خبر

راه‌اندازی کارخانه تولید کاغذ با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام

راه‌اندازی کارخانه تولید کاغذ با همکاری ستاد اجرایی فرمان
امام

عبدعلی ناصری در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: شرکت توسعه نیشکر بزرگترین طرح صنعت کشاورزی ایران است که از سال ۶۵ مطالعات آن آغاز شد و در سال ۶۹ برای طراحی به مشاورین متخصص داخلی و خارجی سپرده شد، در نهایت از سال ۷۲ عملیات اجرایی آن آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه خوزستان قطب کشاورزی ایران است خاطرنشان کرد: توسعه نیشکر تقریبا ۵۰ درصد تولیدات کشاورزی خوزستان را دارا است؛ شایسته استان است که در این نمایشگاه محصولات و صنایع پایین دستی را ارائه دهد.

مدیر عامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی توضیح داد: در شرکت توسعه نیشکر چهار تصفیه خانه و ۷ شرکت تولید صنعت نیشکر خام داریم که با هفت تپه تعداد آن‌ها به ۸ شرکت می‌رسد.

ناصری با بیان اینکه در صورت وجود آب سال آینده ۸۰۰ هزار تن شکر تولید خواهیم کرد گفت: در سال اخیر خشکسالی گریبان گیر ما شد و نتوانستیم به تولید حداکثر برسیم بنابراین ناچار به واردات شدیم؛ اما با توجه به تعهدی که به کشور داشتیم در سال ۱۴۰۰ مقدار ۷۰۰ هزارتن وارد بازار کردیم.

وی درخصوص اقدامات صورت گرفته در زمینه شرکت‌های دانش بنیان مرتبط با نیشکر اظهار کرد: شرکت کشت و صنعت حکیم فارابی خوزستان یکی از هفت شرکت وابسته به توسعه نیشکر و صنایع جانبی است که مسئولیت اصلی آن، کشت نیشکر، تولید شکر خام، شکر سفید و شکر دارویی است. فعالیت‌های مهم این شرکت در دو بخش کشاورزی و صنعت خلاصه می‌شود و تولید شکر دارویی نیز یکی از فعالیت‌های ارزشمندی است که در این شرکت به ثبت رسید و شکر حکیم فارابی را در زمره شرکت‌های دانش بنیان قرار داده است.

ناصری تصریح کرد: همچنین این پتانسیل را داریم که شکر قهوه ای، الکل، گاز co۲ و ماده اولیه خوراک دام را تهیه کنیم. ضمن آنکه تولید کود فسفات و تولید اسانس از اوکالیپتوس را با همکاری انرژی اتمی و دانشگاه تهران تبریز و صنعتی شریف برنامه ریزی کردیم و مقرر شده که این موضوعات را با راه اندازی دو کارخانه به طور جدی پیگیری کنیم.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با اشاره به فعالیت کارخانه تولید تخته صنعتی (MDF) گفت: ۹۰ درصد از قطعات مورد نیاز در این کارخانه ساخت داخل کشور است همچنین حدود ۸۵ درصد از ماشین های برداشت کشاورزی نیز بومی‌سازی شده‌اند و برای آن ۱۵ درصد باقی مانده هم تدابیری اتخاذ خواهیم کرد تا بومی سازی شود که به ضرس قاطع می توان گفت این بومی سازی ها در شرایط نفس گیر تحریم مصداق بارز تبدیل تهدید به فرصت است و امیدواریم روزی برسد که صد در صد تجهیزات بومی‌سازی شود.

ناصری اضافه کرد: کارخانه تولید تخته صنعتی(MDF) ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار متر مکعب در سال را داشت ولی کارخانه باظرفیت ۴۰ هزار متر مکعب در سال کار می‌کرد که به لطف خدا و تلاش‌هایی که صورت گرفت دو سال است که از ظرفیت ۱۰۰ هزار متر مکعب هم عبور کردیم و حدود ۱۳۲ هزار مترمکعب تولید داریم که این کار از نظر اقتصادی حرکت خیلی خوبی به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: کارخانه تولید تخته صنعتی(MDF) دیگری به نام البرز نئوپان داریم که سرمایه گذار و بخش خصوصی پای کار آمده و ۹۵ درصد در حال انجام است. تکنولوژی بروزی در این پروژه در حال انجام است که آینده روشنی را برای کشور رقم خواهد زد.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در ادامه از راه اندازی کارخانه کاغذ با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام خبر داد و گفت: این پروژه تاکنون ۳۰ درصد پیش‌رفت داشته و ظرفیت ۱۴۰ هزار تن کاغذ را دارد.

به گفت وی سهم توسعه نیشکر در این پروژه ۲۸ درصد و ستاد اجرایی ۷۲ درصد بود و طی مذاکرات که داشتیم سهم مشارکت نیشکر ۴۹ درصد و ستاد اجرایی فرمان امام ۵۱ درصد خواهد بود.

ناصری اظهار کرد: در زمینه خمیر مایه ظرفیت ما ۱۰ هزار تن بود که آن را به ۱۲ هزارتن افزایش دادیم و تقریبا ۵۰ درصد تولید ما به کشورهای ج به دلیل نامساعد بودن بازار با ۴۰ هزار تن کار می‌کند و کشاورزان ترجیح می دهند از علوفه دیگر نظیر ذرت استفاده کنند با این حال ما به کشاورزان محلی باگاس رایگان می‌دهیم و فقط هزینه بار به عهده کشاورزان است.

به‌ گفته وی این باگاس با فناوری نوین در کارخانه غنی شده و ارزش غذایی باگاس را بالا می‌برد و تبعات بسیار خوبی برای کشور خواهد داشت.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی