تجارت

تعریف شرکتهای تجاری و بازرگانی

آبرند: مجله اینترنتی تخصصی صنایع و کسب و کار ایران: تعریف شرکتهای تجاری و بازرگانی: قانون تجارت ایران هشت نوع شرکت تجاری را تقسیم بندی نموده است که ابتدا به تعریف آن میپردازیم شرکتی است که بین دو یا چند نفر، به منظور تحصیل سود با نام مخصوص، شرکت سهامی عام، شرکت سهامی خاص، شرکت با مسئولیت محدود،‌ شرکت نسبی، شرکت تضامنی، شرکت مختلط سهامی، شرکت مختلط غیر سهامی، و شرکت‌های تعاونی. تحت عنوان یکی از شرکت های مذکور در قانون تجارت با رعایت مقررات مربوط، تشکیل و یه ثبت می رسد.
در ماده ۲۰ قانون تجارت، از شرکت های تجاری که همان مجامع تجاری یا شرکت های بازرگانی می باشند، نام برده شده است که برای شناخت آن،لازم است ابتدا “شرکت” و به دنبال آن “شرکت مدنی” را بشناسیم.

معنی شرکت

برابر مفاد ماده ۵۷۱ قانون مدنی “شرکت عبارت است از اجتماع حقوق مالکین متعدد در شی ء وتحد به نحو اشاعه”. منظور از اشاعه آنستکه، مالکیت تمام صاحبان یک ملک یا شی ء در همه ذرات آن منتشر شده است. به عنوان مثال، اگر ۲ یا ۳ نفر مالکیت یک منزل را به طور مشترک داشته باشند، هر یک از آن ها به تنهایی در تمام اجزاء منزل شامل سالن ، حمام ، اتاق ها ، حیاط و …سهیم می باشد و یا اگر فرضاََ ۴ نفر به طور شراکتی یک زمین زراعتی را خریداری نمایند، هر کدام از آن ها در تمام جزء جزء زمین شریک می باشند ولی اگر همین زمین بین آن ها تقسیم ( افراز شود ) ، مالکیت هر یک از این ۴ نفر تنها مربوط به قسما به خودشان بوده و مالکیتی بر سهم سایرین ندارند.
و اما ” شرکت مدنی ” ، شرکتی است که در نتیجه عقد یا قرارداد ، دو یا چند نفر مال مشترکی را تحصیل و اداره کرده و در عوائد آن شریک باشند. مانند شراکت ورثه در منزل و یا زمین زراعی اشاره شده در فوق الذکر.

2 4 - تعریف شرکتهای تجاری و بازرگانی

شرکت های تجاری و بازرگانی

شرکت های بازرگانی بر اساس میزان مسئولیت شرکاء به ۴ گروه تقسیم می شوند :

الف- شرکت های سرمایه ای

در شرکت های سرمایه ای، مسئولیت شرکاء محدود به سرمایه آن ها در شرکت است و شامل شرکت های سهامی ( عام و خاص ) و شرکت های بامسئولیت محدود می شوند.

ب- شرکت های شخصی

در این شرکت ها، مسئولیت شرکاء نامحدود است و در نتیجه تعهدات مالی شرکت به همه دارایی و اموال شرکاء سرایت می نماید. مانند شرکت های تضامنی و نسبی

ج- شرکت های مختلط

در این گونه شرکت ها، مسئولیت بعضی از شرکاء محدود به سرمایه آن ها و مسئولیت عده دیگر نامحدود است که شرکاء دسته اول را شرکای عادی و شرکاء دسته دوم را شرکای ضامن می گویند. مانند شرکت های مختلط سهامی و شرکت های مختلط غیرسهامی

د- شرکت های کمیتی

در شرکت های کمیتی که با هدف رفاه اعضا تشکیل می شود، تعداد شرکاء زیاد بوده و هیچ مسئولیتی نیز ندارند ، مانند شرکت های تعاونی تولید ، مصرف ، اعتبار ، وام و روستایی.

شرکتهای تجاری

قانون تجارت ایران در ماده ۲۰، شرکت های تجاری را بر ۷ قسم و به شرح ذیل احصاء نموده است :

۱٫ شرکتهای سهامی

شرکتهای سهامی شرکتی هستند که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آن ها است.شرکت سهامی شرکت بازرگانی محسوب می شود.ولو اینکه موضوع عملیات آن امور بازرگانی نباشد.
ماده ۴ لایحه اصلاح قانون تجارت می گوید : ” شرکت سهامی به دو نوع تقسیم می شود :
نوع اول – شرکت های سهامی عام هستند که موسسین آن ها قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تامین می کنند.
نوع دوم- شرکت های سهامی خاص هستند که تمام سرمایه آن ها در موقع تاسیس منحصراَ توسط موسسین تامین گردیده است.”

۲٫ شرکت تضامنی

شرکت تضامنی شرکتی است که مسئولیت شرکاء در آن محدود به سرمایه نیست بلکه چون به اعتبار شخصیت شرکاء تشکیل می شود، مسئولیت نامحدود است و شرکاء مسئول کلیه قروض و تعهدات شرکت ، علاوه بر سرمایه می باشند.

۳٫شرکت با مسئولیت محدود

طبق ماده ۹۴ قانون تجارت : ” شرکت بامسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل شده و هر یک از شرکاء بدون این که سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت است

۴٫شرکت مختلط غیر سهامی

شرکت مختلط غیرسهامی شرکتی است که برای امور تجاری در تحت نام مخصوصی بین یک یا چند نفر شریک ضامن و یک یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود، بدون انتشار سهام ،تشکیل می شود. ( ماده ۱۴۱ ق. ت )

۵٫شرکت مختلط سهامی

شرکت مختلط سهامی شرکتی است که در تحت اسم مخصوص، بین یک عده شرکای سهامی و یک یا چند شریک ضامن تشکیل می گردد. ( ماده ۱۶۲ ق. ت )

۶٫شرکت نسبی

شرکت نسبی شرکتی است که برای امور تجاری تحت عنوان و اسم مخصوصی بین دو یا چند نفر تشکیل می شود و مسئولیت هر یک از شرکاء به نسبت سرمایه ای است که در شرکت گذاشته اند .

۷٫شرکت تعاونی تولید و مصرف

بنا بر ماده ۲ قانون شرکت های تعاونی ( ق. ش. ت ) ، شرکت  تعاونی شرکتی است متشکل از اشخاص حقیقی و یا حقوقی که به منظور رفع نیازمندی های مشترک و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی شرکاء از طریق خودیاری و کمک متقابل و همکاری آنان و تشویق به پس انداز تشکیل می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی