کارگاه و کارخانه

تفاوت های معنایی کارگاه و کارخانه

آبرند: مجله اینترنتی تخصصی صنایع و کسب و کار ایران: دو مفهوم کارگاه و کارخانه اگر چه از دیرباز دارای مرزهای مشترک معنایی بوده اند و در برخی موارد ماهیت هر دو تولید کالا بوده است اما دارای تفاوت های مفهومی و مقیاسی نیز می باشند.

در بسیاری از مکالمات و ارتباطات از دو مفهوم کارگاه و کارخانه به اشتباه در کاربردهای یکسان استفاده می شود  در نتیجه موجب از بین رفتن شفافیت در عمل می گردد. در ادامه­ی این مقاله با ما همراه باشید تا به صورت مجزا به تفکیک معنای کارگاه و کارخانه بپردازیم.

در یک تعریف کلی کارخانه را می توان به عنوان مکانی که کالاهای مورد نیاز مردم در آنجا ساخته می شود تعریف کرد. کارخانه از چند ساختمان تشکیل شده است که در هر بخش تعدادی ابزار و ماشین آلات برای تولید مستقر شده است.

5 1 - تفاوت های معنایی کارگاه و کارخانه

در این میان مجموعه ای از نیروهای انسانی تحت عنوان نیروی کار در کنار این ماشین آلات وجود دارند و به تولید محصولات مورد نیاز افراد یک جامعه می پردازند.

در هر کارخانه بخش بسیار مهمی تحت عنوان انبار وجود دارد که محصولات تولید شده پیش از عرضه به بازار در این مکان نگهداری می شوند. علاوه بر این کارخانه از بخش های دیگری از جمله نگهبانی، حسابداری، حمل و نقل، مدیریت، برنامه ریزی و … نیز تشکیل شده است. مسئولیت مدیر کارخانه یک مسئولیت اجرایی است که طیف وسیعی از وظایف را در بر می گیرد.

طبق تعریف قانون کار کارگاه عبارت است از مکانی که کارگر به درخواست کارفرما، در آن مکان مشغول به کار است. بنابراین بر اساس این تعریف منظور از کارگاه محلی است که کارگر در آنجا مشغول به کار می باشد.

از این رو با استناد به این تعاریف منظور از کارگاه صرفا حوزه های مربوط به صنعت و تولید  نمی باشد و حوزه های دیگری از قبیل کشاورزی، تولیدی، معدنی، ساختمانی، ترابری، مراکز آموزشی، سواد آموزی، شورایی و …  نیز در بر می گیرد.

بیشتر بخوانید: ضرورت ارتباط دانشگاه با حوزه صنعت و معدن

ترجمه اختصاصی آبرند

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی