خبر

کلیات طرح کنترل و ساماندهی اجاره‌بها املاک تصویب شد

کلیات طرح کنترل و ساماندهی اجاره‌بها املاک تصویب شد

361676 193 - کلیات طرح کنترل و ساماندهی اجاره‌بها املاک تصویب شد

اقتصاد۲۴– نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح امروز چهارشنبه (یک تیر) کلیات طرح دوفوریتی کنترل و ساماندهی اجاره‌بهای املاک مسکونی را با ۱۱۴ رأی موافق، ۹۷ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۴ رأی به تصویب رساندند.

طبق گفته محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی جزئیات این طرح جهت بررسی بیشتر و رفع ایرادات به کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ارجاع شده و پس از چکش‌کاری در این کمیسیون جهت بررسی مجددا به صحن علنی مجلس ارائه می‌شود.

علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با طرح مذکور گفت: متاسفانه نظارتی بر بازار بی سر و سامان اجاره‌بها صورت نمی‌گیرد. اما آیا این طرح می‌تواند ما را به مقصد و هدفی که در این حوزه داریم، برساند؟ جان این طرح ماده دوم آن به‌ویژه تبصره یک و دو است.

ما به دنبال کنترل اجاره‌بها در این طرح هستیم و اینکه بتوانیم سر و سامانی به این بازار بدهیم اما اگر تبصره اول و دوم را از این قانون بگیریم چیز زیادی از آن باقی نمی‌ماند.


بیشتر بخوانید: عقب‌نشینی دولت از ساخت ۴ میلیون مسکن کذب است


سلیمی افزود: سوال اینجاست که آیا امکان تصویب تبصره یک و دو از این قانون در مجلس وجود دارد؟ جواب آن به صراحت خیر است. ما در مجلس توان وضع احکام اولیه را داریم نه احکام ثانویه را. چرا که وضع احکام ثانویه در حیطه اختیارات ولی امر است.

وی با اشاره به مصوبه اخیر سران قوا در رابطه با کنترل اجاره‌بها، تصریح کرد: تصمیم سران قوا حکم ثانویه است که ابراز شد و قرار است اجرایی نیز شود. سران قوا می‌توانند چنین مصوبه‌ای داشته باشند اما اختیار مجلس محدود به وضع احکام اولیه است و نمی‌تواند با تصویب قانون نیز احکام ثانویه را نقض کند.

این در حالی است که تبصره یک و دو ماده دوم این طرح به صراحت با اصل ۴ قانون اساسی تناقض دارد.

به گفته سلیمی طرح مذکور فقط مصوبه سران قوا را به تاخیر می‌اندازد و مستاجران را با مشکل جدی‌تری مواجه می‌کند. قطعا شورای نگهبان نیز به این موضوع ایراد می‌گیرد.

نظر نماینده موافق طرح کنترل و ساماندهی اجاره‌بها

عبدالناصر درخشان، نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی در موافقت با این طرح گفت: طرح مذکور می‌تواند کمک شایسته‌ای به مستاجرانی که در شرایط سخت اقتصادی هستند، انجام دهد. با توجه به اینکه این طرح دست اشخاص ثالث را از قراردادها کوتاه می‌کند.

درخشان افزود: مردم امروز با نگاه موشکافانه‌ای این طرح را دنبال می‌کنند و اگر نمایندگان دقت کنند متوجه می‌شوند که چنین مصوبه‌ای می‌تواند ورود خوبی برای حل مشکلات حوزه مسکن باشد.

منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی