خبر

رابطه بورس و برجام قطع شده است؟

رابطه بورس و برجام قطع شده است؟

356104 169 - رابطه بورس و برجام قطع شده است؟

اقتصاد۲۴– به اعتقاد اغلب کارشناسان بازار سرمایه با وجود توقف مذاکرات هسته‌ای در وین و همچنین گره افتادن در کار احیای برجام، اما کماکان رابطه بین دنیای دیپلماسی با بورس تهران برقرار است و نمی‌توان منکر وجود این ارتباط دیرین که محدود به پرونده برجام هم نیست و نخواهد بود، شد.

اما برخی از اهالی بورس با اشاره به روندی که در بازار مشاهده می‌شود و ثبات نسبی که در بورس جریان دارد، باور دارند که توقف مذاکرات در وین هم نتوانسته تاثیر قابل توجهی را بر روند بازار سهام بگذارد. این دسته از فعالان بورسی معتقدند هشدار‌های کارشناسان مبنی بر سقوط قریب الوقوع بورس در صورت شکست برجام در واقع تزریق نوعی ترسی کاذب بوده که با وجود شواهد موجود، بیشتر مصداقی از «مرگ از ترس تب» شباهت دارد.

به باور این گروه تاثیر پرونده برجام بر بازار سرمایه، توسط طرفداران سیاسی احیای توافق هسته‌ای بیش از آنچه می‌تواند و می‌توانست، بزرگ جلوه داده شده بود و این رابطه به اندازه‌ای که انتظارش می‌رفت محکم و جدی نبوده است.

واقعیت چیست؟

اما با نگاهی به روند مذاکرات و مطابقت آن با اوضاع بازار در هفته‌ها و ماه‌های اخیر می‌توان گفت برخلاف آنچه سهامداران مدعی هستند رابطه‌ای جدی و محکم بین بازار سهام و روند احیای توافق اتمی (برجام) برقرار است.


بیشتر بخوانید: چگونه از بورس طلا و سکه بخریم؟


بنابر اظهار کارشناسان و با تعقیب جدول انتشار اخبار مربوط به برجام و تطبیق آن با تابلو‌های بازار می‌توان گفت این رابطه به حدی نزدیک است که حتی می‌توان گفت بیش از هر دوره دیگری این دو حوزه به یکدیگر نزدیک شده و آثار آشکاری از مسیر حرکت مذاکرات بر شاخص بورس دیده می‌شود که تا پیش از این کمتر دیده شده بود.

شاید بتوان از دوران انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در ۲۰۲۰ به عنوان تنها دوره‌ای که بورس تا به این اندازه تحت تاثیر دیپلماسی بوده یاد کرد. دورانی که پس از شکست دونالد ترامپ و پیروزی دموکرات‌ها شاهد برگشتن ورق در بورس تهران بودیم و اوضاع به کلی در بازار تغییر کرد.

منبع: اقتصادآنلاین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی