خبر

تدوین نقشه راه مواد معدنی حیاتی و راهبردی برای نخستین بار

تدوین نقشه راه مواد معدنی حیاتی و راهبردی برای نخستین
بار

به گزارش بازار به نقل از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، وجیه الله جعفری در جلسه تدوین نقشه راه مواد معدنی حیاتی و راهبردی افزود: این سازمان با هدف کمک به سیاستگذاری، حمایت از بخش خصوصی در تکمیل زنجیره تولید، تهیه اولویت‌های اکتشافی و تصمیم گیری آگاهانه برای حوزه مواد معدنی حیاتی و راهبردی، تدوین نقشه راه این نوع مواد معدنی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی گفت: در بررسی‌های انجام شده ۱۳ ماده معدنی شامل گرافیت، منگنز، فسفات، تیتانیوم، قلع، پتاس، سیلیس پرعیار، نیکل، لیتیوم، بور، وانادیوم، کبالت و عناصر نادر خاکی تحلیل شد که با توجه به جایگاه آن‌ها در محصولات بالادستی، میانی و پایین دستی، گروه بندی شدند، همچنین ۳ ماده معدنی مشتمل بر مولیبدن، کرومیت و بیتومین به عنوان فرصت ویژه شناسایی شدند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان این که برای هر یک از مواد معدنی حیاتی نام برده شده، راهبردی تدوین می‌شود، افزود: در این راهبرد، موضوع‌های مرتبط مانند میزان تولید محصولات بالادستی، میانی و پایین دستی، واردات و صادرات محصولات، ظرفیت یابی معادن، استحصال و فرآوری و … در هر ماده معدنی ارزیابی می‌شود.

جعفری ادامه داد: در صدد هستیم برای ایجاد یک اقدام عملیاتی روی مواد مذکور، پیشنهاد ورود آن‌ها را در برنامه هفتم توسعه ارائه کنیم.

جعفری با تاکید بر این که روی برخی مواد معدنی همچون لیتیم و وانادیوم کار اکتشافی جدی انجام نشده، افزود: برای توسعه صنایع نوین و نیاز کشور به عناصر جدید، باید در کنار اکتشاف مواد معدنی عمومی، عناصر حیاتی و راهبردی را نیز مورد توجه قرار داد.

وی گفت: با توجه به وجود میلیون‌ها تن باطله در معادن، موضوع استحصال مواد معدنی حیاتی از باطله‌ها هم باید به صورت جدی دنبال شود.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو همچنین از مذاکره با شرکت‌های دانش بنیان برای فرآوری و استحصال مواد معدنی، هم خبرداد.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی