خبر

محدودیت خرید ربع سکه از بورس

محدودیت خرید ربع سکه از بورس

429626 581 - محدودیت خرید ربع سکه از بورس

اقتصاد۲۴ بانک مرکزی از روز شنبه اقدام به فروش ربع سکه در بورس کالا کرده است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که تا به امروز استقبال چندان خوبی از این سکه نشده است. هفته گذشته بود که بانک مرکزی اعلام کرد از روز شنبه این هفته به مدت سه روز کاری عرضه ربع سکه در بورس کالا انجام می‌شود. در اولین روز عرضه گواهی سپرده ربع سکه طلا در بورس کالا، ۷۴۴ کد حقیقی موفق به خرید ۲۸۰۰ قطعه ربع سکه طلا به قیمت ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان شدند.

تعداد ربع سکه‌های عرضه شده در بورس ۵۰۰ هزار قطعه است و احتمالا عرضه آن چند روزی تمدید شود. نکته اساسی اینجاست که مصطفی قمری‌وفا، روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرده که علت عرضه سکه «به منظور از بین بردن حباب سکه و تعدیل انتظارات تورمی غیرواقعی ادامه می‌یابد.»

این در حالی است که ربع سکه حبابی‌ترین کالای بازار فلزات گرانبهاست و حباب آن در حدود ۳۵ تا ۴۳ درصد است؛ یعنی خریدار با در نظر گرفتن پایین‌ترین قیمت نیز سود چندانی نخواهد داشت.

با وجود این موضوع همه افراد حق خرید سکه از بورس کالا را ندارند و تنها کد‌های حقیقی می‌توانند به طور مستقیم از بورس کالا سکه بخرند. برای نمونه اگر فردی به طور غیرمستقیم در صندوق‌های سبدگردانی سرمایه‌گذاری کرده باشد اکنون نمی‌تواند در این عرضه درخواست خرید دهد؛ چرا که از نظر سازمان بورس سرمایه‌گذار غیرمستقیم همان سرمایه‌گذار حقوقی است!


بیشتر بخوانید: بررسی چشم انداز بازار سهام


کمی عجیب است که سازمان بورس مردم را به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس دعوت می‌کند و پس از آن در عمل به گونه‌ای قانون تصویب می‌کند که سرمایه‌گذار غیرمستقیم در بسیاری از عرضه‌ها شرکت نداشته باشد. اگر سازمان بورس و مسئولان دولتی کشور مردم را به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس دعوت می‌کنند باید از آن حمایت کنند و اجرای هرگونه محدودیت یا ممنوعیت باعث فرار سرمایه‌های مردم از بورس می‌شود.

فرار سرمایه‌ها از بورس

روز گذشته نیز فردین آقابزرگی در توییتر خود به این موضوع اشاره کرد و نوشت: «محرومیت غیرمنصفانه کد‌های PRX اشخاص حقیقی برای خرید ربع سکه در بورس، نقض صریح ماده ۲ و بند ۱۱ ماده ۷ قانون بازار اوراق بهادار است. شکایت از سازمان بورس نزد خود سازمان بورس نیز مسلما جواب نمی‌دهد!»

این کارشناس بازار سرمایه در همین باره به تجارت‌نیوز گفت: «قانون اوراق بهادار می‌گوید که هدف بازاری منصفانه، کارا و شفاف است. بند ۱۱ ماده ۷ قانون اوراق بهادار نیز همین موضوع را تایید می‌کند که سازمان بورس باید راهکار‌هایی داشته باشد تا عدالت و انصاف رعایت شود.»

وی اظهار کرد: «از حدود ۴ سال پیش که حوادث موجب تعطیلی بازار آتی سکه شد، یک تصمیم غیرکارشناسی و فوری گذاشتند که اشخاص حقوقی نمی‌توانند سکه بخرند. از آن زمان کد‌های سبد‌های اختصاصی و کد‌های PRX را برای برخی از معاملات ممنوع کردند و گفتند حقوقی است. در صورتی که این افراد حقیقی سرمایه خود را به صورت غیرمستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند.»

این کارشناس بازار‌های مالی توضیح داد: «برای نمونه مثلا مشتری PRX حدود ۳۰۰ میلیون تومان نقدینگی در سبد خود داشته یا مشتری ۷۰۰ میلیون تومان نقدینگی داشته و به علت محدودیت در خرید سکه و امثال این موارد سرمایه خود را از صندوق خارج کرده است.»

آقابزرگی گفت: «در حقیقت این رویه مشخص نیست؛ شخص حقیقی نقدینگی خود را به صندوق برای مدیریت دارایی سپرده و به واسطه این مدیریت صندوق حقوقی شناخته می‌شود و برایش محدودیت و محرومیت ایجاد می‌کنند که این رویه منطقی نیست و موجب خروج سرمایه می‌شود.»

منبع: تجارت نیوز

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی