خبر

علت عدم پرداخت سود سهام عدالت چیست؟

علت عدم پرداخت سود سهام عدالت چیست؟

417261 699 - علت عدم پرداخت سود سهام عدالت چیست؟

اقتصاد۲۴ سال ۹۹ بود که فرآیند آزادسازی سهام عدالت انجام شد و تا به امروز همچنان سهامداران عدالت در بلاتکلیفی به سر می‌برند. چند هفته پیش بود که وزیر اقتصاد و رئیس سازمان خصوصی‌سازی وعده دادند که اولین مرحله سود سهام عدالت تا پایان آذرماه واریز می‌شود، اما به یکباره وضعیت تغییر کرد و قرار شد تا نیمه دی‌ماه قسط اول سود پرداخت شود.

داستان از این قرار است که ۳۶ شرکت در پرتفوی بورسی سهام عدالت قرار دارند که ۳۴ شرکت مجامع خود را برگزار کرده‌اند و ۲۹ شرکت سود نقدی واریزی را اختصاص دادند، ولی همچنان زمان پرداخت سود مشخص نیست.

بر اساس اطلاعات منتشر شده ۵ شرکت هنوز سودی برای توزیع میان سهامداران در نظر نگرفته‌اند و همچنین ۸ شرکت تا چند روز پیش سود خود را واریز نکرده بودند. هفته گذشته بود که اعلام شد که بانک‌های تجارت، صادرات، ملت و پست‌بانک در فرصت فوری سود خود را واریز کردند، اما هنوز این پرداخت قطعی نشده است. از سوی دیگر خبری از زمان پرداخت سود شرکت‌های پتروشیمی تندگویان، پارس سوئیچ، نیروترانس و حمل و نقل پتروشیمی نیست.

سازمان خصوصی‌سازی مسئول پیگیری وصول سود شرکت‌های موجود در پرتفوی سهام عدالت است. قرار بود تا پایان آذر سود سهام عدالت واریز شود، اما برخلاف تهدید‌های انجام شده و انتشار اسامی شرکت‌ها تمایلی به پرداخت سود ندارند. از سویی دولت نیز فشاری به این شرکت‌ها برای پرداخت سود نمی‌آورد و به واسطه همین موضوع برخی از فعالان بازار می‌گویند که دولت نیز تمایلی به پرداخت سود ندارد.

چقدر سود پرداخت می‌شود؟

بر اساس اظهارات وزیر اقتصاد، سود پرداختی امسال بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان است یعنی دو برابر سال گذشته و همین موضوع باعث شده که پرداخت سود سهام عدالت دو مرحله‌ای شود. البته زمان دقیق پرداخت این سود مشخص نیست چرا که چند شرکت هنوز مجمع خود را برگزار نکرده‌اند. گفته می‌شود فرادی که پرتفوی ۵۳۲ هزار تومانی دارند حدود یک میلیون تومان سود دریافت می‌کنند. دارندگان سهام یک میلیونی نیز بیش از دو میلیون سود خواهند گرفت.


بیشتر بخوانید: تکلیف جاماندگان سهام عدالت روشن شد


بر همین اساس یک خانوار چهار نفره که سهام ۵۳۲ هزار تومانی دارند تا نیمه دی‌ماه، چهار میلیون تومان سود دریافت خواهند کرد. خانوار چهار نفره دارای سهام عدالت یک میلیون تومانی هم تا پایان دی‌ماه ۸ میلیون تومان سود دریافت می‌کنند. آن‌گونه که مسئولان وعده داده‌اند این سود شامل همه دارندگان سهام عدالت می‌شود.

تکلیف جاماندگان سهام عدالت مشخص شد؟

حسین قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به تصویب‌نامه هیات وزیران در مورد جاماندگان سهام عدالت اظهار کرد: این تصویب‌نامه به تازگی ابلاغ شده و کار‌های اجرایی آن در حال انجام است.

تصویب‌نامه هیات وزیران تکلیف جاماندگان سهام عدالت را تقریبا روشن کرده و به گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی، طبق قانون بودجه سال جاری، سهام عدالت جاماندگان امسال باید حتما پرداخت شود.

وی به این سوال که سهام عدالت چه زمانی به جاماندگان تخصیص خواهد یافت، پاسخ داد: تخصیص سهام عدالت به جاماندگان در قانون بودجه سال جاری پیش‌بینی شده است و بنابراین فرایند آن امسال باید انجام شود. البته پرتفوی این سهام به اصلاحیه نیاز دارد که متن اصلاحیه به دولت ارسال شده و بررسی آن در نوبت است. رئیس سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: این اصلاحیه در مورد تغییر برخی شرکت‌ها در پرتفو است که باید در هیات دولت بررسی و تصویب شود.

بر اساس این گزارش، افراد مشمول توسط نهاد‌های ذی‌ربط شناسایی و معرفی خواهند شد و مبلغ سهام مورد واگذاری به هر یک از مشمولان معادل حداکثر ۱۰ میلیون تومان با اعمال ۵۰ درصد تخفیف به صورت اقساط سالانه و به مدت ۱۰ سال است.

منبع: تجارت نیوز

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی