خبر

روایت آماری عجیب خودرو‌های نو

روایت آماری عجیب خودرو‌های نو

377547 787 - روایت آماری عجیب خودرو‌های نو

اقتصاد۲۴– تاخر در تحویل خودرو از سوی خودروسازان ماجرای تازه‌ای نیست. اما تحویل خودرو‌هایی که از نمایندگی یک راست باید به تعمیرگاه بروند و قطعات خاصی را ندارند، ماجرای تازه‌ای است که در حال افزایش است.

سال ۹۹ هم شرکت بازرسی کیفیت گزارش جالبی را منتشر کرد که نشان می‌داد به ازای هر خودرو ۳٫۱ ایراد از سوی مصرف‌کننده گزارش شده است در حالی که این آمار در شاخص جهانی یک تا ۱٫۵ است.

گزارش‌های مردمی هم می‌گوید خودرو‌های صفر تحویل شده ایران خودرو و سایپا ایرادات بسیاری دارد. تا جایی که برخی از خریداران مجبورند خودرو را به کارخانه بازگردانند که قطعه معیوب تعویض یا تعمیر شود، اما باز هم مشکل آن‌ها برطرف نمی‌شود.

پیش از این هم عماد جعفری، کارشناس بازار خودرو گفته بود جدیدا خودروسازان خودرو‌های ناقص خود را به مزایده می‌گذارند. خودرو‌هایی که برخی از آپشن‌های آن ایراد دارد از استاندارد نبودن بدنه گرفته تا خراب بودن کولر و سایر قطعات.

اما حالا وزارت صمت گزارشی منتشر کرده و در آن به دلایل نارضایتی مردم از خودرو‌های تولید شده اشاره کرده است. ۵٫۳ درصد مشتریان ایران خودرو اعلام کرده‌اند که خودرویی را تحویل گرفته‌اند که ایراد فنی داشته و بلافاصله مجبور شده‌اند خودروی خریداری شده را به تعمیرگاه و نمایندگی برگردانند.

این درصد درباره مشتریان سایپا بیشتر است. ۲، ۸٫۳ درصد مشتریان سایپا گفته‌اند خودرویی تحویل گرفته‌اند که ناقص بوده است.

این مساله در حالی است که هم سازمان استاندارد مدت‌هاست که گزارش کیفی خودرو را منتشر نمی‌کند و هم شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران هیچ گزارش خودرویی منتشر نکرده است.

ایراد خودرو‌های صفر چیست؟

ناقص بودن خودرو‌های تحویل شده و ایرادات فنی، تنها یکی از دلایل نارضایتی مردم از خودروسازان است. اما دیگر دلایل نارضایتی مردم از خودروسازان چیست؟

وزارت صمت در گزارشی دلایل متعدد نارضایتی مردم از خودروسازان را اعلام کرده است. البته در گزارش وزارت صمت، ۷۸ درصد مشتریان ایران‌خودرو از کیفیت خودرو‌های تحویل شده راضی بوده‌اند و تنها ۲۲ درصد مشتریان ناراضی هستند.


بیشتر بخوانید: شوک برجام به بازار خودرو


۳/ ۱۰ درصد از مردم از تاخیر در تحویل خودرو رضایت نداشتند و ۵٫۳ درصد هم گفته‌اند زمانی که خودرو را تحویل گرفته‌اند ایراد فنی داشته و بلافاصله مجبور شده‌اند خودروی خریداری شده را به تعمیرگاه و نمایندگی برگردانند.

دلیل سوم نارضایتی مردم از عملکرد خودروسازان قابل توجه است. ۱٫۵ درصد مشتریان از کثیف بودن خودرویی که تحویل گرفته‌اند ناراضی بوده‌اند. در این زمینه یک دست‌اندرکار صنعت خودرو اعلام کرده که بخش اعظم کثیف بودن خودرو به محصولات ناقصی برمی‌گردد که در پارکینگ خودروسازان روز‌ها و ماه‌ها خاک خورده است.

برخورد نامناسب، طولانی بودن زمان تحویل خودرو در نمایندگی، عدم مطابقت خودروی تحویلی با ثبت نامی، نامناسب بودن نحوه آموزش خودرو، عدم تحویل متعلقات خودرو، طولانی بودن مدت زمان ثبت نام و صفر نبودن کیلومتر خودرو از دیگر عوامل نارضایتی مشتریان از محصولات ایران خودرو بوده است.

مشکلات سایپا کدام است؟

طبق گزارش وزارت صمت ۵/ ۶۴ درصد مشتریان از محصولات سایپا اظهار رضایت کردند و ۳۶ درصد از وضعیت خودرو‌های تحویل شده رضایت نداشتند.

۲۰٫۳ درصد از عدم تحویل به موقع خودرو ناراضی بودند و ۸٫۳ درصد آن‌ها هم گفته‌اند خودرویی تحویل گرفته‌اند که ناقص بوده است.

عدم تحویل کامل مدارک نیز با ۸/ ۴ درصد و برخورد نامناسب نیز با ۶/ ۳ درصد بیشترین نارضایتی مشتریان سایپا را دربرداشته است. مشتریان این شرکت نیز از هزینه پرداختی و همچنین کثیف بودن خودرو اظهار گله کرده اند و عدم تحویل متعلقات خودرو را در آیتم‌های نارضایتی خویش قرار داده‌اند.

منبع: تجارت نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی