خبر

شیرخشک‌های وارداتی روی دست سازمان غذا و دارو ماند

شیرخشک‌های وارداتی روی دست سازمان غذا و دارو ماند

به گزارش بازار، سید هادی احمدی مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان گفت: تولید شیرخشک در مقایسه با سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است؛ مشکل تولید شیرخشک موقتاً حل شده است اما ما درحال حاضر مشکل عرضه داریم به این صورت که سازمان غذا و دارو می‌گوید مابه‌التفاوت ارزی را بیمه سلامت باید پرداخت کند در مقابل بیمه سلامت هم گفته است که تاکنون در این خصوص صحبتی نشده است و ساز و کار آن مشخص نشده است.

احمدی ادامه داد: درحال حاضر شیرخشکی که به مردم فروخته می‌شود، ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته است که بیمه سلامت باید آن را به داروخانه پرداخت کند این در حالیست که گفته می‌شود هیچ سازوکاری برای این پرداخت وجود ندارد؛ با گذشت دو ماه از این طرح، بیمه سلامت هنوز هیچ مبلغی به داروخانه‌ها پرداخت نکرده است.

وی افزود: خرید شیر خشک با مبلغ نقدی یا ۱۵ روزه است به این صورت که ما باید شیرخشک را از شرکت‌های تأمین‌کننده به صورت نقدی یا ۱۵ روزه تهیه کنیم اما اینکه چه زمانی پولش را پرداخت کنند مشخص نیست بنابراین بسیاری از همکاران توان نقدی برای خرید شیرخشک را ندارند.

مدیر روابط عمومی انجمن دارؤسازان گفت: در حال حاضر داروخانه‌ها به دلیل کاهش نقدینگی توان خرید شیرخشک را ندارند به عنوان مثال اگر بیمه به ما بگوید که این مابه‌التفاوت را حداقل دوماه یا سه ماه دیگر به ما می‌دهند ما این گفته آنان را می‌پذیریم در حالی که بیمه می‌گوید ما هیچ قراردادی نداریم.

وی تصریح کرد: اخیراً محمدی رئیس سازمان غذا و دارو به بیمه سلامت نامه‌ای ارسال کرده است که سرانجام این طرح را مشخص کند اما تاکنون بعد از گذشت دو ماه، پول داروخانه‌ها پرداخت نشده است. ما زمانی در تأمین مواد اولیه با مشکل مواجه بودیم که پس از مذاکراتی این مشکل موقتاً حل شده است؛ مشکل فعلی ما، توزیع و عرضه شیرخشک است.

مدیر روابط عمومی انجمن دارؤسازان ادامه داد: پیشنهاد ما به عنوان انجمن دارؤسازان این بود که یارانه شیرخشک حذف شود و شیرخشک مانند سایر داروها باشد تا قاچاق معکوس صورت نگیرد اما قیمت شیرخشک را ۴۰ درصد افزایش دادند شیرخشکی که در گذشته ۷۰ تومان بوده است در حال حاضر ۱۲۰ تومان شده است ولی همین شیرخشک در مرزها به قیمت ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود بنابراین قاچاق معکوس همچنان انجام می‌شود و جلوی آن گرفته نشده است زیرا یارانه آن به طور کامل برداشته نشده است.

وی با بیان اینکه کمبود نقدینگی مربوط به همه شرکت‌های شیرخشک است افزود: اگر شرکت مرتکب تخلفی شده است سازمان غذا و دارو باید پیگیر آن تخلف باشد و قوه قضاییه این مشکل را حل کند. همچنین سازمان غذا و دارو باید پیگیر تأمین ارز باشد تا تولید فدای واردات نشود.

احمدی گفت: پروسه تولید، پروسه زمانبر است و باید از همه زوایا دیده شود. چرخه تولید و توزیع و عرضه باید ساز و کار مشخص داشته باشد، به نظر می‌رسد سازمان غذا و دارو برنامه مشخصی برای این پروسه نداشته است و الان داروخانه‌ها توانایی خرید شیرخشک ندارند.

مدیر روابط عمومی انجمن دارؤسازان تصریح کرد: سازمان غذا و دارو به محض کم شدن شیرخشک در بازار به دنبال واردات است و هم اکنون شیرخشک‌های وارداتی روی دستش مانده است! والدین از شیرخشک‌های وارداتی استقبال نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند شیرخشک قبلی را مصرف کنند. برخی والدین اعلام می‌کنند ضائقه فرزند ما تغییر می‌کند و برخی نیز عنوان می‌کنند نوزادان شیرخشک جدید را نمی‌خورد و اینجاست که ارز کشور از بین می‌رود. کشور ما صادرکننده شیر خشک بود اما متأسفانه امروز واردکننده شدیم و باید نگاه ویژه‌تری نسبت به این موضوع داشته باشیم.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی