خبر

حرفه ای‌های بورس در حال خروج از بازار سرمایه هستند

حرفه ای‌های بورس در حال خروج از بازار سرمایه هستند

369215 337 - حرفه ای‌های بورس در حال خروج از بازار سرمایه هستند

اقتصاد۲۴– مهدی میرمعینی درباره دلایل خروج نقدینگی از بورس به ویژه سهامداران حقیقی و درجا زدن شاخص، اظهار داشت: در بررسی خروج سرمایه از بورس به یک نقطه مشترک می‌رسیم، آن هم ناامنی بازار سرمایه است. اساسا لازمه سرمایه گذاری، وجود و برقراری امنیت است و هر چه ناامنی افزایش پیدا می‌کند ریسک سرمایه‌گذاری هم بالاتر می‌رود.

وی با بیان اینکه با افزایش ریسک، بازده مورد انتظار سهامداران بالا تامین نمی‌شود، ادامه داد: در حال حاضر سرمایه‌داران و سهامداران ریسک بالایی را در بازار تقبل می‌شوند، اما متناسب با شرایط بازده مورد انتظار را کسب نمی‌کنند و همچنین انتظار خوشبینانه‌ای هم برای کسب بازده متناسب با شرایط موجود وجود ندارد بنابراین سرمایه‌گذار از بازار خار ج می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اساس و پایه سرمایه‌گذاری در هر حوزه‌ای از جمله بین‌المللی و بازار‌های داخل اعم از بازار طلا، ارز، بازار کالایی و مالی بحث برقراری امنیت سرمایه‌گذاری است و این موضوع اولین عامل مهم برای ورود سرمایه گذاری محسوب می‌شود.

میرمعینی افزود: فارغ از موضوع برجام و تحریم‌ها، در سیاست‌گذاری اقتصادی که دولت انجام می‌دهد عمدتا شاهد افزایش ناامنی ناشی از اجرای آن سیاست‌ها هستیم که عمدتا بدون در نظر گرفتن جوانب سرمایه گذاران بوده از جمله وضع مالیات سنگین، وضع تعرفه‌های سنگین، افزایش نرخ خوراک، سیاست قیمت‌گذاری دستوری و تعزیراتی و عدم حمایت مناسب از بازار سرمایه که به نا‌امنی سرمایه گذاران منجر شده و شاهد آن هستیم که سرمایه‌داران با بدبینانه‌ترین ذهنیت و با بدبینانه‌ترین تحلیل نسبت به آینده از بازار خارج می‌شوند.


این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به افق چند ماه آینده بازار سرمایه با توجه به وضعیت بازار‌های موازی ادامه داد: تمام این موضوعات به سیاست‌گذاری‌های اقتصادی دولت بر می‌گردد. دولت شاید ناخواسته یا نا آگاهانه سیاست‌هایی در حال اعمال دارد که نتایج تمام آنها، آسیب به سهام داران و سرمایه گذاران بازار است و تا زمانی که در تصمیماتی که اجرا می‌شود جوانب و منافع سرمایه‌گذاران در نظر گرفته نشود آش همان و کاسه همان است و این روند بازارادامه دارد.

وی درباره درجا زدن شاخص در چند ماه گذشته اظهار داشت: با این مشکل در دوره‌های قبل هم مواجه بودیم. اگر به روند شاخص در چند سال گذشته نگاهی داشته باشیم، می‌بینیم که هر ۵ الی ۴ سال یک بار بازار سرمایه، روند رشد و مواج تندی داشته، اما نتوانسته آن روند را ادامه دهد و اساسا منبع آن رشد مواج هم یا رشد تورم بوده یا رشد نرخ ارز.

میرمعینی گفت: دراین مدت هم کسانی که وارد بازار شدند یا از آن خارج شدند از فعالان بازار سرمایه نبودند و اغلب برای نوسان‌گیری وارد بازار شده بوده‌اند، اما الان شاهد آن هستیم که فعالان بازار سرمایه و حرفه‌ای‌ها از همین روند بازار سرمایه ناامید شده‌اند و در حال ترک بازار هستند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: رفته رفته حجم بازار کاهش پیدا می‌کند و واقعیت این است که تمام این تصمیمات عمدتا برای رفع تکلیف بوده یا برای تامین مالی که تمام آن به ضرر سهام‌داران انجامیده است. این در حالی است که سرمایه‌گذاری موتور محرک تمام حوزه‌های اقتصادی کشور‌ها محسوب می‌شود و باعث ایجاد اشتغال شده و نقدینگی را به سمت حوزه‌های مولد سوق می‌دهد که در نهایت در این روند، درآمد اقشار مختلف جامعه افزایش پیدا می‌کند.

وی درباره تصمیمات وزارت صمت که منجر به تنش در بازار سرمایه شده، اظهار داشت: به طور قطع جوانب این تصمیمات در سایر بازار‌ها بررسی نمی‌شود چراکه بدنه کارشناسی دولت بسیار ضعیف است و از سوی دیگر ملاحظات سیاسی وجود دارد و وزارت صمت هم محدودیت‌هایی دارد و ماموریتی که بر عهده آن گذاشتند که مهم‌ترین آن تامین درآمد برای دولت است و تنظیم بازارهاست.

میرمعینی با بیان اینکه در بدنه کارشناسی نگاه همه جانبه و کلی نگری وجود ندارد، افزود: تصمیمات با نگاه بخشی گرفته و به اجرا می‌رسد که نمونه آن تصمیمات در صنعت خودروسازی کشور است. شرکت‌های تولید کننده هر چند اشتغال بالایی دارند، اما به حدی زیانده شده‌اند که در مرحله ورشکستی هستند و این وضعیت نمی‌تواند ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به پیشنهاد واگذاری بورس کالا به وزارت صمت گفت: تصمیماتی مانند عدم ورود خودرو به بورس کالا با لابی‌های قدرتمندی انجام می‌شود که باید مورد بررسی قرار بگیرد و در پیشنهاد واگذاری بورس کالا به وزارت صمت هیچ منطقی وجود ندارد که تمام عواملی که باعث ایجاد این شرایط شده حاصل بی‌کفایتی است.

منبع: ایلنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی