خبر

بررسی عملکرد نماگر‌های بورس در هفته‌ای که گذشت

بررسی عملکرد نماگر‌های بورس در هفته‌ای که گذشت

532574 523 - بررسی عملکرد نماگر‌های بورس در هفته‌ای که گذشت

اقتصاد۲۴- در هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل هم وزن با کاهش ۱.۱۶ درصدی در پله ۷۱۸ هزار و ۲۱ واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۱.۳۴ درصدی در تراز ۲۶ هزار و ۴۱۷ واحدی ایستاد و در نهایت این هفته هر سه شاخص روندی منفی را برخلاف پیش بینی اکثر کارشناسان طی کردند.

آقای کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه گفت: در این هفته کاری شاخص صنعت محصولات چوبی با افزایش ۳.۳۸ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت تامین آب برق و گاز در جایگاه دوم قرار گرفت. در این هفته صنعت وسایل ارتباطی نیز با کاهش ۹.۵۰ درصدی بیشترین اُفت را بین صنایع بورسی تجربه کرد.

او می‌گوید: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۱۸ هزار و ۷۲۶ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۴ هزار و ۷۵۶ میلیارد تومان، یکشنبه ۳ هزار و ۷۵۲ میلیارد تومان، دوشنبه ۳ هزار و ۴۰۷ میلیارد تومان، سه شنبه ۳ هزار و ۴۴۶ میلیارد و چهارشنبه ۳ هزار و ۳۶۵ میلیارد تومان ارزش معاملات روی تابلو ثبت شد.


بیشتر بخوانید: محصولاتی که امروز در بورس کالا عرضه می‌شود


خروح ۵۶۷ میلیارد تومان پول افراد حقیقی از بازار سهام

به گفته او، این هفته کاری بازار هر پنج روز خروج نقدینگی را شاهد بود به طوری به ترتیب ۹۴۶، ۴۱۲، ۱۰۷، ۲۲۵ و ۱۸۰ میلیارد تومان از بازار سهام نقدینگی خارج شد و در مجموع در این هفته کاری بازار سهام شاهد خروج نقدینگی به میزان هزار و ۸۷۰ میلیارد تومان بود.

آسایش می‌گوید: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۲ میلیون هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن‌ها ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص عملکرد صندوق‌های با درآمد ثابت هم گفت: این صندوق‌ها هر پنج روز کاری را شاهد ورود نقدینگی بودند و در نهایت هزار و ۴۹۵ میلیارد تومان نقدینگی به این صندوق‌ها نقدینگی تزریق شد.

تلاش بازار ساز‌ها برای عدم اُفت بازار

در ادامه دیگر کارشناس بازار سرمایه رباب وفایی گفت: در این کلیت بازار حالت تعادلی داشت، ولی تابلو‌های معاملاتی زیاد جالب نبودند، ارزش معاملات افت کرد، شاهد خروج پول‌های حقیقی و ورود آن به صندوق‌های درآمد ثابت بودیم، اما سفارش‌های سنگین حمایتی در سهام بزرگ نشان از تلاش بازارساز‌ها برای حفظ شرایط فعلی و عدم افت بازار دارد.

او می‌گوید: بخشی از فروش‌های هفته بابت تسویه‌های اعتباری مرتبط با شهریور است که در روز‌های پیش رو از آن کاسته خواهد شد. این هفته تعداد نماد‌های مثبت قوی بیشتر از منفی‌های قوی بود؛ این خود می‌تواند بیانگر عدم تمایل شدید به فروش در قیمت‌های فعلی را برساند بخصوص فرصتی برای رشد سهام شرکت‌های کوچک و متوسط ایجاد شد و شاهد تحرکات و نوسانات در شرکت‌های کوچک بودیم.

او افزود: در بعد کلان تر، قیمت نفت در آستانه شروع فصل سرما حرکت خوبی کرده است که در کنار بهبود کرک اسپرد پالایشی‌ها و عدم تغییر نرخ ارز، اثرات خوبی را هم به طور مستقیم در عملکرد پالایشگاهی‌ها و هم به طور غیرمستقیم بواسطه بهبود درآمد دولت در بازار خواهد گذاشت افزایش نرخ در قیمت محصولات خودرو و خساپا اعمال شد و شاید این افزایش نرخ‌ها گامی در جهت آزاد سازی قیمت‌ها باشد. در مجموع به نظر می‌رسد روز‌های بهتری پیش روی اهالی بازار باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی