خبر

راه کار ویژه برای حل ناترازی برق | قیمت گاز ۲۰ سنتی در بودجه۲۸ تومان است!

راه کار ویژه برای حل ناترازی برق | قیمت گاز ۲۰ سنتی در
بودجه۲۸ تومان است!

بازار؛ گروه آب و انرژی: بر اساس آنچه دولت ابلاغ کرده صاحبان نیروگاه های تجدید پذیر می تواند در ۸ ماه از سال تولیدات برقی خود را صادر کنند، مسئولین وزارت نیرو این ابلاغیه را امتیازی ویژه برای سرمایه گذاران صنعت برق می دانند؛ اما کارشناسان و فعالین صنعت برق نظر دیگری داشته و حتی در برخی موارد مدعی اند که فروش برق در بورس انرژی برای آنها صرفه و توجیه اقتصادی بیشتری دارد. در این میان حمیدرضا صالحی رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با بازار در اینباره می گوید:بدون شک این مصوبه مشکلاتی را در بازارهای صادراتی ایجاد می کند، چرا که یکی از شرط های اصلی یک تجارت خوب که اطمینان و پایداری را نخواهیم داشت.

او ادامه داد: پیشنهاد ما این است که نیروگاه های خصوصی برق خود را در بورس و به قیمت واقعی عرضه کنند در مقابل وزارت نیرو باید به دنبال ایجاد امنیت برق و تامین برق بخش خانگی، مدارس و مساجد باشد. اگر وزارت نیرو با این پیشنهاد موافقت کند، قول می دهیم که در مدت ۲.۵ الی ۳ سال مشکل ناترازی را حل کنیم.

صالحی که معتقد است دولت ها نمی تواند تاجران خوبی باشند، تاکید می کند که دولت هر چه زودتر از از اقتصاد انرژی خارج شود، شرایط بهتر خواهد بود.

این کارشناس انرژی همچنین درباره واقعی کردن قیمت ها می گوید: بخش خانگی توان پرداخت هزینه های بیشتر را ندارد. اما در مقابل صنعت با پول برق مشکلی ندارد. صنعت پایداری و اطمینان بخشی می خواهد و خواهان تامین پایدار برق است. متن کامل گفتگوی بازار با حمیدرضا صالحی رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران را در ادامه می خوانید:

*دولت اعلام کرده که سرمایه گذاران در حوزه نیروگاه های تجدید پذیر اجازه دارند که در ۸ ماه از سال برق خود را صادر کنند. این راهکار تا چه اندازه جذابیت سرمایه گذاری در این حوزه را افزایش می دهد؟

بدون شک این مصوبه مشکلاتی را در بازارهای صادراتی ایجاد می کند، چرا که یکی از شرط های اصلی یک تجارت خوب که اطمینان و پایداری را نخواهیم داشت. اما به هر حال باید از مساله ناترازی برق عبور کنیم و نگذاریم که خاموشی ها بیش از این به اقتصاد کشور آسیب بزند.

بر اساس آمار موجود چیزی حدود ۴۰ درصد نیروهای کشور در اختیار وزارت نیرو بوده و به عبارت دیگر دولتی هستند. ۶۰ درصد مابقی هم نیروگاه ها خصوصی است. پیشنهاد ما این است که نیروگاه های خصوصی برق خود را در بورس و به قیمت واقعی عرضه کنند. در مقابل وزارت نیرو باید به دنبال ایجاد امنیت برق و تامین برق بخش خانگی، مدارس و مساجد باشد

*یعنی راه کار دیگری برای گذر از خاموشی ها و افزایش انگیزه سرمایه گذاران این حوزه وجود ندارد؟

چرا اتفاقا ما خود، نسخه عملیاتی برای خروج از این بحران داریم. بر اساس آمار موجود چیزی حدود ۴۰ درصد نیروگاه های کشور در اختیار وزارت نیرو بوده و به عبارت دیگر دولتی هستند. ۶۰ درصد مابقی هم نیروگاه ها خصوصی است. پیشنهاد ما این است که نیروگاه های خصوصی برق خود را در بورس و به قیمت واقعی عرضه کنند. در مقابل وزارت نیرو باید به دنبال ایجاد امنیت برق و تامین برق بخش خانگی، مدارس و مساجد باشد.

*با توجه به اینکه این راه کار باعث افت شدید درآمدهای وزارت نیرو می شود، چرا باید این پیشنهاد را قبول کند؟

بخش خصوصی درآمد وزارت نیرو را تضمین می کند و هیچ کاهش درآمدی اتفاق نخواهد افتاد. چراکه دولت می تواند از محل حق ترانزیتی که از طرف بخش خصوصی دریافت می کند، مشکلی از بابت درآمدهای خود نداشته باشد.

*این پیشنهاد هم اکنون در چه مرحله ای است؟

ما پیشنهاد خود را به وزیر نیرو اعلام کرده و منتظر پاسخ از طرف آنها هستیم. وزیر نیرو هم تا حدودی موافق این پیشنهاد ما هستند اما در بدنه وزارت خانه برخی افراد این تصمیم را عقب می اندازند.

*اگر این پیشنهاد شما اجرایی شود، حل مساله ناترازی برق چقدر زمان می برد؟

اگر این اتفاق رخ دهد می توانیم در مدت ۲ الی ۲.۵ سال مشکل ناترازی را حل کنیم. چراکه در این حالت انگیره سرمایه گذاری در صنعت برق افزایش پیدا می کندو دولت دیگر نگرانی از بابت خاموشی ها نخواهد داشت. در واقع شرایطی فراهم می شود که قیمت گذاری برق بر اساس نظام عرضه و تقاضا انجام شود بی آنکه به مردم و دهک های پایین درآمدی فشار مالی مضاعفی وارد شود. ضمن اینکه به نوعی قیمت گذاری دستوری پایان می یابد.

*به نظر شما واقعی کردن قیمت برق تا چه اندازه ای می تواند به حل مشکلات صنعت برق کمک کند؟ آیا شرایط برای رشد قیمت برق در کشور وجود دارد؟

بر اساس آمار موجود هم اکنون حدود ۳۶۰ میلیارد کیلو وات ساعت برق در کشور تولید می شود که بخش خانگی حدود ۴۰ درصد آن را مصرف می کند. لازم به یادآوری است که در همه جای دنیا به برق خانگی برق مصرفی گفته می شود. این در حالی است که برق صنعتی را برق مولد می دانند. بخش خانگی توان پرداخت هزینه های بیشتر را ندارد. اما در مقابل صنعت با پول برق مشکلی ندارد. صنعت پایداری و اطمینان بخشی می خواهد و خواهان تامین پایدار برق است.

دولت نمی تواند تاجر خوبی باشد، هر چه زودتر از از اقتصاد انرژی خارج شود، شرایط بهتر خواهد بود. چرا باید گازی که ارزش آن ۲۰ الی ۳۰ سنت است قیمتش در بودجه باید ۲۸ تومان تعیین شود

اما از آنجاییکه دولت نمی تواند تاجر خوبی باشد، هر چه زودتر از از اقتصاد انرژی خارج شود، شرایط بهتر خواهد بود. چرا باید قیمت گاز در بودجه کشور ۲۸ تومان باشد در حالی که ارزش آن ۲۰ الی ۳۰ سنت است؟ بماند که سال ها همین ۲۸ تومن هم نبود و در عمل پولی در بودجه نداشت!

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی