خبر

سقوط تاریخی ارزش پول ملی ترکیه

سقوط تاریخی ارزش پول ملی ترکیه

366958 666 - سقوط تاریخی ارزش پول ملی ترکیه

اقتصاد۲۴– قیمت لیر ترکیه در بازار آزاد ارز تهران به کمترین سطح ماهانه خود رسید. قیمت لیر ترکیه پیش از شروع معاملات رسمی امروز دوشنبه ۲۰ تیر هزار و ۸۲۵ تومان بود درحالی که یک ماه قبل آن را هزار و ۹۱۵ تومان معامله می‌کردند. سقوط قیمت لیر ترکیه در بازار آزاد ارز تهران درحالی دوباره کلید خورد که اخیرا از تورم سالانه ۹۵ درصدی در این کشور صحبت می‌شود و کارشناسان اقتصادی این رقم را طی ۲۴ سال گذشته بی‌سابقه می‌دانند. با نگاهی به نمودار قیمت لیر متوجه می‌شویم، ارزش این ارز در بازار آزاد تهران نسبت به سال گذشته ریزش بزرگتری را تجربه می‌کند و باید بازدهی سالانه آن را حدود منفی ۳۷ درصد درنظر بگیریم.

سقوط لیر به پایین‌ترین سطح ماهانه

به گزارش فرارو، قیمت لیر ترکیه امروز دوشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۱ کار خود را از پله هزار و ۸۲۵ تومان آغاز کرد. یعنی تقریبا از پایین‌ترین سطح در یک ماه گذشته. طی این مدت قیمت لیر ترکیه از هزار و ۹۱۵ تومان به هزار و ۸۲۵ تومان تنزل پیدا کرده و شاهد افت ۹۰ تومانی ارزش این ارز در بازار آزاد بودیم. بیشترین قیمت لیر ترکیه در این مدت هزار و ۹۵۵ تومان بوده که این رقم شنبه ۱۱ تیر به‌ثبت رسیده، اما از آن روز سقوط ارزش پول ترکیه کلید خورد و حدود ۶.۵ درصد پایین آمد.

قیمت لیر ترکیه یکشنبه هفته قبل به هزار و ۹۱۰ تومان رسید، دوشنبه آن را هزار و ۸۹۰ تومان معامله کردند، سه‌شنبه قیمت لیر تا هزار و ۸۵۵ تومان پایین آمد و چهارشنبه این ارز در بازار آزاد هزار و ۸۲۵ تومان خرید و فروش شد. از ابتدای هفته جاری نیز قیمت لیر ترکیه در بازار آزاد هزار و ۸۲۵ تومان بوده است. به‌این ترتیب بازدهی لیر ترکیه در بازه ماهانه حدود منفی ۴.۵ درصد محاسبه می‌شود.

بازدهی لیر در یک ماه گذشته

قیمت ۱۹ خرداد

قیمت ۱۹ تیر

تغییر

بازدهی

هزار و ۹۱۵ تومان

هزار و ۸۲۵ تومان

۹۰ تومان کاهش

منفی ۴.۷ درصد

بازدهی مثبت لیر نسبت به ابتدای سال

قیمت لیر ترکیه درقیاس با اولین روز کاری امسال ۵۰ تومان افزایش پیدا کرده است. قیمت لیر ترکیه قبل از شروع معاملات رسمی امروز دوشنبه ۲۰ تیر در بازار آزاد ارز تهران هزار و ۸۲۵ تومان بود درحالی که روز ششم فروردین که نخستین خرید و فروش‌های رسمی بازار آزاد انجام شد، لیر ترکیه هزار و ۷۷۵ تومان ارزش داشت. یعنی طی این مدت قیمت لیر ترکیه ۵۰ تومان افزایش داشته که این رقم رشد سه درصدی قیمت لیر در بازار آزاد ارز تهران را نشان می‌دهد. البته بیشترین قیمت لیر ترکیه از ابتدای سال هزار و ۹۹۵ تومان بوده است. این رقم روز ۲۲ اردیبهشت امسال به‌ثبت رسیده، اما از آن زمان لیر ترکیه تقریبا ۸.۵ درصد از ارزش خود را از دست داده است و به رقم هزار و ۸۲۵ دلار رسیده است.


بیشتر بخوانید: قیمت دلار، قیمت یورو و قیمت پوند امروز دوشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۱ + جدول


بازدهی لیر از ابتدای سال

قیمت اول فروردین

قیمت ۱۹ تیر

تغییر

بازدهی

هزار و ۷۷۵ تومان

هزار و ۸۲۵ تومان بود

۵۰ تومان افزایش

مثبت سه درصد

ریزش ۳۷ درصدی قیمت لیر ظرف یک سال

قیمت لیر ترکیه در بازار آزاد ارز تهران طی یک سال گذشته تقریبا ۳۷ درصد ریزش داشته است. ۱۹ تیر پارسال قیمت لیر ترکیه دو هزار و ۸۹۰ تومان بود درحالی که امروز لیر ترکیه کار خود را از جایگاه هزار و ۸۲۵ تومان آغاز کرد. این رقم افت هزار و ۶۵ تومانی قیمت لیر در یک سال گذشته را نشان می‌دهد. بیشترین قیمت لیر در این مدت سه هزار و ۳۸۰ تومان به‌ثبت رسیده که این رقم مربوط به هشتم شهریور پارسال می‌شود و از آن روز قیمت لیر ترکیه تقریبا ۴۶ درصد سقوط کرده است. همچنین کمترین قیمت لیر ترکیه در بازار آزاد ارز تهران طی این مدت هزار و ۶۸۰ تومان بوده و آخرین روز‌های آذر پارسال شاهد خرید و فروش لیر با این قیمت بودیم.

بازدهی سالانه لیر

قیمت ۱۹ تیر ۱۴۰۰

قیمت ۱۹ تیر ۱۴۰۰

تغییر

بازدهی

دو هزار و ۸۹۰ تومان

هزار و ۸۲۵ تومان

هزار و ۶۵ تومان کاهش

منفی ۳۷ درصد

منبع: فرارو

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی