دستور پخت غذای سالم

0
12

همه‌ی انسان‌ها برای زنده ماندن به چیزهایی مثل اکسیژن، آب و غذا نیاز دارند. اما هر نوع غذایی نمی‌تواند سلامت انسان را تضمین کند. در دنیای مدرن امروزی که بسیاری از فست فودها جای غذاهای مفید و سالم را گرفتند، اگر نگران سلامتی خود هستید باید بیشتر به وعده‌های غذایی خود اهمیت دهید. البته منظور این نیست که تمام غذاهایی که دوست دارید را کنار بگذارید، اما با رعایت چندین نکته و اضافه کردن آن به وعده‌های غذایی خود می‌توانید غذاهای سالم‌تر و در نهایت زندگی سالم‌تری داشته باشید.

چند منبع معتبر پیدا کنید: اگر تا به حال سراغ پخت غذای سالم نرفتید و نمی‌دانید که چطور و از کجا باید شروع کنید. می‌توانید از منابع مختلف و از بلاگرهای این حوزه کمک بگیرید. مهتاب هوم یکی از منابع معتبری است که در حوزه دستور پخت غذای سالم این زمینه فعالیت دارد و شما می‌توانید به راحتی از برنامه‌های غذایی و مشاوره‌های آن بهره‌مند شوید و نکات مفید مدنظر خود را استخراج و در پخت غذاهای خود استفاده کنید.

سبزیجات: سبزیجات را می‌توان یکی از ارکان اصلی غذاهای سالم دانست. برای استفاده از سبزیجات در غذای خود، توجه داشته باشید که بهتر است آنها را آب‌پز شده مصرف کنید، به دلیل اینکه زمانی که سبزیجات آب‌پز می‌شوند، مواد مغذی داخل آنها راحت‌تر جذب می‌شود. اگر علاقه چندانی به سبزیجات آب‌پز شده ندارید، آنها را کمی تفت دهید یا از میوه به جای آن در کنار غذا استفاده کنید.

غلات و آجیل: غلات و آجیل بهترین گزینه برای میان‌وعده هستند. فارغ از اینکه در برخی از غذاها می‌توان از آجیل و غلات استفاده کرد، برای میان‌وعده‌های خود نیز حتما از آنها استفاده کنید و تاثیر آنها را در برنامه غذایی خود دست کم نگیرید.

لبنیات: با خوردن یک لیوان شیر کم چرب در کنار وعده‌ی غذایی خود، آن را کامل کنید. لبنیات سرشار از مواد مغذی مثل کلسیم است و حتی اگر به خوردن شیر علاقه‌ای ندارید، می‌توانید از دیگر مشتقات آن مثل ماست استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که از لبنیات پر چرب استفاده نکنید.

 نمک: نمک مثل سمی است که دشمن سلامتی بدن است. پس هرچه زودتر نمک را از وعده‌های غذایی خود حذف کنید و فقط به میزان اندک و برای طعم دهی از آن استفاده کنید. برای حذف کردن نمک سعی کنید از ادویه‌ها و چاشنی‌های دیگر استفاده کنید و کم کم استفاده از نمک را کم کنید.

پروتئین گوشت: استفاده از گوشت (شامل گوشت گوسفند، گاو، اردک و ماهی) در وعده‌های غذایی هم می‌تواند مفید باشد و هم مضر. گوشت حاوی پروتئینی است که برای بدن بسیار مفید است و می‌تواند به وعده‌غذایی شما ارزش بیشتری بدهد. مصرف بیش از حد گوشت نیز می‌تواند سلامت را از وعده‌های غذایی شما دور کند و در نتیجه برای سلامتی شما مضر باشد. در مصرف گوشت دقت کافی را داشته باشید و حتما دوبار در هفته از گوشت ماهی درون وعده‌های غذایی خود استفاده کنید.

چربی‌های مضر: از دیگر موادی که امروزه به شدت در وعده‌های غذایی ما استفاده می‌شود و بسیار هم مضر است، چربی است. به جای استفاده از موادی که چربی مضر دارد، می‌توانیم موادی سالم‌تر را جایگزین کنیم، مثلا به جای استفاده از سس مایونز از آبلیمو و آبغوره و یا ماست استفاده کنیم، تا جایی که امکان دارد از روغن‌های سرخ کردنی استفاده نکنیم و خوردن غذاهای سرخ‌کردنی را در برنامه غذایی خود کاهش دهیم.

دسرهای سالم: بعد از غذا از خوردن چای و قهوه پرهیز کنید زیرا باعث از بین رفتن آهن غذا می‌شود و بعد از مدتی ممکن است دچار کمبود آهن شوید، به جای آن از نوشیدنی‌های طبیعی و آبمیوه های مختلف استفاده کنید و برای بعد از غذای خود به عنوان دسر میوه میل کنید یا از سالادهای سبزیجات استفاده کنید. اگر به دسرهای گرم علاقمند هستید نیز می‌توانید سیب را همراه دارچین بپزید و میل کنید.

برنامه غذایی: سعی کنید برای خود یک برنامه غذایی تنظیم کنید و بدانید که قرار است وعده‌ی غذایی بعدی چه چیزی میل کنید و شامل چه چیزهایی می‌شود. اکثر افراد برای نوشتن برنامه‌ی غذایی به مشاوران و متخصصان تغذیه مراجعه می‌کنند و آنها با توجه به شرایط بدنی و نیازهای بدن شما برنامه‌ای تنظیم می‌کنند.

نکات مهم:

از ظروف چدنی و استیل استفاده کنید. مواد معدنی از ظرف به داخل غذا می روند و مقدار آهن را بخصوص در غذاهای با چاشنی اسیدی و آب مرکبات و استفاده از سس‌های گوجه فرنگی و سوپ سبزیجات با گوجه فرنگی چندین برابر می کنند.

گوجه فرنگی‌ها را بپزید. لیکوپن که رنگدانه قرمز موجود در گیاهان است، یک آنتی‌اکسیدان قوی است و گوجه فرنگی یک منبع غنی از آن است. لیکوپن اغلب در محصولات گوجه فرنگی پخته شده  بهتر از گوجه فرنگی تازه، جذب می‌شود. هر چه لیکوپن بیشتری مصرف کنید، خطر بیماری قلبی عروقی و بیماری ها را بیشتر کاهش می دهید.

به جای سس مایونز از آووکادو استفاده کنید. چربی‌های موجود در آووکادو برای قلب مفیدند و به وعده های غذایی شما بافتی روغنی، طعمی خوشمزه و مقدار زیادی مواد مغذی اضافه می‌کنند.

به مواد ماکارونی‌تان، هویج رنده شده اضافه کنید. یک هویج در روز، به غذای شما رنگ زیبا و حالت تردی می‌دهد، کاروتن موجود در هویج، خطر حمله قلبی و بیماری را کاهش می‌دهد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید