خبر

حمایت دولت از تولید با تسهیل در بحث بیمه و مالیات| جذب نیرو چالش اکثر واحدهای تولیدی است

حمایت دولت از تولید با تسهیل در بحث بیمه و مالیات| جذب نیرو
چالش اکثر واحدهای تولیدی است

گروه استانها؛ بازار: صنایع غذایی ستاره بین‌المللی کاسپین با برند «دوماس» اولین، بزرگترین و مدرن‌ترین مجموعه لبنی در خاورمیانه بصورت طبقاتی در پنج طبقه است که در مساحتی بالغ بر شش هزار متر مربع احداث شده است. دوماس با ظرفیت دریافت ۶۰۰ تن شیر خام در روز توانایی تولید بیش از ۱۵۰ نوع محصول لبنی و انواع فرآورده و مشتقات شیر را دارد و به گفته رئیس هیئت مدیره این شرکت با ایجاد اشتغال زایی مستقیم برای ۷۰۰ نفر به همشهریان البرزی و مردم کشور خدمات می دهد.

گفتگوی خبرنگار بازار با «علی رضایی» رئیس هیئت مدیره شرکت «صنایع غذایی ستاره بین‌المللی کاسپین» برند «دوماس» را با هم می خوانیم.

*افزایش قیمت ها و بی ثباتی نرخ چه مقدار روی کار شما تاثیر گذاشته است؟

افزایش قیمت مشکلی است که گریبان گیر تمام واحد های تولیدی است، متاسفانه افزایش نرخ ارز و خصوصا نهاده های دامی موجب روبرویی واحد های تولیدی با مشکلات عدیده شده از جمله افزایش حقوق دستمزد کارگران، افزایش ۳۰ درصدی هزینه حمل و نقل، افزایش ۳۰ درصدی قیمت شیر خام و مواد اولیه، همه اینها باعث ایجاد فشار روی واحد های تولیدی شده اما تا امروز ابلاغیه ای مبنی بر افزایش قیمت محصولات تولیدی اعلام نشده و همه واحد ها از جمله واحد ما هنوز افزایش قیمتی نداشته است.

با توجه به افزایش ۳۰ درصدی شیر خام و مواد اولیه، واحد های تولیدی به ناچار مجبورند افزایش قیمت داشته باشند اما تا امروز ابلاغیه رسمی نداشتیم و حداقل مجموعه ما افزایش قیمتی نداشته است

*پس چرا برخی واحدهای تولیدی و شرکت های لبنی قیمت ها را افزایش دادند؟

با توجه به افزایش ۳۰ درصدی شیر خام و مواد اولیه، واحد های تولیدی به ناچار مجبورند افزایش قیمت داشته باشند اما تا امروز ابلاغیه رسمی نداشتیم و حداقل مجموعه ما افزایش قیمتی نداشته است. دو مشکل در این زمینه وجود دارد، با افزایش قیمت لبنیات در صورتی که دولت از واحد های تولیدی و وضعیت معیشتی مردم حمایت نکند قطعا سرانه مصرف کاهش پیدا خواهد کرد و واحد های تولیدی هم با توجه به افزایش قیمتی که دارند موجب کاهش سطح تولیداتشان می‌شود.

همه واحد ها با این مشکل مواجه هستند و شاید یکی از راه های جبران این موضوع، بحث صادرات است که اکثر واحد ها در فکر صادرات به خارج از کشور هستند.

*آیا مشکل تامین انرژی دارید؟

قطعی برق مشکلی است که هر ساله درگیر آن هستیم. با کوچکترین فشاری که در حوزه وزارت نیرو در بحث تامین برق به وجود می‌آید برق واحد های تولیدی قطع می‌شود. در تابستان و زمستان هفته ای یک روز این مشکل را داریم و تمامی واحد ها درگیر این موضوع هستند.

*برگزاری نمایشگاه ها و حضور شرکت ها چقدر برای تولیدکننده ها موثر است؟

با توجه به ماهیت برگزاری نمایشگاه هایی مثل نمایشگاه بین المللی، بیشتر نگاه و چشم انداز ما صادرات هست و در طی چند روز برگزاری استقبال خوبی از سوی کشورهای حوزه خلیج فارس و CIS شده از جمله کشورهای ارمنستان، آذربایجان، قزاقستان و قرقیزستان از محصولات ما خوب استقبال کردند.

*نوع بسته بندی محصولات چقدر روی فروش و تقاضای محصولات تاثیر دارد؟

در بحث بسته بندی، دو موضوع است که تاثیر بسیاری روی خرید محصول دارد اول بحث کیفیت و دوم تنوع بسته بندی، در مجموعه بزرگ دوماس سعی کردیم این اتفاق بیفتد و نوع بسته بندی متفاوت باشد و ایراد های موجود برطرف شود. فکر می کنم بسته بندی تاثیر بسیار زیادی روی بحث فروش وجود دارد.

*در بحث بسته بندی آیا چالش یا مشکلی دارید؟

مواد اولیه و بسته بندی تقریبا ۳۰ درصد گران شده و همین موضوع موجب افزایش قیمت تمام شده محصولات برای واحد های تولیدی شده است. پایه مواد بسته بندی اکثرا مواد پتروشیمی اند که در بورس است و نشأت گرفته از قیمت جهانی بورس است که متاسفانه افزایش داشته است.

واحدهای تولید کننده لبنیات در واقع مشتری واحدهای تولید کننده بسته بندی هستند. چالش هایی که برای واحد های تولیدی وجود دارد بحث جذب نیرو و در واقع نیروهای کلیدی است، متاسفانه چالش اکثر واحد های تولیدی جذب نیرو است که این موضوع چند عامل اعم از افزایش حقوق ۲۷ درصدی که برای کارگران در نظر گرفتند، فشار مضاعفی روی واحد های تولیدی دارد و جذب نیروی کار را سخت تر می کند.

*دولت در این زمینه چطور می تواند به تولیدکننده ها کمک کند؟

دولت شاید بتواند با سوبسید ها و تمهیداتی که در این حوزه بیندیشد به واحد های تولیدی کمک کند. به عنوان مثال می‌شود در بخش تامین اجتماعی و مالیات ها سوبسید و تمهیداتی برای واحد های تولیدی داشته باشند که ذهن واحد های تولیدی درگیر لیست تامین اجتماعی، مالیات، حقوق، درآمد و از این قبیل مشکلات در حوزه تولید نباشد.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی