خبر

قرض گرفتن کابل در شرکت های توزیع برق | بدحسابی وزارت نیرو، پای تولیدات بی کیفیت به پروژه ها باز کرد

قرض گرفتن کابل در شرکت های توزیع برق | بدحسابی وزارت نیرو،
پای تولیدات بی کیفیت به پروژه ها باز کرد

بازار؛ گروه آب و انرژی: بدحسابی وزارت نیرو صنعت برق را در شرایط سختی قرار داده است. سرمایه گذاری در این صنعت متوقف شده و ناترازی برق به حدود ۱۴ هزار مگاواتی رسیده است. اما دردسرهای بد حسابی وزارت نیرو به همین جا ختم نشده و فعالین صنعت برق حالا از خطری جدی پرده برمی دارند. بر اساس آنچه یکی از فعالین صنعت سیم و کابل به بازار می گوید: حجم بالای مطالبات باعث شده که شرکت های بزرگ دیگر تمایلی برای همکاری با شرکت های توزیع برق و برق منطقه ای نداشته باشند. همین مساله باعث شده که پای تولیدات بی کیفیت به صنعت برق و پروژه های برقی باز شود.

برخی شنیده ها حاکی از این است که شرکت های برقی شروع به قرض گرفتن کابل از یکدیگر شده اند. حتی در حوزه برق منطقه ای هم گفته می شود که برای تامین نیاز خود دست به واردات کابل زده اند. این در حالی است که من تولید کننده کابل مورد نیاز این صنعت را تولید کرده و در انبارهای خود موجود دارم

به گفته پروانه ابراهیم زاده مدیر بازرگانی شرکت سیم و کابل مشهد، بی رغبتی تولیدکنندگان برای همکاری با شرکت های برق باعث شده که مناقصات چندین و چند بار تجدید می شود و آنها قادر به تامین کابل های مورد نیاز خود نباشند، ادامه داد: برخی شنیده ها حاکی از این است که شرکت های برقی شروع به قرض گرفتن کابل از یکدیگر شده اند. حتی در حوزه برق منطقه ای هم گفته می شود که برای تامین نیاز خود دست به واردات کابل زده اند. این در حالی است که من تولید کننده کابل مورد نیاز این صنعت را تولید کرده و در انبارهای خود موجود دارم.

بازار داخلی را رها کردیم

او در ادامه سخنان خود اساسی ترین معضل این مجموعه تولیدی را عدم دریافت مطالبات دانست و افزود: کار به جایی رسیده که ما در حال رها کردن بازار برق بوده و ترجیح می دهیم که با مشتریان خارجی یا مشتریان صنایع دیگر همکاری کنیم.در واقع بسیاری از تولیدکنندگان سیم و کابل های برق حالا مشغول تولید کابل های مصرفی در صنایع پول سازی همچون ساختمان هستند.

این فعال صنعت برق درباره عواقب و خطرهای بی رغبتی تولیدکنندگان سیم و کابل برای ماندن در صنعت برق، گفت: متاسفانه شرکت های دولتی به بهانه های مختلف حاضر به پرداخت بدهی تولیدکنندگان داخلی نمی شوند اما در هنگام واردات و خرید از رقبای خارجی ما مشکلی از جهت پرداخت ها وجود ندارد. این یک تهدید جدی برای تولیدات داخلی و از بین رفتن فرصت های شغلی است.

متاسفانه شرکت های دولتی به بهانه های مختلف حاضر به پرداخت بدهی تولیدکنندگان داخلی نمی شوند اما در هنگام واردات و خرید از رقبای خارجی ما مشکلی از جهت پرداخت ها وجود ندارد

استفاده از محصولات بی کیفیت در پروژه های حساس صنعت برق از دیگر عواقب عدم شرکت های بزرگ در مناقصات شرکت های توزیع و برق منطقه ای است که ابراهیم زاده بدان اشاره کرد و گفت: این وضعیت در حال گسترش است. حتی چند وقت دیگر همین تولیدکنندگان ضعیف و درجه چندم هم دیگر تمایلی برای حضور در مناقصه ها نخواهند داشت.

به گفته او، بی توجهی مسئولین به تولیدات داخلی آن هم در شرایطی که صنعت برق با بحران شدیدی دست و پنجه نرم می کند، جای تامل و تفکر دارد.

مدیر بازرگانی شرکت سیم و کابل مشهد همچنین در ادامه سخنان خود با اشاره به اشتغال زایی حدود ۴۵۰ نفری این مجموعه تولیدی، ادامه داد: در واقع دولت با سیاست گذاری های اشتباه تولیدکننده ای که در ۳ شیفت کاری مشغول تولید است را ضعیف کرده و در مقابل در مسیر تقویت تولیدکنندگان خارجی حرکت می کنند.

او همچنین وضعیت صادرات شرکت سیم و کابل مشهد را مناسب ارزیابی کرد و گفت: کابلی در این مجموعه تولید می شود کیفیت بالایی داشته و قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی شده است. به همین دلیل با وجود تحریم ها، موفق به صادرات تولیدات خود به کشورهای آُسیای میانه شده ایم. ضمن اینکه به دنبال افزایش بیشتر حجم صادرات خود هستیم.

ابراهیم زاده ظرفیت اسمی تولید سیم و کابل مشهد را سالانه ۲۶ هزار تن اعلام کرد و افزود: با وجود همه مشکلات حداقل با نیمی از ظرفیت خود مشغول به کار هستیم.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی