمار‌ها نشان می‌دهد ۳ شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو که عمده خودرو‌های سواری داخلی را تولید می‌کنند، در اردیبهشت‌ماه امسال جمعا ۷۶ هزارو ۸۸۰ دستگاه خودرو تولید کرده‌اند. این میزان در مقایسه با ماه قبل ۶۹ درصد رشد نشان می‌دهد.

شرکت‌های خودرو‌سازی در اردیبهشت امسال ۳۱ هزارو ۴۸۴ دستگاه خودرو بیشتر، نسبت به فروردین‌ماه، تولید کرده‌اند. بیشترین رشد تولید در میان شرکت‌های خودرو‌سازی مربوط به پارس خودرو بوده است.

میزان تولید این شرکت در اردیبهشت‌ماه تا ۹۷ درصد افزایش یافته است. بعد از پارس خودرو بیشترین میزان رشد تولید مربوط به سایپا بوده، این شرکت توانسته در اردیبهشت‌ماه سطح تولید را نسبت به فروردین امسال ۷۱ درصد افزایش دهد. تیراژ تولید سایپا در یک ماه گذشته ۱۱ هزار دستگاه افزایش یافته است.

ایران خودرو نیز عملکرد مطلوبی در اردیبهشت‌ماه داشته و تیراژ تولید این شرکت با ۱۵ هزارو ۷۶۴ دستگاه افزایش، معادل ۶۳ درصد رشد کرده است. با وجود این، جمع کل تولیدات شرکت‌های خودرو‌سازی ۴۸ هزار دستگاه از اهداف ترسیم‌شده تولید برای سال‌جاری عقب‌تر است. شرکت‌های خودرو‌سازی در ۲ ماه نخست سال فقط ۶۰ درصد از اهداف تعیین‌شده تولید را محقق کرده‌اند.

رشد ۴۸درصدی فروش

همگام با رشد تولید خودرو در اردیبهشت‌ماه، میزان فروش خودرو نیز در ماه قبل افزایش یافته و تعداد خودرو‌های فروخته‌شده، ۴۸ درصد، یعنی معادل ۲۷ هزارو ۱۲۰ دستگاه بیشتر از فروردین بوده است.

به‌نظر می‌رسد با تغییراتی که در روند تجاری‌سازی و تولید شرکت‌های خودروساز ایجاد شده روند فروش و تحویل خودرو در هر ماه در حال بهبود است؛ چنان‌که تعداد خودرو‌های فروخته‌شده در اردیبهشت امسال دوبرابر اردیبهشت پارسال است. در این دوره جمعا ۸۳ هزار دستگاه تحویل مشتریان شده است.

بیشترین میزان فروش در ماه قبل مربوط به پارس خودرو بوده، میزان فروش این شرکت نسبت به فروردین‌ماه ۱۵۰ درصد رشد کرده است. فروش سایپا نیز در اردیبهشت‌ماه ۵۷ درصد افزایش یافته، تعداد خودرو‌های تحویلی سایپا در ماه قبل ۱۰ هزارو ۵۹۴ دستگاه بیشتر از فروردین‌ماه بوده است. ایران خودرو نیز تعداد فروش خود را ۳۱ درصد افزایش داده، در این دوره جمع خودرو‌های تحویلی این شرکت با ۱۰ هزارو ۲۸۹ دستگاه افزایش به ۴۳ هزارو ۵۰۲ دستگاه رسیده است.

عملکرد از ابتدای سال

آمار عملکرد شرکت‌های خودرو‌ساز از ابتدای امسال تاکنون نشان می‌دهد در طول ۲ ماه سپری‌شده از سال‌جاری ۱۲۲ هزارو ۲۷۶ دستگاه خودرو تولید کرده‌اند که این میزان ۵۳٫۴ درصد بیشتر از ۲ ماه نخست سال قبل است. طبق هدف‌گذاری‌های انجام‌شده در ۲ ماه سال‌جاری باید جمعا ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو سواری در ایران تولید می‌شد که تاکنون کمتر از نیمی از این اهداف محقق شده است.

همچنین در طول ماه‌های فروردین و اردیبهشت جمعا ۱۳۹ هزار دستگاه خودرو سواری صفرکیلومتر تحویل مشتریان شده که این رقم نسبت به ۲ ماه نخست سال قبل ۲۹٫۲ درصد رشد نشان می‌دهد و بیانگر آن است که در طول ۲ ماه گذشته مشتریان ۲۳ هزارو ۴۶۰ میلیارد تومان نقدینگی صرف خرید خودرو‌های صفر کیلومتر کرده‌اند.

محاسبه ارزش فروش خودرو‌های داخلی نشان می‌دهد میانگین نرخ خودرو‌های داخلی رقمی بین ۱۹۲ تا ۱۹۹ میلیون تومان است که نشان می‌دهد کف قیمت خودرو‌های داخلی به‌طور میانگین به ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است.

خودرو گران نمی‌شود

وزیر صنعت گفت: در شرایط فعلی تصمیمی برای افزایش قیمت خودرو‌ها و گران‌شدن آن‌ها نداریم. رضا فاطمی‌امین دیروز در جریان بازدید از گروه خودروسازی سایپا گفت: تیراژ تولید در ۲خودروساز بزرگ به هدف‌گذاری صورت‌گرفته بسیار نزدیک شده؛ همین موضوع می‌تواند نقاط امیدبخشی برای اجرای برنامه دو‌ساله وزارت صنعت، معدن و تجارت در صنعت خودرو باشد.

او افزود: چندی پیش در تشریح برنامه‌های وزارت صمت برای صنعت خودرو، بر افزایش تیراژ تولید تأکید و اعلام شد قیمت تمام‌شده خودرو با نرخ ثابت را نیز کاهش خواهیم داد؛ به این معنا که قیمت تمام‌شده تولید خودرو در کشور ۱۵ درصد کمتر از افزایش نرخ تورم خواهد بود، اما برداشت درستی از این صحبت نشد.

قیمت خودرو چه شد؟

او با بیان اینکه برنامه وزارت صنعت حرکت به سمت تغییر محصول است، اضافه کرد: بخش عمده‌ای از بی‌کیفیتی خودروها، ناشی از پلتفرم‌های قدیمی در خودرو‌هایی همچون تیبا، سمند و پژو ۴۰۵ است که خیلی قابل اصلاح نیستند.

ایران‌خودرو در سال‌جاری ۸۰ هزار دستگاه خودروی تارا و سایپا ۸۰ هزار دستگاه خودروی شاهین را جایگزین محصولات قدیمی خواهند کرد.

وزیر صنعت تأکید کرد: به‌طور نمونه خودرو‌هایی نظیر پژو ۴۰۵، سمند و تیبا که سالیان سال از تولید آن‌ها می‌گذرد، به‌دلیل قدیمی‌بودن پلتفرم‌ها با مشکل کیفیت مواجه هستند و با تولید خودرو‌های جدید از خط خارج خواهند شد.

فاطمی‌امین تأکید کرد: خودرو‌هایی همچون تارا و شاهین از کیفیت مناسبی برخوردارند، اما قیمت‌های بالایی دارند که برای آحاد جامعه قابل دسترسی نیستند. در تلاشیم خودرو‌هایی با قیمت‌های پایین‌تر در کشور تولید کنیم.

منبع: همشهری آنلاین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی