خبر

عرضه بلوکی سهام استقلال و پرسپولیس تا دی ماه

عرضه بلوکی سهام استقلال و پرسپولیس تا دی ماه

382311 318 - عرضه بلوکی سهام استقلال و پرسپولیس تا دی ماه

اقتصاد۲۴- حسین قربان‌زاده در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به این که باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در حال حاضر در رقابت با باشگاه‌های صنعتی، معدنی و … هستند که هیچ شفافیتی ندارند، گفت: این در حالی است که فولاد مبارکه، ذوب آهن، آلومینیوم، گل‌گهر، مس رفسنجان و مس کرمان و ایرانخودرو، هفت شرکت بزرگ بورسی هستند که هشت تیم لیگ برتری دارند، اما کسی حتی مجموع هزینه قراردادهایشان را هم نمی‌داند چه برسد که جزئیات و ریز قرارداد‌ها افشا شود.

رئیس سازمان خصوصی سازی افزود: سازمان بورس و خصوصی‌سازی در حال پیگیری این موضوع هستند. بر این اساس فرایندی را برای شفافیت آغاز کرده‌ایم که تدریجی است و متوقف نمی‌شویم و هر چه جلوتر می‌رویم، اطلاع رسانی و شفافیت باشگاه‌ها باید بیشتر شود.

وی همچنین در مورد هزینه‌کرد پول حاصل از فروش سهام سرخابی‌ها اذعان داشت: یک کمیته مصارف به صورت جداگانه برای هر باشگاه با حضور مدیران دو تیم، معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و مسئولان خصوصی سازی تشکیل شده است و برای هزینه ریال به ریال آنچه که منابع حاصل از افرایش سرمایه است و باشگاه‌ها از منافع آن استفاده می‌کنند، صحبت می‌شود. این دو تیم حق ندارند به اصل پول دست بزنند و برای بازپرداخت بدهی معوق، برای سرمایه‌گذاری بلند مدت، برای بازارگردانی سهم‌شان از کمیته مصارف مصوبه می‌گیرند.


بیشتر بخوانید: گشایش نماد استقلال در بورس


قربانزاده ادامه داد: برای این که این دو تیم برای گرفتن مجوز حرفه‌ای کنفدراسیون فوتبال آسیا به مشکل نخورند، ابتدا تا شهریورماه و بعد تا دی‌ماه به این تیم‌ها مهلت داده شد. یکی از ایرادات کنفدراسیون فوتبال آسیا، مالکیت مشترک استقلال و پرسپولیس است که دولت درهر دو تیم سهامدار است و الان هم ۹۰ درصد سهم دارد که باید واگذار شود. در حال مذاکره هستیم تا بلوک‌های مدیریتی این دو تیم واگذار شود و تا دی‌ماه مشکل مالکیت مشترک وجود نداشته باشد.

وی افزود: در حال حاضر ۱۰ درصد سهام دو تیم فروخته شده است و برای اینکه مالکیت دولت به کمتر از ۵۰ درصد برسد، باید ۴۱ درصد دیگر سهام دو تیم هم فروخته شود.

رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان این که در این زمینه هم امکان عرضه تدریجی سهام این و باشگاه وجود دارد و هم امکان مزایده بلوکی آن‌ها را داریم، تصریح کرد: برای مزایده بلوکی در حال مذاکره هستیم و این به ما یک شناخت می‌دهد که مشتریان بالقوه چه کسانی هستند و برای اهلیت سنجی لازم است این اتفاق بیفتد. اگر پیشکسوتان دو باشگاه هم می‌خواهند بلوک‌های مدیریتی تیم را در اختیار بگیرند باید در قالب یک شرکت در مزایده شرکت کنند.

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به اینکه تا دی ماه اصرار داریم که بلوک‌های مدیریتی واگذار شود، گفت: تایید مزایده و مصوبه هیئت واگذاری یک هفته زمان می‌خواهد و نیاز به ارزشگذاری نیست، چون در بورس کشف قیمت شده‌اند و دوره ارزشگذاری هم وجود ندارد. به همین خاطر کل مزایده دو هفته طول می‌کشد، نکته مهم مذاکره قبل از مزایده برای شناخت مشتریان بالقوه است که ما الان در این دوره هستیم و محدوده شهریور تا دی فرصت کافی است تا مزایده برگزار شود.

قربان‌زاده درباره تغییرات مدیریتی دو تیم پس از واگذاری ۵۱ درصد سهام، گفت: هر کسی که بالای ۵۰ درصد سهم یک شرکت را داشته باشد، سهامدار عمده است و تاثیر مهم‌تری در مدیریت دو تیم دارد. با توجه به حساسیت استقلال و پرسپولیس که دو تیم معمولی نیستند، درباره کسانی که مالکیت این دو تیم را برعهده می‌گیرند، بسیاری از مسائل اجتماعی، سیاسی و امنیتی باید دیده شود. به همین خاطر کارگروه پایش اهلیت می‌سنجد کدام شرکت و چه شخصی، این پایش نقش بسیار مهمی در این رابطه دارد و حتما دقت کافی صورت می‌گیرد تا اهلیت سنجیده شود و بعد واگذاری صورت بگیرد.

منبع: تسنیم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی