خبر

ریسک‌های بیرونی و بی‌اعتمادی سهامداران عامل رکود در بورس

ریسک‌های بیرونی و بی‌اعتمادی سهامداران عامل رکود در
بورس

440691 493 - ریسک‌های بیرونی و بی‌اعتمادی سهامداران عامل رکود در
بورس

اقتصاد۲۴ – بورس در هفته‌ای که روند خاصی را دنبال نمی‌کرد، در نهایت به درجا زدن در همان وضعیت ابتدای هفته کار خود را پایان داد، تا تاثیر ریسک‌های بیرونی وارد بر بازار سهام بیشتر از گذشته خودش را نشان دهد. به عبارت دیگر، در پایان هفته سوم بهمن ماه شاخص کل در حوالی سطح هفته گذشته ماندگار بود و شاخص هم وزن برای سومین هفته متوالی ریزش کرد. در این هفته بازار تحت تأثیر شوک منازعات خودرویی بود.

به نظر بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه ریسک‌هایی که از بیرون بازار به بورس تزریق می‌شود، در نهایت منجر به کاهش بی اعتمادی سهامداران به بورس خواهد شد.
در هفته سوم بهمن ماه بورس در شرایطی قرار گرفت که روند خاصی در بورس دیده نشده و همین مساله باعث افت ارزش معاملات و معاملات خرد در بازار سهام شد. به نظر می‌رسد رکود موجود در بورس به دلیل ترس سهامداران از اتفاقاتی بیرون از بازار سهام بوده است.

در ۲ هفته گذشته عرضه خودرو در بورس به دلیل مخالفت شورای رقابت، متوقف شد و دستورالعمل ابتدای هفته این شورا نیز نتوانست مشکل را حل کند. اما مصوبه کمیسیون تلفیق و تصمیم شورای عالی بورس در زمینه عرضه خود در بورس، بخشی از نگرانی‌ها در خصوص بورس را کاهش داد.

پذیرش عرضه خودرو‌های تارا، فیدلیتی ۵ و ۷ نفره و ریسپکت برای اولین بار در بورس در هفته آینده می‌تواند بخشی از ریسک‌های موجود در بازار سهام را کاهش دهد.

بی اعتمادی به بازار سهام عامل افت بورس

مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: یک بار برای همیشه باید مقابل تصمیمات غیرمنطقی برای بازار سرمایه توسط سازمان بورس و شورای عالی بورس گرفته شود.
وی ادامه داد: تا زمانی که هر سازمان و نهادی به خود اجازه می‌دهد با سرنوشت میلیون‌ها سهامدار بورس بازی کند، نباید انتظار داشت، روند‌های تعادلی در بازار سرمایه شکل بگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در ۲ سال گذشته بازار سرمایه از موضوع بی اعتمادی سهامداران لطمات جدی خورده است. این مساله نیز تنها به دلیل اظهارنظر‌های غیرکارشناسی بیرون از مجموعه بورس بوده است.
دانشی با اشاره به اقدامات مثبت شورای عالی بورس درباره دفاع از حقوق سهامداران افزود: هیچ گاه شورای عالی بورس به این میزان در زمینه دفاع از حقوق سهامداران فعال نبوده است و این مساله را باید به فال نیک گرفت.

رشد ۸۳۷ واحدی شاخص کل در یک هفته

در هفته سوم بهمن ماه، شاخص کل بورس در روز یکشنبه ۱۷ هزار و ۵۵ واحد ریزش کرد و روز دوشنبه ۲ هزار و ۳۳۰ واحد پائین آمد. روز سه شنبه شاخص بالا آمد و ۱۸ هزار و ۶۶۶ واحد رشد کرد. در آخرین روز معاملاتی هفته نیز شاخص تنها هزار و ۵۵۶ واحد بالا آمد.


بیشتر بخوانید: نگاهی به تحولات یک هفته اخیر بازار سرمایه


شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم یک میلیون و ۵۵۸ هزار و ۸۱ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل ۸۳۷ واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی هفته شاخص بورس مثبت یک دهم درصد شد.

افت شاخص کل هموزن در هفته رکود معاملات بورس

شاخص کل هموزن نیز در روز یکشنبه ۷ هزار و ۳۹۰ واحد افت کرد و در روز دوشنبه ۳ هزار و ۹۱۷ واحد پایین آمد. اما در روز سه شنبه تغییر مسیر داد و ۸ هزار و ۲۱۸ واحد رشد کرد و در آخرین روز هفته از نظر معاملات بورس نیز هزار و ۹۷ واحد بالاتر ایستاد.
شاخص کل هموزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین هزار و ۹۹۲ واحد پائین‌تر ایستاد و بازدهی منفی ۴۱ صدم درصدی را ثبت کرد. این شاخص در پایان هفته سوم بهمن ماه در سطح ۴۸۵ هزار و ۵۶۵ واحدی قرار گرفت.

افت ارزش معاملات خرد بازار سهام

در هفته گذشته میانگین ارزش کل معاملات بازار سرمایه با رشد ۱۴ درصدی به ۷۲ هزار و ۵۵۳ میلیارد تومان رسید.
در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس ۴ هزار و ۷۷۸ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۶ هزار و ۷۰۹ میلیاردی هفته پیشین، کاهش ۲۸ درصدی داشته است.

تداوم خروج سرمایه حقیقی از بازار سرمایه

در هفته اخیر شاهد تداوم خروج پول حقیقی از بازار بودیم به طوری که در تمامی روز‌های معاملاتی این هفته نیز سرمایه حقیقی از بازار خارج شد. در روز یکشنبه ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار هزار و ۱۱۵ میلیارد تومان بود و روز دوشنبه ۳۹۶ میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد. روز سه‌شنبه نیز ۱۸۷ میلیارد تومان خارج شد و در روز چهار‌شنبه نیز برای چهاردهمین روز متوالی سرمایه حقیقی خارج شد. ارزش پول حقیقی خروجی در روز چهارشنبه ۳۸۰ میلیارد تومان بود. در مجموع کل هفته ۲ هزار و ۷۸ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی ۵۱۹ میلیارد تومان بود.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی