عمومی

چگونه از سردرگمی در انتخاب شغل خلاص شویم؟

چگونه از سردرگمی در انتخاب شغل خلاص شویم؟

یکی از مشکلاتی که همه انسان‌ها به ویژه قشر جوان با آن روبرو هستند، سردرگمی در انتخاب شغل است. مشکل اصلی این است که آن‌ها نمی‌دانند چه شغلی مناسب است و از چه راهی باید به کسب و کار مورد نظرشان برسند. این سردرگمی‌ها برای تمام افراد جویای کار تبدیل به یک چالش بزرگ شده که اگر نتوانند آن را برطرف کنند، ممکن است در آینده دچار مشکلات جدی در محل کارشان شوند. در این مقاله، قصد داریم درمورد بلاتکلیفی در انتخاب شغل و نکات پیرامون آن صحبت کنیم. اگر شما هم گرفتار این سردرگمی‌ها هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

%D8%B3%D8%B1%D8%AF%D8%B1%DA%AF%D9%85%DB%8C %D8%AF%D8%B1 %D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8 %D8%B4%D8%BA%D9%84 - چگونه از سردرگمی در انتخاب شغل خلاص شویم؟

راه رهایی از سردرگمی در انتخاب شغل چیست؟

به گفته کارشناسان، یکی از راه‌هایی که به افراد کمک می‌کند تا راحت‌تر به شغل دلخواه خود برسند، ارزیابی استعدادها و علایق آن‌ها است. زمانی که توانمندی‌های یک فرد کشف شود، در واقع شغل آینده او نیز مشخص خواهد شد، چراکه شغل هر فرد با استعدادهای او گره خورده است. به عنوان مثال، اگر یک فوتبالیست توانمند به جای فوتبال، به سراغ بازیگری می‌رفت، مسلما به موفقیت نمی‌رسید. زیرا استعداد او در حوزه فوتبال بوده و نه بازیگری! زمانی که یک فرد به طور دقیق بداند که مسیر اصلی او کدام است، مسلما زودتر به موقعیت شغلی مناسب می‌رسد. بنابراین برای انتخاب شغل، بهتر است از ابتدا به خوبی با توانایی‌ها و استعدادهای خودمان آشنا شویم!

چگونه استعدادهایمان را بشناسیم؟

موضوع استعدادیابی و ارزیابی توانمندی‌ها به قدری گسترده است که اگر بخواهیم در مورد آن صحبت کنیم، لازم است کل مقاله را به آن اختصاص دهیم! بنابراین ترجیح می‌دهیم چند مورد از مهم‌ترین نکاتی که در مسیر خلاص شدن از بلاتکلیفی و وسواس در انتخاب شغل به آن‌ها نیازدارید را مطرح کنیم. این نکات به شما کمک می‌کنند تا به درستی استعدادهای خود را شناسایی کرده و براساس آن‌ها بهترین شغل را برای خود برگزینید. بدین منظور باید ۵ مورد زیر را بررسی کنید:

  • مزاج و طبع بدن
  • رغبت‌سنجی هالند
  • ارزش‌های فردی
  • علایق شخصی
  • هوش‌های ده‌گانه

 

حتما بخوانید: ۶ راهکار ساده برای پیدا کردن علاقه شغلی

 

ممکن است این سوال برایتان ایجاد شود که این پنج مورد چه ربطی به انتخاب شغل و استعدادیابی دارند؟ پاسخ این است که استعداد، شباهت زیادی به پازل دارد و از بخش‌های کوچک و مبهمی تشکیل شده است. زمانی می‌توان آن را تبدیل به یک قاب زیبا کرد که تمام تکه‌های پازل در کنار هم قرار بگیرند. به همین دلیل، لازم است تک تک اجزای آن را بشناسید تا در نهایت به یک تصویر کامل از استعداد خود برسید. در مقوله استعدادیابی، بخش‌های زیادی وجود دارد که به منظور راحت‌تر شدن درک این موضوع، در ۵ قسمت آن را طبقه‌بندی کرده‌ایم. زمانی که با مطالعه، بررسی و راهنمایی متخصصان این حوزه، ۵ موردی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم را مشخص کردید، در واقع نیمی از مسیر انتخاب شغل را پیموده‌اید.

%D9%BE%DB%8C%D8%AF%D8%A7 %DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86 %D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D8%AF - چگونه از سردرگمی در انتخاب شغل خلاص شویم؟

اگر انتخابمان اشتباه باشد، چه می‌شود؟!

یکی دیگر از دلایلی که افراد را بیشتر دچار سردرگمی در انتخاب شغل می‌کند، ترس از انتخاب اشتباه است. ترس از شکست، یکی از موانع مهم در مسیر تلاش همه ماست. این ترس از پیشرفت، جلوگیری کرده و ما را وادار به توقف می‌کند. مسلما هر یک از ما تمام تلاش خود را برای بهترین انتخاب به کار می‌گیریم، اما شکست، همیشه بخشی از مسیر است! بنابراین بهتر است ترس از شکست را کنار بگذارید تا گرفتار وسواس در انتخاب نشوید و آن را جزئی از فرآیند بدانید. به منظور تغییر نگاه به این مقوله و از بین بردن این ترس، سه تمرین مرحله‌ای زیر را انجام دهید:

یادداشت شکست‌ها

تمام شکست‌هایی که در مسیر انتخاب شغل برایتان رقم می‌خورد را یادداشت کنید. در بازه زمانی متفاوت، مثلا یک ماهه یا شش ماهه، می‌توانید به لیست شکست‌ها نگاهی بیندازید. پس از گذشت یک مدت، تمام ناکامی‌ها برایتان عادی خواهد شد و دیگر ترسی از آن وجود نخواهد داشت.

 

حتما بخوانید: ۵ اشتباه بزرگ در انتخاب شغل که باید از آن ها پرهیز کنید!

 

شکست‌هایتان را دسته‌بندی کنید

ناکامی‌های خود در زمینه انتخاب شغل را در دسته‌های مختلف، مانند فرصت‌های رشد، نقاط ضعف و خرابکاری‌ها دسته‌بندی کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا با دلیل شکست‌هایتان آشنا شوید و به عنوان فرصت به آن‌ها نگاه کنید.

از شکست‌ها در جهت رشد استفاده کنید

شکست‌هایی که در دسته (فرصت‌های رشد) قرار داده‌اید را دوباره بررسی کنید. از خودتان بپرسید که علت آن‌ها چیست؟ چه چیزی اشتباه بوده و در آن شکست چه فرصتی وجود دارد؟ این کار به شما کمک می‌کند تا بهترین انتخاب را برای خود داشته باشید و ترس از شکست را کنار بگذارید.

%D8%B1%D8%B4%D8%AF %D9%88 %D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D9%81%D8%AA - چگونه از سردرگمی در انتخاب شغل خلاص شویم؟

چند نکته مهم!

گاهی اوقات شرایطی پیش می‌آید که با وجود طی کردن تمام مراحل استعدادیابی و از بین رفتن ترس از شکست، باز هم بلاتکلیفی در انتخاب شغل وجود دارد! در ادامه، چند راه حل دیگر برای انتخاب بهترین شغل و از بین رفتن سردرگمی را با شما درمیان می‌گذاریم:

شرکت در دوره‌های مختلف و مهارت‌آموزی

بدون شک کسانی که در حوزه موردنظرشان مهارت‌های لازم را کسب کرده‌اند، همواره چند قدم از دیگران جلوتر هستند. این امر، سبب می‌شود تا راحت‌تر به شغل دلخواهتان برسید و با قرار گرفتن در یک جایگاه شغلی، حس خوبی نسبت به عملکردتان داشته باشید.

کمک گرفتن از یک متخصص

چنانچه به وسیله مطالبی که در بخش‌های قبلی در مورد استعدادیابی و از بین بردن ترس از شکست گفتیم، موفق به انتخاب شغل نشدید، پیشنهاد می‌کنیم از یک مشاور کمک بگیرید. این افراد، مسلما تجربه زیادی در مسئله انتخاب شغل دارند و بهتر می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

 

حتما بخوانید: تست شغلی چیست و چگونه باعث انتخاب مناسب ترین شغل می‌شود؟

 

از اطرافیانتان کمک بگیرید

علاوه بر مشاورین، کسانی که سابقه انتخاب شغل و یا تغییر آن را دارند نیز می‌توانند راهنماهای خوبی برای شما باشند. اطرافیان شما، با تجربه‌ها و مهارت‌های خود می‌توانند نکات خوبی را در رابطه با این موضوع در اختیارتان بگذارند.

اولویت‌بندی داشته باشید

برای آن‌که راحت‌تر شغل آینده‌تان را برگزینید، پیشنهاد می‌کنیم شغل‌های مورد نظرتان را در لیستی یادداشت کنید و با اولویت‌بندی آن‌ها، تصمیم بگیرید که کدام‌یک برایتان بهتر است.

ارزش‌های خود را به خاطر داشته باشید

قبل از آن‌که به طور قطعی شغل آینده‌تان را انتخاب کنید، از خود بپرسید که چه ارزش‌هایی در زندگی شما وجود دارد؟ این ارزش‌ها مسیر درست را به شما نشان خواهند داد.

شرایط خود را تحت نظر داشته باشید

مواردی مانند شرایط سنی، محل زندگی، توانمندی‌ها و… ممکن است موقعیت خاصی را برایتان ایجاد کند. بنابراین در زمان انتخاب شغل بهتر است حواستان به چنین مواردی باشد. بی‌توجهی به چنین شرایطی، بیشتر شما را در بلاتکلیفی انتخاب شغل فرو می‌برد!

جمع بندی

یکی از مراحل مهم زندگی هر فرد، انتخاب شغل است. اهمیت این مرحله به اندازه‌ای است که بیشتر افراد دچار سردرگمی و بلاتکلیفی می‌شوند. از طرفی، ترس از شکست و استرس نیز مانعی برای انتخاب درست است. به همین دلیل در این مقاله سعی بر آن داشتیم تا راهکارهایی جهت برطرف کردن این مشکلات ارائه دهیم تا بتوانید به بهترین انتخاب شغلی خود دست یابید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی