خبر

فروش گواهی سپرده نفت ارتباطی با طرح دولت قبل ندارد

فروش گواهی سپرده نفت ارتباطی با طرح دولت قبل ندارد

370125 928 - فروش گواهی سپرده نفت ارتباطی با طرح دولت قبل ندارد

اقتصاد۲۴– علی نقوی با اشاره به اظهارات مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران مبنی‌بر فروش مازاد گاز مصرفی در بورس انرژی، از ممکن‌بودن معاملات گواهی صرفه‌جویی گاز طبیعی در این بورس خبر داد و اظهار کرد: بورس انرژی از مدت‌ها پیش پیگیر راه‌اندازی بازار گاز طبیعی بوده و زیرساخت‌های بورس انرژی ایران برای انجام این معاملات آماده است.

وی با بیان اینکه گاز طبیعی در اسفندماه سال گذشته و در اجرای آیین‌نامه مصوب هیأت‌وزیران در خصوص تکالیف مندرج در بودجه سال ۱۴۰۰ در بورس انرژی ایران پذیرش شد، گفت: امیدوارم باتوجه به اعلام شرکت ملی گاز ایران شاهد عرضه گاز طبیعی به‌صورت فیزیکی و همچنین گواهی صرفه‌جویی باشیم. زیرساخت‌های مقرراتی گواهی صرفه‌جویی انرژی نیز توسط شورای عالی انرژی کشور و در چارچوب دستورالعمل و آیین‌نامه اجرایی ایجاد بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست ابلاغ شده است. از همین‌رو، این طرح می‌تواند در چارچوب گواهی صرفه‌جویی انرژی حاصل از صرفه‌جویی مشترکان گاز، در بورس انرژی ایران عرضه شود و شرکت ملی گاز ایران می‌تواند از این ظرفیت برای عرضه گاز بهره ببرد.

مدیرعامل بورس انرژی ادامه داد: شرکت ملی گاز ایران طبق آیین‌نامه اجرایی بازار بهینه‌سازی مصرف انرژی به‌عنوان یکی از ناشران در این بازار حضور خواهد داشت و در چارچوب سقف ۱۰ میلیارد مترمکعب گواهی گاز طبیعی که در آیین‌نامه اجرایی دیده شده است، می‌تواند این عرضه‌ها را انجام دهد البته این سقف طبق ضوابطی که دیده شده قابل افزایش است.

نقوی با بیان اینکه درصورت اعلام شرکت ملی گاز ایران برای انتشار گواهی صرفه‌جویی مشترکان خانگی، آماده هستیم تا در نشست‌های کارشناسی با این شرکت جزییات عرضه را بررسی و نهایی کنیم، افزود: یکی از سازوکار‌ها می‌تواند این باشد که گاز صرفه‌جویی‌شده توسط مشترکان خانگی در هر دوره مصرف، به‌صورت تجمیعی عرضه و صنایع نسبت به خرید آن اقدام کنند و منابع حاصل از آن به مشترکان پرداخت شود. در مدل‌های دیگر نیز می‌توان در نظر داشت که مشترکان به‌صورت مستقیم اقدام به فروش گاز صرفه‌جویی‌شده خود به صنایع کنند.

وی ادامه داد: سازوکار‌های شفاف بورس انرژی ایران این امکان را به شرکت ملی گاز ایران می‌دهد تا از ظرفیت بازار سرمایه برای توسعه زیرساخت‌های تولید گاز، مدیریت بهینه مصرف و افزایش توان صادراتی گاز ایران استفاده کند و ما در بورس انرژی ایران آمادگی کامل برای همکاری با شرکت ملی گاز ایران را داریم. تجربه همکاری قبلی ما و شرکت ملی گاز ایران در عرضه گاز مایع صادراتی که منجر به افزایش تعداد مشتریان و بالطبع آن افزیش درآمد‌های شرکت ملی گاز ایران از محل صادرات گاز مایع شد با لحاظ کردن پیچیدگی‌های فنی برای معاملات گاز طبیعی نیز قابل‌تعمیم است. تجربیات جهانی خوبی هم در زمینه معاملات گاز طبیعی در بورس‌های انرژی وجود دارد.

گواهی سپرده حامل‌های انرژی با اوراق سلف نفتی متفاوت است

مدیرعامل بورس انرژی ایران در ادامه در پاسخ به این پرسش که ماهیت گواهی سپرده حامل‌های انرژی چیست و آیا این طرح در دولت قبل هم مطرح شده بود گفت: بیشترین برداشت اشتباه درخصوص این ابزار جدید مقایسه آن با اوراق سلف است، درحالی‌که گواهی سپرده حامل‌های انرژی هیچ ارتباطی با اوراق سلف نفتی ندارد و یک ابزار استاندارد در معاملات بورس است که برای همه تولیدکنندگان حامل‌های انرژی قابل استفاده است.

نقوی ضمن بیان اینکه استفاده شرکت ملی نفت ایران از سازوکار‌های بورس انرژی ایران برای فروش نفت خام و فراورده‌ها به افزایش شفافیت و توسعه بازار خواهد انجامید، افزود: گواهی سپرده حامل‌های انرژی برای فعالان صنعت نفت و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای است و بازیگران حرفه‌ای این عرصه می‌توانند با پیش‌بینی نسبت‌به تحولات آینده بازار نفت و فرآورده‌های نفتی به خرید و فروش گواهی اقدام کنند. 

توسعه همکاری شرکت ملی نفت ایران با بورس انرژی

وی از دور تازه عرضه‌های دریایی فراورده‌های شرکت ملی نفت در رینگ بین المللی بورس انرژی از سوم مرداد خبر داد و عنوان کرد: عرضه دریایی ۶۰ هزار تن نفتای سبک پالایشگاه آبادان و نیز ۲۴۰ هزار بشکه نفت سفید از مسیر رینگ صادراتی بورس انرژی ایران انجام خواهد شد.

مدیرعامل بورس انرژی ضمن ابراز امیدواری نسبت‌به توسعه عرضه‌های دریایی در بورس انرژی ایران افزود: جزئیات این عرضه‌ها از طریق سایت بورس انرژی ایران در دسترس است.

منبع: ایسنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی