خبر

خودرو پس از عرضه در بورس ارزان می‌شود؟

خودرو پس از عرضه در بورس ارزان می‌شود؟

370320 769 - خودرو پس از عرضه در بورس ارزان می‌شود؟

اقتصاد۲۴– بابک کریمخان با اشاره به تصویب عرضه خودرو در بورس کالا توسط شورای عالی بورس، اظهار کرد:، چون هیچ سابقه و تجربه‌ای از عرضه خودرو در بورس نداریم و اولین بار است که چنین کاری در کشور انجام می‌شود، نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از نتایج و اثرات آن داشت. همچنین هنوز جزییات و چند و، چون این تصمیم هم مشخص نیست.

رئیس انجمن قطعه‌سازان استان کرمانشاه با بیان اینکه یکی از اهداف اجرای این طرح شفاف شدن قیمت خودرو اعلام می‌شود، اضافه کرد: اگرچه گفته می‌شود که عرضه خودرو در بورس باعث شفاف شدن قیمت می‌شود، اما در عمل ممکن است چنین اتفاقی رخ ندهد، زیرا در بازار سرمایه هم جریانات مالی خاصی برقرار است که ممکن است در نهایت پروسه جدید دلالی را به بازار خودرو تحمیل کرده و باعث افزایش دوباره قیمت‌ها شود.

کریمخان همچنین درباره پیچیده‌تر شدن وضعیت قیمتی خودرو و حتی اضافه شدن نرخ سوم (قیمت بورس) به دو نرخ بازار آزاد و درب کارخانه هشدار داد.


بیشتر بخوانید: چه خودرو‌هایی در بورس عرضه می‌شوند؟


وی در پاسخ به این پرسش که آیا عرضه خودرو در بازار سرمایه کمکی به تامین مالی کارخانجات خودروسازی و به تبع آن قطعه‌سازان می‌کند نیز عنوان کرد:، چون برای صنایع وابسته خودرو نقدینگی اهمیت بسزایی دارد، اگر تامین مالی عرضه خودرو در بازار سرمایه به شیوه اوراق باشد چندان مورد استقبال قرار نخواهد گرفت.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور تاکید کرد: در مجموع بعید است این طرح کمک چندانی به بهبود وضعیت بازار خودرو بکند، به علاوه باید دقت شود که این طرح دست انداز جدیدی پیش روی این بازار ایجاد نکند و باعث پیچیدگی بیشتر وضعیت نشود.

به گفته این فعال صنعت خودرو، نباید عرضه خودرو در بورس به محلی برای کاسبی بورس از محل درصد‌هایی که دریافت می‌کند تبدیل شود.

کریمخان پیشنهاد کرد اگر قرار است عرضه خودرو در بورس صورت بگیرد ابتدا برای چند خودرو محدود انجام شود تا تبعات و نتایج آن مشخص شود و بعد خودرو‌های دیگر هم اضافه شوند.

وی معتقد است، این کار ابتدا باید برای خودرو‌هایی که طرفدار کمتری دارند انجام شود که ریسک و تاثیرات کمتری برای بازار خودرو داشته باشد، نه اینکه خودرو‌های پرفروش در اولویت قرار بگیرند.

منبع: ایسنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی