خبر

فرش‌های خانگی دستباف شناسنامه دار می‌شوند

فرش‌های خانگی دستباف شناسنامه دار می‌شوند

به گزارش بازار، فرحناز رافع، گفت: افرادی که دارای فرش دستباف در منازلشان هستند هم می‌توانند با مراجه به نمایشگاه و ارزیابی فرش خود توسط ارزیابان تخصصی مستقر در نمایشگاه، شناسنامه دریافت کنند و همچنین فرش‌هایی که در نمایشگاه فروخته می‌شود در صورت نداشتن شناسنامه می‌توانند با مراجعه به غرفه‌هایی که کارگزاری‌های تخصصی فرش در آن فعالند شناسنامه دریافت کنند و از کالای خریداری شده از لحاظ مقیاس کیفیت و ارزش آن اطمینان یابند.

وی گفت: تولید کنندگان فرش دستباف در بیش از ۴۰۰ غرفه از سراسر کشور در این نمایشگاه حضور دارند و بیشترین فرش‌های ارائه شده از استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، خراسان شمالی، جنوبی و رضوی، اصفهان، قم و سایر استان‌ها در کنار فرش‌های عشایری به نمایش گذاشته شده است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به تشکیل کمیته تخلفات در نمایشگاه افزود:کارگروه تخلفات در اتحادیه فروشندگان تهران در نمایشگاه مستقر است و بازدید کنندگان می‌توانند شکایت‌های خود را از تخلفاتی مانند کیفیت پایین فرش، ربات بافی به جای دستبافی و یا ارائه فرش افغانی و هندی به نام فرش ایرانی به اتحادیه‌های استانی در سالن‌های مختلف یا به کارگروه متمرکز تخلفات ارائه دهند تا مشکل خود را حل کنند.

وی همچنین از فعالیت ۱۲ هزار و ۳۰۰ تولیدکننده فرش دستباف در کارگاه‌های متمرکز، غیرمتمرکز و مجتمع‌های قالیبافی در کشور خبر داد.

خانم رافع با اشاره به میزان تولید فرش در کشور گفت: با بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ متر مربع تولید، میزان تولید فرش در سال گذشته، ۷ درصد رشد داشته و هم اکنون تولیدکنندگان در بیش از ۱۲ هزار و ۳۰۰ کارگاه متمرکز و غیرمتمرکز و مجتمع قالیبافی فعالیت دارند.

وی درباره وضع صادرات فرش نیز افزود: در این بخش صادرات خوبی داریم که با توجه به افزایش مقدار صادرات حمل مسافری فرش تا ۲۴ متر، فرش‌های ابریشمی بیشترین صادرات را به در این نوع روش به خود اختصاص داده اند البته رقم درستی در این نوع صادرات اظهار نمی‌شود.

به گفته خانم رافع برای کمک به تولیدکنندگان رقم صادراتی فرش برای اظهار به گمرک را کاهش داده ایم به عنوان مثال رقم صادراتی فرش ابریشم در سال ۹۷ متری ۲۰۰۰ دلار بوده و هم اکنون به ۹۰۰ دلار کاهش یافته که این رقم‌ها قابل مقایسه با گذشته نیست و بیش از دو و نیم برابر کمتر اظهار می‌شود و اگر این مقدار را ضربدر دو و نیم برابر کنیم به رقم صادراتی سال‌های ۹۲ و ۹۴ بازمی‌گردیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: خوشبختانه با توجه به اینکه تولید در جریان و رو به افزایش است، امیدواریم با برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای توسعه دیپلماسی اقتصادی و فرهنگی فرش صادرات را توسعه دهیم.

وی با اشاره به وضعیت تغییر کشورهای هدف برای صادرات گفت: در گذشته در کنار کشورهای اروپایی، آمریکا دو سوم از صادرات ما را به خودش اختصاص داده بود، اما در حال حاضر در حوزه کشورهای اوراسیا و روسیه بازارهای جدیدی را ایجاد کردیم که با توانمندی هنرمندان قالیباف ایرانی، صادرکنندگان و تولیدکنندگان روز به روز شاهد پویایی و توسعه این هنر صنعت می‌شویم.

سی امین نمایشگاه بین المللی فرش دستباف از یکم تا هفتم شهریور ۱۴۰۲ در جمل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران از ساعت ۹ تا ۱۹ پذیرای علاقمندان است.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی