خبر

تحلیل نوسانات قیمت یورو/ روی ارز اروپایی سرمایه‌گذاری کنیم؟

تحلیل نوسانات قیمت یورو/ روی ارز اروپایی سرمایه‌گذاری
کنیم؟

340424 949 - تحلیل نوسانات قیمت یورو/ روی ارز اروپایی سرمایه‌گذاری
کنیم؟

اقتصاد۲۴– این روز‌ها اندکی افزایشی بوده. به گونه‌ای که روز دوشنبه با ۰٫۳ درصد افزایش نسبت به روز قبل به ۳۰،۵۳۶ تومان رسید. اما به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز، قیمت ارز مشترک اتحادیه اروپا در شش ماه گذشته روند نزولی داشته و ۲٫۲۶ درصد افت کرده.

نرخ برابری یورو در مقابل دلار نیز همچنان در حال کاهش است. به گونه‌ای که در شش ماه اخیر ۵٫۶ درصد از ارزش آن کاسته شده.

اما دلیل این شرایط چیست و آیا اکنون زمان مناسبی برای خرید یورو، با هدف سرمایه‌گذاری است

تاثیر جنگ روسیه و اوکراین و کرونا

مریم محبی، کارشناس بازار‌های مالی در یادداشتی اختصاصی برای تجارت‌نیوز، عوامل بیرونی و داخلی را بر شرایط موجود موثر می‌داند.

او معتقد است، افزایش تورم اتحادیه اروپا، جنگ روسیه و اوکراین و افزایش قیمت کالا‌ها و مواد اساسی و اولیه، عوامل بیرونی و بین‌المللی کاهش نرخ برابری یورو در مقابل دلار شده است.

محبی می‌نویسد: مجموع این سه عامل در کنار سایر عواملی همچون نگرانی از شیوع مجدد کرونا، نرخ پایین تولید ناخالص داخلی، واهمه از ادامه‌دار بودن اثرات تورم، اثرات جنگ روسیه و اوکراین، احتمال افزایش سیل مهاجران و پناهندگان جنگی و نیاز آن‌ها به حمایت‌های مالی، مشکل اتحادیه اروپا در تامین انرژی مورد نیاز صنایع و غیره، باعث کاهش ارزش یورو در سطح بین‌الملل شده است.

مطالعه بیشتر:
آینده لیر ترکیه چه می‌شود؟ / روی لیر و املاک ترکیه سرمایه‌گذاری کنیم؟
تمایل دولت به سرکوب قیمت یورو
او ادامه می‌دهد:، اما کاهش ارزش یورو در ایران، صرفا به دلیل عوامل ذکر شده نیست. علاوه بر اینها، برخی عوامل داخلی نیز در کاهش قیمت یورو در ماه‌های گذشته دخیل بوده‌اند.

تمایل دولت به سرکوب قیمت یورو

او ادامه می‌دهد: اما کاهش ارزش یورو در ایران، صرفا به دلیل عوامل ذکر شده نیست. علاوه بر اینها، برخی عوامل داخلی نیز در کاهش قیمت یورو در ماه‌های گذشته دخیل بوده‌اند.

این کارشناس بازار‌های مالی معتقد است: در مدت اخیر قدرت دلار در برابر یورو در سطح بین‌الملل و در داخل، افزایش داشته است. با توجه به مرغوبیت تاریخی و قدمت‌دارتر دلار در بازار داخلی ایران، این اثر در مدت اخیر، قابل توجه‌تر شده است.


بیشتر بخوانید: قیمت دلار، قیمت یورو و قیمت پوند امروز سه‌شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ + جدول


محبی می‌افزاید: از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ (زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم) به این سو، بازار ارز تحت کنترل شدیدتری قرار گرفته. این موضوع با آغاز سال جدید هم ادامه داشته است. دولت جدید، نشان داده که تمایل زیادی به کنترل و حتی سرکوب قیمت ارز از جمله یورو را دارد.

او افزایش قیمت نفت و دسترسی بیشتر ایران به منابع ارزی را عاملی می‌داند که به دولت برای کنترل و سرکوب قیمت دلار و یورو کمک می‌کند.

زمان سرمایه‌گذاری است؟

این کارشناس بازار‌های مالی تاکید می‌کند: سرمایه‌گذاری روی ارز بطور کلی، تبحر و شرایط خاصی دارد.

محبی می‌افزاید: با توجه به تمایل دولت به کنترل نرخ ارز، این بازار ممکن است در کوتاه‌مدت به بازدهی مورد انتظار نرسد، اما احتمالا نسبت به دلار پتانسیل رشد بیشتری داشته باشد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد شرایط یورو و نتایج سرمایه‌گذاری روی آن، مطالعه متن کامل یادداشت نوسانات و آینده ارزش یورو پیشنهاد می‌شود.

منبع: تجارت نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی