خبر

به رشد بورس امیدوار باشیم؟

به رشد بورس امیدوار باشیم؟

454520 210 - به رشد بورس امیدوار باشیم؟

اقتصاد۲۴- در هفته کاری که به اتمام رسید شاخص کل هم وزن با افزایش ۱.۵۶ درصدی در پله ۵۵۴ هزار و ۱۸۹ واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با رشد ۰.۱۶ درصدی در ارتفاع ۲۳ هزار و ۸۴ واحدی ایستاد.

کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه گفت: در این هفته کاری شاخص صنعت سایر معادن با افزایش ۱۴.۶۳ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت محصولات چوبی با افزایش ۱۱.۶۵ درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت. صنعت ذغال سنگ نیز با کاهش ۹.۷۹ درصد بیشترین اُفت را ثبت کرد.

در هفته کاری قبل شاخص صنعت سایر معادن با افزایش ۲۹.۵ درصدی، بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرده بود.

او می‌گوید: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۳۱ هزار و ۳۰۷ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۷ هزار و ۵۳۹ میلیارد تومان، یکشنبه ۶ هزار و ۲۹ میلیارد، دوشنبه ۵ هزار و ۱۴۷ میلیارد، سه‌شنبه ۵ هزار و ۷۴۲ میلیارد و چهارشنبه ۶ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان بر روی تابلو ثبت شد.

در هفته قبل مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها ۲۷ هزار و ۴۹۳ میلیارد تومان بود.

یک هزار و ۷۰۱ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد

به گفته او، در این هفته یک روز ورود و چهار روز خروج نقدینگی حقیقی‌ها از بازار ثبت شد. به طوری که در روز چهارشنبه ۵۰۸ میلیارد تومان ورود نقدینگی افراد حقیقی را شاهد بودیم و شنبه ۵۴۱ میلیارد تومان، یکشنبه ۸۱۹ میلیارد تومان، دوشنبه ۱۲۸ میلیارد تومان و سه‌شنبه ۹۱ میلیارد تومان خروج نقدینگی افراد حقیقی از بازار رقم خورد. در مجموع در این هفته کاری یک هزار و ۷۰۱ میلیارد تومان پول افراد حقیقی از بازار سهام خارج شد.

در هفته گذشته در مجموع ۹۵۵ میلیارد تومان پول افراد حقیقی از بازار سهام خارج شد.

آسایش می‌گوید: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۴ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن‌ها ۲۰ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان بوده است.


بیشتر بخوانید: پیش بینی بورس تا عید ۱۴۰۲


هفته قبل میانگین سرانه خرید افراد حقیقی ۲۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن‌ها ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود.

او در ادامه در خصوص عملکرد صندوق‌های با درآمد ثابت گفت: در این هفته کاری صندوق‌های با درآمد ثابت هر پنج روز خروج نقدینگی را شاهد بودند؛ به طوری که شنبه ۹۶۰ میلیارد تومان، یکشنبه ۲۳۵ میلیارد، دوشنبه ۵۹ میلیارد تومان، سه‌شنبه ۲۵۵ میلیارد و چهارشنبه ۶۹ میلیارد تومان از این صندوق‌ها خروج نقدینگی ثبت شد. در مجموع برای این صندوق‌ها یک هزار و ۵۷۸ میلیارد تومان خروج نقدینگی ثبت شد.

او در ادامه افزود: یکی از علت‌های خروج سنگین این هفته رسیدن به انتهای سال و تامین نقدینگی سهامداران بود. البته نباید از فشار عرضه اولیه سه شنبه هم غافل شد و در نهایت بازار سرمایه با تمام رشد‌ها و ریزش‌ها آخرین هفته کاری خود را به اتمام رساند.

دیکر کارشناس بازار سرمایه خانم رباب وفایی گفت: با تمام فراز و فرود‌ها آخرین هفته کاری بازار سرمایه در ۱۴۰۱ هم به پایان رسید و هفته‌ای متعادلی را پشت سر گذاشتیم. در طول هفته در منفی‌ها خریدار قوی ظاهر شد و گویی عجله‌ای به خرید داشتند تا سرانجام امروز شاهد رنج‌های مثبت در کلیت بازار و رشد شاخص بودیم. امروز آخرین مهلت فروش سهام و درخواست وجه در سال ۱۴۰۱ بود!

همه چیز برای بهبود اوضاع بازار سرمایه مهیا شده است

او در ادامه افزود: دلار بعد از رفت و برگشت‌ها فعلا در حوالی ۴۵ هزارتومان معامله می‌شود. خبر‌هایی از تغییر شرایط فروش نیروگاه‌ها به گوش می‌رسد که کاهش سیاست دستوری دولت می‌تواند، این صنعت و ارزش سهام آن را متحول کند.

چشم انتظاری برای گزارش‌های خوب شرکت‌ها در زمستان و بهبود شرایط درآمدی سال بعد می‌تواند بهانه‌ای برای رشد پیش رو باشد. با اتمام طرح پیش فروش خودرو؛ عبور از عرضه اولیه سنگین وکغدیر در کنار خبر‌های خوب بین المللی و سیاسی، اگر اتفاق خاصی نیفتد همه چیز برای بهبود اوضاع بازار سرمایه مهیا شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی