خبر

بازگشت بورس برای آغاز بهتر؟

بازگشت بورس برای آغاز بهتر؟

571197 873 - بازگشت بورس برای آغاز بهتر؟

اقتصاد۲۴-  در این بین دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای که هفته گذشته سبزپوش و خوش‌فامی را تجربه کرد، با کاهش ارتفاع ۰.۴۶درصدی همراه شد و در پایان ساعت معاملاتی روز شنبه در سطح ۲میلیون و ۱۶۰هزار واحدی قرار گرفت. افت ۱۰هزار واحدی شاخص کل در حالی محقق شد که نماگر هم‌وزن که شاخصی برای ارزیابی همه‌جانبه حال و روز نماد‌های مختلف بازار سهام است با افت ۰.۳۵درصدی روبه‌رو شد و در پایان روز معاملاتی در سطح ۷۴۴هزار و ۶۵۸واحدی قرار گرفت. در این بین شاخص کل فرابورس نیز که معیار مناسبی برای بررسی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۰.۱۳درصد سبزپوش شد و در سطح ۲۶هزار و ۲۳۰واحدی کار خود را به اتمام رساند.
میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه روز گذشته که شامل سهام و حق تقدم بازار می‌شود، مقدار ۶هزار و ۳۱۰میلیارد تومانی را ثبت کرد. به علاوه ۳۱۲میلیارد تومان پول حقیقی نیز از گردونه معاملات بازار خارج شد. در این میان سه نماد «فولاد»، «جم» و «شستا» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بورس تهران و نماد‌های «کگهر»، «انتخاب» و «آریا» بیشترین تاثیر را در شاخص کل فرابورس داشتند. همچنین «خگستر»، «ثشاهد» و «فولاد» سه نماد پرتراکنش روز شنبه بازار بودند. بازار سرمایه که از دو هفته گذشته با خبر تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها بازدهی مناسبی را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورد، روز گذشته با عقب‌نشینی نماگر‌های اصلی بازار همراه بود. در مقطع کنونی به نظر می‌رسد پمپاژ خبر تجدید ارزیابی‌ها تاثیر خود را بر بازار گذاشته و بازار برای تداوم رشد، به عوامل دیگری احتیاج داشته باشد.


بیشتر بخوانید:  عرضه‌های اولیه در چه شرایطی بازار را متعادل می‌کنند؟


بازار زیر لنز کارشناسان

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سرمایه، اوضاع این روز‌های بازار را این‌گونه توصیف کرد: در بررسی هفته‌های معاملاتی آذرماه بازار سرمایه، هفته جاری را می‌توان آیینه معکوس هفته گذشته نام‌گذاری کرد. روز‌های نخست هفته گذشته، بازار سرسبزی در سرتاسر تابلو معاملاتی در جریان بود و هر چه از اوایل هفته به اواخر هفته معاملاتی منتهی به ۱۵ آذرماه نزدیک شدیم، از شدت جذابیت بازار کاسته و روز چهارشنبه بازار سرخ‌پوش شد. با‌این‌حال به نظر می‌رسد روز‌های ابتدایی هفته جاری، روز‌های معاملاتی چندان مساعدی برای اهالی بازار سرمایه نباشد و میزان تعادل بازار اواخر هفته افزایش پیدا کند؛ چرا که انتشار خبر تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها تاثیر خود را در بازار گذاشته و اتمسفر دلپذیری را در فضای بازار ایجاد کرده و شاهد حبابی شدن نسبی صندوق‌های اهرمی که مورد توجه بیشتری از بازار است بودیم.

از این رو با توجه به خاصیت بیش‌واکنشی بازار نسبت به انتشار اخبار، حال بازار به دنبال استراحت نصفه‌و‌نیمه است. ارزش معاملات حدود ۶هزار میلیارد تومانی بازار نیز نوید روز‌های آرام‌تری برای هفته جاری متبادر می‌کند. این کارشناس بازار سرمایه عملیاتی شدن تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی را مثبت و تاثیرگذار ارزیابی کرد و افزود: مطرح شدن تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار اتفاق مثبتی است. با این وجود باید منتظر ماند و دید مجلس شورای اسلامی چه تصمیم و سیاستی در این خصوص اتخاذ خواهد کرد. از این رو نمی‌توان این موضوع را عاملی برای شکسته شدن سد مقاومتی ۲میلیون و ۲۵۰هزار واحدی دانست، چرا که نرخ ارز می‌تواند عامل تاثیرگذاری بر آینده بازار باشد. این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد بازار در هفته‌های آینده تحرکات نرخ ارز را به‌دقت زیر نظر خواهد داشت. بازار در شرایط کنونی به دنبال سطوح جدید نزولی خواهد بود.

نیما میرزایی، کارشناس بازار سرمایه، بازار منفی روز شنبه را بدین صورت تشریح کرد: رفتار بورس در جریان معاملاتی روز گذشته، چندان دور از انتظار نبود؛ چرا که بازار پس از سپری کردن هفته‌ای سرسبز، باید به سمت‌و‌سوی اصلاح قیمتی پیش می‌رفت. هفته گذشته با توجه به دست بالا بودن هیجان خرید در معاملات بازار، عبور احساسی و هیجانی از محدوده مقاومتی ۲میلیون و ۱۵۰هزار واحدی که یکی از مهم‌ترین سطوح مقاومتی استاتیکی پیش روی شاخص بود، رقم خورد؛ بنابراین انتظار می‌رفت بازار در ابتدای هفته جاری اصلاحی عمل کند و نماگر اصلی پولبکی به محدوده مقاومتی شکسته‌شده داشته باشد. از طرفی افت قیمت جهانی نفت در افزایش عرضه‌های روز گذشته بازار تا حدودی موثر بود. با این وجود افزایش مجدد ارزش معاملات در روز‌های اخیر را می‌توان نویدبخش روز‌های ادامه‌دار افزایش خرید سهام از سوی خریداران دانست.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به نظر می‌رسد بازار در روند بلندمدت صعودی قرار گرفته و سبزپوشی هفته گذشته بازار را نمی‌توان نوسانی رو به بالا در نظر گرفت. با این وجود موتور محرک رشد هفته اخیر بازار را می‌توان به داغ شدن خبر تجدید ارزیابی‌ها نسبت داد. با وجود اینکه به لحاظ کارشناسی چندان نمی‌توان وزن خاصی از این موضوع به افزایش سودآوری شرکت‌ها داد، اما این موضوع برای رشد بازار بود تا افت عمیق بازار سرمایه نسبت به سایر بازار‌های مالی تا حدودی جبران شود. این کارشناس بازار در پایان افزود: در صورتی که اعتماد از‌دست‌رفته سرمایه‌گذاران مجددا به بازار بازگردد، بازار می‌تواند وضعیت جذاب‌تری برای ادامه مسیر سخت صعود داشته باشد. از این رو پیش‌بینی می‌شود هفته جاری، هفته متعادلی برای بازار خواهد بود.

سارا فلاح، کارشناس بازار سرمایه، وضعیت این روز‌های بازار را بدین صورت ارزیابی کرد: هجدهمین روز آذرماه روز منفی برای بازار سرمایه بود. بازار سرمایه که دو هفته مساعدی را پشت‌سر گذاشته بود، حال در حالی گام به هفته معاملاتی جاری گذاشته که شنبه نه‌چندان جذابی برای سرمایه‌گذاران به تصویر کشیده شده است. با این وجود سبزپوشی نماگر‌های اصلی بازار سهام در روز‌های اخیر تا حد زیادی به داغ شدن موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها و ارزندگی بازار به لحاظ تکنیکال و بنیادی ارتباط دارد. با وجود اینکه چند سالی است که از خبر تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها می‌گذرد، اما عملی شدن این موضوع در هفته‌های اخیر با توجه به تشکیل جلسات گوناگون از سوی سازمان و انتشار اطلاعیه‌های بخصوصی در این زمینه در کدال، شاهد صعودی در دماسنج اصلی بازار بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: قطعا نمی‌توان رشد بازار در ماه‌های آینده را تنها به موضوع تجدید ارزیابی‌ها گره زد. از طرفی با واکاوی کد‌های معاملاتی خریداران و فروشندگان باید اظهار کرد که تعداد کد خریداران در شرایط کنونی در حدود ۲۰۰هزار تاست و تغییر چندانی در تعداد کد‌های معاملاتی ایجاد نشده که نشان از عدم ورود پول جدید به بازار است؛ بنابراین با توجه به رشد شاخص کل در هفته گذشته در هفته جاری بازدهی شاخص هم‌وزن نسبت به سایر نماگر‌ها مساعدتر خواهد بود.

منبع: دنیای اقتصاد

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی