خبر

پیش بینی قیمت دلار در ۱۰ روز آینده/ دلار با ادامه شرایط فعلی از ۳۰ هزار تومان عبور می‌کند؟

پیش بینی قیمت دلار در ۱۰ روز آینده/ دلار با ادامه شرایط فعلی
از ۳۰ هزار تومان عبور می‌کند؟

339208 182 - پیش بینی قیمت دلار در ۱۰ روز آینده/ دلار با ادامه شرایط فعلی
از ۳۰ هزار تومان عبور می‌کند؟

اقتصاد۲۴– میناسادات حسینی: قیمت دلار روز پنجشنبه از مرز حساس ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان رد شد و هرچند تا ۲۷ هزار و ۷۲۰ تومان هم پیشروی کرد؛ اما با ریزشی مقطعی در شب گذشته به ۲۷ هزار و ۵۴۰ تومان برگشت.

در دو روز اخیر دو خبر مهم برجسته بود و موجب نوسان دلار شد؛ یکی خبری در مورد آزادسازی بخش بزرگی از منابع ارزی ایران بود که در رسانه‌ها منعکس شد و دیگری اظهار بدبینی بلینکن نسبت به روند مذاکرات برجام بود که موجب شد نرخ دلار در ابتدای معاملات نقدی به صورت هیجانی رشد کند. در این میان این سوال مطرح است که با روند فعلی مذاکرات هسته ای، دلار چه مسیری را طی خواهد کرد؟

کندی روند مذاکرات هسته‌ای مشکل ساز شد

یک اقتصاددان در این رابطه به اقتصاد ۲۴ گفت: دلار در زمستان ۱۴۰۰ همراه با یک نوسان اندک روند کاهشی را طی کرد و حتی به کانال ۲۵ هزار تومان هم رسید؛ اما اسکناس آمریکایی در هفته سوم فروردین ۱۴۰۱ وارد کانال ۲۷ هزار تومان شد و رکورد ۲ ماه خود را شکست.

339209 268 - پیش بینی قیمت دلار در ۱۰ روز آینده/ دلار با ادامه شرایط فعلی
از ۳۰ هزار تومان عبور می‌کند؟

عباس علوی راد با بیان اینکه تردیدی وجود ندارد که معکوس شدن روند کاهشی قیمت دلار و خیز خزنده به کانال ۲۸ هزار تومان مبتنی بر فعل و انفعالات بنیادی اقتصاد ایران نیست، ادامه داد: موضوع روشن است؛ کندی روند مذاکرات هسته‌ای و توقف آن، درست پس از زمانی که طرفین به نزدیک‌ترین لحظه برای توافق در پس چند دور مذاکرات پیچیده و دشوار رسیده بودند، انتظارات کارگزاران اقتصادی را تا حدودی تغییر جهت داده است.

دلار به ۳۰ هزار تومان می‌رسد؟

این اقتصاددان معتقد است مهم‌ترین رویدادی که متن آن می‌تواند بر میزان نوسان و جهت تغییرات قیمت دلار در افق سال ۱۴۰۱ موثر واقع شود نتیجه مذاکرات هسته‌ای خواهد بود.

علوی راد در مورد پیش بینی قیمت دلار با توجه به طولانی شدن مذاکرات گفت: اگر شرایط فعلی و بی خبری مذاکرات هسته‌ای ادامه پیدا کند در کوتاه مدت ورود قیمت دلار به کانال ۳۰ هزار تومان هم محتمل است. اما در صورت شکست مذاکرات، سرعت رسیدن قیمت دلار به کانال ۳۰ هزار تومان سریع‌تر خواهد بود. با این همه در هر صورت قیمت دلار در سال ۱۴۰۱ ظرفیت جهش‌های سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ را نخواهد داشت.

کف قیمتی دلار ۲۳ هزار تومان است

این اقتصاددان در مورد سناریو سوم برای قیمت دلار در سال ۱۴۰۱ گفت: در نقطه مقابل اگر توافق هسته‌ای صورت گیرد، صرف نظر از کیفیت توافق و میزان تحریم‌هایی که در عمل برداشته خواهد شد قیمت دلار برای سال ۱۴۰۱ در اطراف ۲۳ هزار تومان قرار خواهد گرفت.


بیشتر بخوانید: دلا‌رهای مسدودی در راه ایران/ تاثیر مقطعی آزادسازی دلار‌های ایران روی بازار ارز


علوی راد افزود: در صورت توافق هسته ای، از رویداد‌های مهم دوره پسا تحریم در اقتصاد ایران، قیمت دلاری خواهد بود که برای یک دوره حداقل چهار ساله به ثبات نسبی خواهد رسید. آن قیمت حدود ۲۳ هزار تومان خواهد بود، لیکن این موضوع که مقامات پولی و ارزی اجازه تعدیل آرام و پیوسته آن در طول زمان همراه با تحولات بنیادی اقتصاد ایران را بدهند یا خیر، پرسش بسیار مهمی است که فعلاً جواب قطعی برای آن وجود ندارد.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی