خبر

سرمایه‌گذاری روی تتر جای دلار را گرفت!

سرمایه‌گذاری روی تتر جای دلار را گرفت!

352517 940 - سرمایه‌گذاری روی تتر جای دلار را گرفت!

اقتصاد۲۴– براساس داده‌ها و اطلاعات تراکنش رمزارزها در ایران، در سال ۱۴۰۰، حدود ۹۳ درصد کاربران رمزارز در ایران تتر خریده‌اند. اما کل این خرید با نیت ترید و مبادلات مالی نبوده، بلکه بخش مهمی از این میزان تتر به‌عنوان سرمایه در کیف پول مردم باقی مانده است.

تترلند، صرافی رمزارز به تازگی گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد در سال گذشته حدود ۲۸ درصد از حجم خرید تتر در بازار با این نیت انجام شده که مردم تتر را به جای دلار نگهداری کنند. یعنی تا پیش از این مردم دارایی خود را به دلار تبدیل می‌کردند تا ارزش آن را حفظ کنند حالا اما این دارایی ریالی را به تتر تبدیل می‌کنند، رمزارزی که قیمت آن دقیقا معادل قیمت دلار است و برای بسیاری همان کارکرد را دارد. با این تفاوت که نگهداری آن راحت‌تر است و نقل و انتقال آن ساده‌تر.

آمارهای رمزارز چه می‌گوید؟

۱۲ میلیون ایرانی در بازار رمزارز فعالیت دارند و حجم تراکنش روزانه رمزارزها در اوج قیمت بیت‌کوین به پنج هزار میلیارد تومان هم رسیده بود. آماری که نشان می‌دهد ایرانیان هم مانند دیگر کشورها وارد حوزه رمزارز شده‌اند.

اما حالا مشخص شده که ایرانیان به شکل جدیدی از سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارزها روی آورده‌اند؛ خرید تتر به جای دلار! اتفاقی که شاید در دیگر کشورها نه رایج باشد و نه توجیه اقتصادی داشته باشد.


بیشتر بخوانید: خبر خوب برای لونا/ UST پرواز کرد!


بر اساس گزارش تترلند، پلتفرم‌ تبادل رمزارز در ایران، در سال ۱۴۰۰ حدود ۹۳ درصد کاربران رمزارز، تتر خریده‌اند. خرید و فروش تتر در میان فعالان بازار رمزارز امر عادی است چراکه تریدرها از طریق تتر مبادلات خود را انجام می‌دهند.

352518 345 - سرمایه‌گذاری روی تتر جای دلار را گرفت!

اما نکته جالب توجه این است که در سال گذشته حدود ۲۸ درصد از حجم خرید تتر فقط برای سرمایه‌گذاری و نگهداری بوده است. این یعنی ۲۸ درصد از تترهای خریداری شده در ایران برای خرید سایر ارزهای دیجیتال استفاده نشده و فقط در کیف پول‌ سرمایه‌گذاران نگهداری شده است.

تتر جایگزین دلار شده است؟

ایوب ترابی، کارشناس بازار رمزارزها در رابطه با این اتفاق می‌گوید: با توجه به اینکه شاخص دلار در حال رشد است، اقبال و توجه مردم به دلار امر طبیعی است. اما حالا مردم یاد گرفته‌اند که در شرایط کنونی به جای نگهداری دلار کاغذی، مابه‌ازای دیجیتال آن را نگهداری کنند.

اما تتر چه مزیتی نسبت به دلار دارد؟ این کارشناس بازار رمزارزها می‌گوید: جابه‌جایی ارز مجازی به مراتب راحت‌تر از جابه‌جایی دلار است. مثلا در صورت مهاجرت شما نمی‌توانید بیش از یک مقدار مشخص دلار با خود حمل کنید. اما اینکه چقدر رمزارز در کیف پول دیجیتال شما وجود دارد نه قابل بررسی است و نه کسی را متوجه خود می‌کند.

این کارشناس می‌گوید: مردم متوجه شده‌اند که به جای نگهداری و جابجایی دلار کاغذی، تتر بخرند و بدون دردسر آن را نگهدارند و یا از یک کشور به کشور دیگر ببرند.

ترابی عقیده دارد که با توجه به چشم‌انداز اقتصادی ایران تقاضا برای خرید تتر در آینده بیشتر هم می‌شود.

352519 159 - سرمایه‌گذاری روی تتر جای دلار را گرفت!

چرا تتر جایگزین دلار شد؟

اما ارز دیجیتال مجازی چه مزایایی دارد که خریداران حاضرند برای خرید آن حدود هزار تومان بیشتر از دلار بپردازند؟

امنیت: زمانی که شما دلار می‌خرید یا باید آن را در حساب ارزی خود نگهداری کنید و یا در صندوق امانات و یا در گاوصندوق خانه. اول اینکه هرکسی حساب ارزی ندارد و با توجه به تحریم‌ها این مورد برای سرمایه‌گذاران عادی امکان‌پذیر نیست. دوم اینکه صندوق‌های امانات هزینه بالایی دارند و سوم اینکه نگهداری دلار در خانه هم کار عاقلانه‌ای نیست.

سرعت تراکنش بالا: سرعت تراکنش تتر برای انجام مبادلات به شدت زیاد است. مثلا کسانی که قصد معامله با شرکای خارجی را دارند می‌توانند از تتر برای انتقال پول استفاده کنند.

مستقل بودن: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تتر مستقل بودن از هرگونه دولت یا قدرت سیاسی است. این ویژگی باعث می‌شود که امکان بلوکه شدن دارایی شما تقریبا نزدیک به صفر باشد.

کارمزد ناچیز: بزرگ‌ترین استیبل‌کوین در مقابل دلار کارمزد ناچیزی دارد. برای انتقال حواله دلاری باید چیزی حدود ۲ تا ۸ درصد کارمزد انتقال به صرافی‌ها پرداخت کنید اما کارمزد تتر روی شبکه TRC20 به شدت ناچیز است.

اعتبار بالا: این استیبل‌کوین ۷۳ میلیارد دلار ارزش بازار دارد و بعد از بیت‌کوین و اتریوم بزرگ‌ترین ارز دیجیتال بازار رمزارزها است. با نگاهی به حجم روزانه معاملات تتر در دنیا می‌توانید مطمئن شوید که چیزی از حجم معاملات دلار در ایران کم ندارد بلکه بسیار بیشتر است.

با این حساب حالا دیگر اصلا عجیب نیست که چرا ۲۸ درصد از حجم خرید تتر در سال گذشته فقط برای سرمایه‌گذاری بوده است.

منبع: تجارت نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی