خبر

بی‌تفاوتی بورس به رشد نرخ تورم/ رویگردانی از بازار سرمایه و رونق سرمایه‌گذاری سنتی در میان مردم/ پیش بینی بورس تا پایان سال

بی‌تفاوتی بورس به رشد نرخ تورم/ رویگردانی از بازار سرمایه و
رونق سرمایه‌گذاری سنتی در میان مردم/ پیش بینی بورس تا پایان
سال

585480 755 - بی‌تفاوتی بورس به رشد نرخ تورم/ رویگردانی از بازار سرمایه و
رونق سرمایه‌گذاری سنتی در میان مردم/ پیش بینی بورس تا پایان
سال

اقتصاد ۲۴- نازنین خودی- حرکت رفت و برگشتی شاخص کل بورس در یک هفته گذشته در نهایت مثبت به پایان رسید و تابلوی بورس را به رنگ سبز درآورد، روندی که به نظر می‌رسد به دنبال رشد قیمت دلار در بازار آزاد صورت گرفته و احتمالا با سرکوب آن دوباره بازار روند تعادلی خود را در پیش بگیرد. این خلاصه وضعیتی است که بازار سرمایه از ابتدای امسال به آن دچار بوده و آن طور که کارشناسان می‌گویند به رغم ارزندگی سهام‌ها سیاست‌های دولت عمدا جلوی رشد آن را گرفته است.

روند شاخص از ابتدای سال مثبت است و بررسی عملکرد یک سال گذشته این بازار نشان می‌دهد، بیش از ۵۰ هزار واحد در یک سال گذشته به آن اضافه شده است، در حالی که می‌توانست رقمی بیش از این باشد و شاخص کل را در سطح ۳ ملیون واحدی قرار دهد.

به گزارش اقتصاد ۲۴ در روز چهارشنبه شاخص کل بورس با رشد ۱۴ هزار و ۵۹۱ واحدی، معادل ۰.۶۸ درصد بالا رفت و در سطح ۲ میلیون و ۱۷۰ هزار و ۹۶۴ واحدی قرار گرفت. شاخص هم‌وزن نیز روز گذشته ۴ هزار و ۶۳۸ واحد رشد کرد و معادل ۰.۶۱ درصد بالا رفت و به سطح ۷۶۳ هزار و ۴۱۱ واحدی رسید. گفته می‌شود در بازار این روز دلار حواله که بیشترین تاثیر را بر شرکت‌های بورسی دارد، از ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان گذشته و همین عامل منجر به روند صعودی بازار شده است.

بازار سرمایه در هاله‌ای از ابهام

«رحمان رحیمی» تحلیلگر بازار‌های مالی و مدرس دانشگاه در گفتگو با اقتصاد ۲۴ با واکاوی شرایط بورس، یکی ازمشکلات اساسی بازار را پیش‌بینی ناپذیر بودن آن می‌داند که سبب شده مردم ترجیح دهند پول‌های خود را به طور سنتی نگه دارند، اما وارد این بازار نکنند.

او در این باره توضیح می‌دهد: در حال حاضر بازار سرمایه خیلی مبهم است و اصلا مشخص نیست که آیا رشد می‌کند یا خیر؟ این رشد به چه صورتی خواهد بود و… اگر بورس را با بقیه بازار‌ها مقایسه کنید، الان دلار و طلا و حتی مسکن با توجه به اینکه در یک سال گذشته دچار رکود شده، باز هم پیش بینی کردن آن راحت‌تر است. اما در بازار سرمایه این طور نیست. در سه چهار سال گذشته از سال ۹۹ به این سو کدام پیش بینی کارشناسان محقق شده است؟

به گفته وی بعد از آن سال خیلی‌ها می‌گفتند رشد خواهیم داشت، ولی نشد. وقتی دلار در سال گذشته سقف تاریخی خود را زد و از ۳۶ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان رسید، گفتند بورس هم رشد می‌کند، اما به جز رشد اوایل سال، دگر چنین روندی را شاهد نبودیم و می‌توان گفت بازار سود‌های اول سال را پس گرفت.


بیشتر بخوانید:  فرار پول از بازار سرمایه به سمت صندوق‌های با درآمد ثابت/ رشد‌های کوتاه مدت بورس با کمبود نقدینگی


بورس از تورم جا ماند

رحیمی در چرایی این وضعیت تصریح می‌کند: قبلا در پیش بینی بازار سرمایه گفته می‌شد اگر تورم بالا برود بازار رشد می‌کند؛ دلار رشد کند دلاری‌ها سود می‌کنند و اگر شرکت‌ها سود بسازند سهامشان بالا می‌رود. اما الان بازار سرمایه به هیچ یک از این‌ها دیگر واکنش نشان نمی‌دهد و بی تفاوت شده است. همه این‌ها تحت تاثیر ریزش سال ۹۹ است که اقبال مردم را به بورس کم کرد. مردم دیگر ترجیح می‌دهد طلا بخرند و بگذارند زیر بالشت و شب راحت بخوابند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، مردم حتی در بورس کالا سکه هم نمی‌خرند و همچنان ترجیحشان سکه فیزیکی است. اعتمادی نیست و فکر می‌کنند با سرمایه گذاری در بورس سرمایه از دست رفته است. محرک بورس نقدینگی است و وقتی نباشد مثل بدنی است که خون ندارد و رشد نمی‌کند. موضوعاتی، چون تصدی گری دولت و عدم تقارن اطلاعاتی و شکاف اطلاعاتی موجود است که به عقیده این کارشناس به این شرایط دامن زده است.

585397 746 - بی‌تفاوتی بورس به رشد نرخ تورم/ رویگردانی از بازار سرمایه و
رونق سرمایه‌گذاری سنتی در میان مردم/ پیش بینی بورس تا پایان
سال

دوراهی النگوی طلا و بورس!

بعد از جلوگیری از دست اندازی دولت در بورس اوراق بهادار، به گفته کارشناسان بازار ورود سهامداران حقیقی سبب رونق خواهد شد. اما آیا راهی برای جلب اعتماد سهامداران حقیقی وجود دارد؟ رحمان رحیمی در پاسخ به این سوال می‌گوید: جلب اعتماد هم یکی دو روزه شکل نخواهد گرفت؛ و چند سال زمان می‌برد. اگر توجه کنید به محض این که تا یک سهمی ۱۰ یا ۲۰ درصد مثبت می‌شود، همه سیو سود می‌کنند، یعنی می‌ترسند. می‌دانند که سهامی که امروز در صف خرید است معلوم نیست که فردا هم باشد یا خیر! بر همین اساس بورس پیش بینی ناپذیر و مبهم است.

در حال حاضر نقدینگی در جامعه افزایش پیدا کرده و آن طور که این مدرس دانشگاه می‌گوید مردم حتی به بازار مسکنی که دچار رکود شده بیشتر اعتماد دارند تا بازار سرمایه. جو بازار سرمایه امروز طوری شده که حالا بسیاری از سرمایه گذاران به باور‌های سنتی خود برگشته‌اند. یک زمانی تصور می‌شد روش خانمی که النگو برای سرمایه گذاری می‌خرد قدیمی است، اما امروز به این نتیجه رسیده‌اند که اتفاقا کار آن‌ها درست است!

پیش بینی بورس تا شب عید

در یک پیش بینی بلند مدت کارشناسان اقتصادی معتقدند دیر یا زود همه بازار‌های مالی از جمله بورس خود را با تورم همگام کرده و در جایگاه واقعی خود قرار می‌گیرد. عزم دولت مبنی برای تثبیت نرخ دلار و تاثیر آن بر کاهش انتظارات تورمی سبب شده که عده‌ای بر این باور باشند بورس فعلا به همین حرکت خود ادامه دهد.

بر این اساس طبق پیش بینی رحمان رحیمی به احتمال قوی تا پایان سال شاخص بین یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد و ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد در نوسان خواهد بود، یعنی از اولی پایین‌تر نخواهد آمد و از دومی خیلی بعید است که بیشتر شود.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی