عمومی

ساختار محتوا چیست؟

ساختار محتوا چیست؟

امروزه واژه بازاریابی محتوا یا  content marketing برای همه افرادی که در دنیای دیجیتال فعالیت می‌کنند بسیار آشنا است. اما شاید خیلی از افرادی که از فضای دیجیتال دور هستند، دقیقاً معنی محتوا را ندانند و یا بهتر است بگوییم از اهمیت تولید محتوا را در دنیای دیجیتال مارکتینگ غافل باشند.
به همین دلیل ما قصد داریم تا با نگاه‌کردن به اینکه محتوا در وهله اول چیست، شما را با آن آشنا کنیم و سپس به بررسی ساختار محتوا بپردازیم.

محتوا (content) چیست؟

به طور کلی محتوا به اطلاعاتی که با دیگران به اشتراک می گذارید، گفته می‌شود. از نخستین لگدهایی که در شکم مادر زده اید تا فرستادن عکس تولد در کنار کادوها و حتی خواندن شعری کوتاه در قالب یک وویس، همه این موارد می‌توانند به نوعی محتوا محسوب شوند. اما زمانی که پای محتوا به دنیای دیجیتال مارکتینگ باز می‌شود، تنها محتوایی مناسب است که دارای ساختار و به نوعی استاندارد باشد.

ساختار محتوا (content structure)

دانستن ساختار محتوا اولین قدم در تولید محتوا است. به‌عبارت‌دیگر، بدون یک محتوای ساختاریافته شما نمی‌توانید کاربران را به هدفتان برسانید و آنها را سردر گم خواهید کرد. از طرفی دیگر  اگر در دنیای پر رقابت گوگل به دنبال جایگاهی هستید، نباید انتظار گرفتن رتبه خوبی را برای محتوایتان در این موتور جستجو داشته باشید.
در ساختار محتوا از بخش‌های مختلفی مانند مقدمه،عنوان‌ها، بدنه محتوا و نتیجه@گیری استفاده می‌شود، این تقسیم‌بندی، خواندن هر مطلبی را برای مخاطبانتان آسان‌ می‌کند.

اهمیت ساختار محتوا

یک ساختار محتوا براساس استاندارد به شما کمک می‌کند تا به راحتی خود را در دنیای پرهیاهوی محتواهای ویدئویی، متنی، صوتی و تصویری، به اهدافتان برسانید. همچنین می‌توان فهمید با کمک یک ساختار محتوا، به کاربرانتان و یا بهتر است بگوییم همه مخاطبان محتوایتان اهمیت داده‌اید و آنها را در نظر گرفته‌اید. زیرا یک محتوای ساختاریافته که برای همه افراد قابل‌فهم است، ایجاد کرده‌اید.
ساختار محتوا به کاربران کمک می‌کند تا پاسخ سؤال خود را سریع‌تر پیدا کنند و در نتیجه همین کار، رضایتمندی آنها افزایش می‌یابد. ناگفته نماند که زحمات شما بی‌ثمر نمی‌‌ماند و محتوای شما در رتبه‌های بالای نتایج موتورهای جستجو قراربگیرد.

به خاطر بسپارید که با ایجاد یک ساختار محتوا به صورت اصولی می‌توانید در پی افزایش رتبه سایتتان در موتور جستجوهایی مانندگوگل، فروش و برندینگ شما نیز رشد چشمگیری می‌کند.

ساختار محتوا برای سئو

ساختار محتوا یکی از بخش‌های کلیدی برای استراتژی سئو است. بدون محتوا، رتبه‌بندی سایت در موتورهای جستجو غیرممکن است؛ بنابراین، نوشتن و ساختار محتوای باکیفیت بسیار مهم است!
ساختار محتوا برای سئو به ایجاد محتوایی اشاره دارد که به صفحات وب کمک می‌کند تا در موتورهای جستجو رتبه بالایی داشته باشند. این ساختار شامل همه چیزهایی است که با نوشتن و ساختار محتوا در وب‌سایت انجام می‌شود. سه عنصر اصلی که باید برای ساختار محتوا سئو بیس در نظر بگیرید تا وب‌سایت شما بتواند رتبه خوبی کسب کند عبارت‌اند از: استراتژی کلمات کلیدی، ساختار سایت و کپی‌رایتینگ.
ساختار محتوا برای سئو بسیار مهم است؛ زیرا موتورهای جستجو مانند گوگل، وب‌سایت شما را رصد می‌کنند، بنابراین کلماتی که در سایت خود استفاده می‌کنید تعیین‌کننده این هستند که آیا سایت شما در صفحات نتایج رتبه می‌گیرد یا خیر.

ساختار محتوا برای کاربر

یک محتوای ساختاریافته، نحوه نمایش نتایج جستجو را برای کاربران متحول می‌کند. برای مشاهده ساختار محتوای ارزشمند و عملکرد آن در گوگل، کافی است نام آن را تایپ کنید تا اطلاعات و همه عناصر داده ساختاریافته مربوط به آن را مشاهده کنید.
موتورهای جستجو داده‌های ساختاریافته را از منابع مختلف جمع‌آوری می‌کنند و به طور چشمگیری تجربه کاربر را بهبود می‌بخشند. ساختار محتوا برای کاربر یعنی پاسخ‌های بهتر و سریع‌تری به پرسش‌های کاربران داده شود.

فاکتورهای مهم در ساختار محتوا

ایجاد یک اجزای نوشته محتوا ی کامل می‌تواند تفاوت زیادی در اثربخشی محتوا برای کاربر ایجاد کند. محتوایی که به‌خوبی سازماندهی شده و ساختار مشخصی دارد به‌احتمال زیاد کاربران زیادی را درگیر می‌کند، توجه آنها را حفظ می‌کند و در نهایت به نتیجه دلخواه شما می‌رساند. در اینجا چند نکته برای ایجاد یک ساختار محتوا ی کامل برای کاربران وجود دارد که به شما در دستیابی به اهدافتان کمک می‌کند:

  • هدف خود را مشخص کنید

قبل از شروع به نوشتن، مهم است که هدف خود را مشخص کنید. هدف اصلی محتوای شما چیست؟ آیا در تلاش برای اطلاع‌رسانی، متقاعدکردن یا سرگرم‌کردن مخاطبان خود هستید؟ درک هدف به شما کمک می‌کند تا ساختار مؤثرتری ایجاد کنید که شما را به نتیجه دلخواه می‌رساند.

  • تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات

هنگامی که هدف خود را مشخص کردید، زمان آن رسیده است که تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات را آغاز کنید. داده‌ها و ایده‌هایی را جمع‌آوری کنید که به شما در ایجاد ساختار محتوا ی ارزشمند کمک می‌کند. از منابع معتبر و به‌روز استفاده کنید.

  • ایده‌های خود را ترسیم کنید

اکنون که اطلاعات خود را در اختیار دارید، زمان آن رسیده است که افکار و ایده‌های خود را سازماندهی کنید. یک طرح کلی ایجاد کنید که شامل یک مقدمه واضح، نکات اصلی و یک نتیجه باشد. این ساختار محتوا به شما کمک می‌کند تا متمرکز کار کنید و مطمئن شوید که محتوای شما به‌صورت منطقی نوشته شده است.

  • از عنوان‌های اصلی و فرعی استفاده کنید

استفاده از عنوان‌های اصلی و زیرعنوان‌ها روشی مؤثر برای سازماندهی محتوای شما است و خواندن آن را برای خوانندگان آسان‌تر می‌کند. تیترها باید واضح و مختصر باشند و مطالب اصلی را به طور دقیق منعکس کنند.
از عناوین فرعی هم برای تقسیم محتوای خود به بخش‌های کوچک‌تر و قابل‌مدیریت‌تر استفاده کنید. این کار، خواندن کاربران را آسان‌تر می‌کند تا مطالب شما را مرور کنند و اطلاعات موردنظر خود را پیدا کنند.

  • از محتوای بصری استفاده کنید

محتوای بصری یک راه عالی برای افزایش جذابیت محتوای شما و جذاب‌تر کردن آن است. شما می‌توانید از این ویژگی برای نشان‌دادن ایده‌های پیچیده یا شکستن متن‌های طولانی استفاده کنید.
تصاویر، نمودارها و اینفوگرافیک‌ها را برای پشتیبانی از محتوای خود و جذاب‌تر کردن آن از نظر بصری اضافه کنید. از زیرنویس‌ها و متن جایگزین برای ارائه اطلاعات و کمک به خوانندگان برای درک تصاویر استفاده کنید.

  • ویرایش و ادیت کردن

هنگامی که ساختار محتوا ی خود را درست کردید، وقت آن رسیده که محتوای خود را ویرایش و اصلاح کنید. زیرا هیچ محتوایی عاری از خطا نیست. برای بهبود ساختار محتوا ی خود، در صورت نیاز، ویرایش و ادیت را فراموش نکنید.
یکی از روش‌های ویرایش این است که محتوای خود را با صدای بلند بخوانید تا مطمئن شوید که روان و طبیعی نوشته‌اید. همچنین از یک ابزار تصحیح برای یافتن هر گونه خطا یا غلط املایی که ممکن است ازقلم‌افتاده باشد، استفاده کنید.

دسته‌بندی‌های محتوا

دسته‌بندی‌های محتوا یک ساختاربندی استانداردی هستند که به شما در مرتب‌سازی و توزیع محتوایتان کمک زیادی می‌کنند. این دسته‌بندی در وهله اول یک نمای سطح بالا از محتوای شما است و به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های بازاریابی محتوایی خود را برنامه‌ریزی و اجرا کنید.
ایجاد یک ساختار محتوا ی کامل و دسته بندی شده برای جذب مخاطب و دستیابی به نتیجه دلخواه ضروری است. با تعریف هدف، جمع‌آوری اطلاعات، طرح ایده‌ها، استفاده از سرفصل‌ها و زیرعنوان‌ها، استفاده از فهرست بندی ها، استفاده از تصاویر بصری و ویرایش و ادیت محتوای خود، می‌توانید ساختاری هدفمند برای محتوا ایجاد کنید که از اهداف شما پشتیبانی می‌کند و خوانندگان زیادی را درگیر می‌کند.

در ادامه به برخی از موارد مهم در ساختار محتوا می‌پردازیم:

مقدمه

مقدمه بخش ضروری از هر محتوای نوشتاری است، زیرا خواننده را تشویق می‌کند که به خواندن ادامه دهد؛ بنابراین مهم است که مقدمه بسیار خوب و جذاب باشد، به‌طوری‌که خواننده تا انتها در آن متن بماند.

نتیجه‌گیری

نتیجه‌گیری در پایان هر نوشتاری، بخشی از فرایند نگارش است که اهمیت ساختار محتوا را نشان می‌دهد. یک نتیجه‌گیری خوب می‌تواند نظر خواننده را وقتی به پایان کار شما برسد تغییر دهد و نوشتن یک نتیجه‌گیری کامل و جذاب می‌تواند نوشته شما را تأثیرگذارتر کند.

تگ ها

یکی از موارد مهم در ساختار محتوا، نوشتن تگ‌ها است. در ساختار محتوا از تگ‌ها برای نوشتن عنوان‌ها استفاده می‌شود. h1 مهم‌ترین عنوان را نشان می‌دهد که در ابتدای متن ظاهر می‌شود.
پس از h1 به ترتیب   تگh2، h3 ، h4 قرار می‌گیرد ترتیب‌بندی این تگ‌ها، اهمیت ساختار محتوا را نشان می‌دهد که باز برای کاربر و سئو طراحی می‌شود.

پاراگراف

پاراگراف نقش مهمی در محتوای متنی دارد؛ زیرا چارچوبی برای سازماندهی ایده‌های شما با نظم خاصی را ایجاد می‌کند. استفاده از یک ساختار واضح برای پاراگراف‌ها به ادامه‌دادن خواننده در نوشتار شما کمک زیادی می‌کند.
یک پاراگراف معمولاً حدود ۲۵۰ کلمه است و از پنج یا شش جمله تشکیل شده است، اگرچه بسته به هدف پاراگراف و طول قطعه‌ای که می‌نویسید این مقدار می‌تواند متفاوت باشد.

تعداد کلمات

تعداد کلمات در ساختار محتوا استاندارد بسیار مهم است. زیرا این معیار نشان‌دهنده یکی از مهارت‌های شما است؛ بنابراین، باید مطمئن شوید که این تعداد برای موضوع انتخابی محتوای شما، نیاز کاربر را برساند و از توضیحات بیش از حد و یا توضیحات کمتر از انچه کاربر نیاز دارد، اجتناب کنیم.

کلام آخر

امروزه برای همه افراد اهمیت ساختار محتوا پوشیده نیست. در واقع یک محتوای ساختاریافته نحوه یافتن، درک، اشتراک‌گذاری و استفاده از اطلاعات را کاربران تغییر می‌دهد. همان‌طور که هر روزه فضای اینترنت غنی‌تر می‌شود، باید از تولید محتوای ساختاریافته غافل نشد تا گوی سبقت را به رقیبان نسپارید.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی