خبر

سایه سنگین یک شایعه بر سر بازار سهام

سایه سنگین یک شایعه بر سر بازار سهام

356221 591 - سایه سنگین یک شایعه بر سر بازار سهام

اقتصاد۲۴– امروز دوشنبه ۱۶ خرداد ماه ۱۴۰۱ شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با کاهش ۲۷.۶۴۷ واحدی به یک میلیون و ۵۱۴ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن، اما با کاهش ۹.۶۵۰و احدی عدد ۴۲۰ هزار و شش واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص بازار اول، اما در حالی با ۲۶.۵۱۹ واحد کاهش به رقم یک میلیون و ۱۵۱ هزار واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با ۳۶.۲۷۲ واحد کاهش، به عدد ۲ میلیون و ۹۱۷ هزار واحد رضایت داد.

در بورس تهران امروز ۷ میلیارد و ۸۶۸ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله در ۴۸۳ هزار و ۲۷۷ نوبت داد و ستد شد که ارزشی بالغ بر ۴ هزار و ۶۲۳ میلیارد تومان را در برداشت.

در فرابورس نیز شاخص کل این بازار با ۳۶۵ واحد کاهش به رقم ۲۰ هزار و ۸۵۳ واحد دست یافت. در این بازار، طی روز جاری ۴ میلیارد و ۱۷۲ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله به ارزش بیش از ۱۵۰ هزار و ۳۰۹ میلیارد تومان معامله شد که از این رقم مبلغ ۱۴۸ هزار میلیارد تومان ناشی از عملیات بازار باز بانک مرکزی با بانک‌ها در بازار بدهی فرابورس بود.


بیشتر بخوانید: رابطه بورس و برجام قطع شده است؟


اصلی‌ترین نماد‌های تأثیر گذار بر اُفت شدید امروز شاخص کل بورس تهران به ترتیب نماد‌های “فولاد” با ۳.۴۷۱ واحد، “شپنا” با ۱.۴۳۶و احد و “نوری” با ۱.۲۲۷ واحد کاهش بودند در مقابل، اما نماد‌های معاملاتی “بفجر” با ۱.۳۱۲و احد، “مبین” با ۶۶۸ واحد و “فارس” با ۱۲۳ واحد افزایش، بالاترین تأثیر مثبت بر روی شاخص کل بورس تهران را به خود اختصاص دادند.

 امروز بازار سهام در نخستین روز سخت کاری این هفته خود با سایه سنگین یک شایعه در بازار پول بر کلیت معاملات شاهد غلبه فروشندگان احساسی سهام حتی در سهم‌های ارزان بازار بودند.

ریزش قابل تأمل نماگر‌های منتخب بورسی در حالی امروز در کانون توجه اغلب معامله گران بود که از ابتدای معاملات امروز شایعه‌ای مبنی بر احتمال افزایش قریب الوقوع نرخ سود سپرده بانکی به گوش رسید. این شایعه در شرایطی که جهت دهی حجم نقدینگی سرگردان کشور به سمت بازار‌های غیر مولد در تلاطم است در نخستین گام به معنای زد تیر خلاص به بازارسرمایه‌ای که هنوز پی بر‌ای کل این بازار در مقایسه با نرخ سود سپرده بانکی دچار شکاف تحلیلی است.

این در حالی است که تداوم نرخ بهره حقیقی در وضعیت فعلی اقتصاد ایران که حجم نقدینگی سرگردان به مرز ۵،۰۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده به معنی عمیق‌تر شدن اعسار و ناترازی آن‌ها و تشدید رکود در اقتصاد تورمی موجود است.

در بازار امروز همچنین نگاه‌ها به رویداد‌های شورای حکام سازمان بین المللی انرژی اتمی بیش از پیش جلب شده و منتظر واکنش غربی‌ها در بیانیه خود در برابر فعالیت‌های هسته ایران و اعلام نتایج گفتگو‌های برجام است.

این در حالی است که قیمت جهانی نفت خام همچنان با افزایش بیش از ۱۰۰ دلاری روبرو است و بازار‌های کالایی تحت تأثیر مناقشه روسیه و اوکراین در نوسان قیمتی رو به بالا هستند. در این بین تلاش ایران برای حفظ سهم بازار نفت خود و تداوم درآمد‌های نفتی برای تحلیلگران قابل تأمل است.

منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی