عمومی

برای اینکه رهبر بهتری باشید، گوش دادن فعال را تمرین کنید

برای اینکه رهبر بهتری باشید، گوش دادن فعال را تمرین کنید

گوش دادن یک رفتار عمدی است. وقتی فعالانه گوش می‌دهید، حضور دارید و روی صحبت‌های طرف مقابل تمرکز می‌کنید زیرا می‌خواهید احساس کند شنیده شده و ارزشمند است. وقتی تیم شما احساس می کند شنیده می شود، آنها می دانند که اهمیت دارند و از نظرات آنها استقبال می کنید، حتی اگر مخالف باشید.

اما اگر تیم احساس نمی کند که شما به آنها گوش می دهید، آنها احساس می کنند با شما و سازمان ارتباط ندارند. شایع‌ترین دلایل قطع ارتباط زمانی رخ می‌دهد که در طول مکالمات نیمه گوش می‌دهید یا زمانی که افکار و احساسات شما شعله‌ور می‌شوند. چه نسبت به چیزی که گفته شده واکنش نشان دهید، چه بی علاقه یا متمرکز بر افکار خود، از طرف مقابل روی گردان شده اید و به طور کامل حضور ندارید.

به مرور زمان، گوش دادن ضعیف می تواند برای یک سازمان موذی باشد.

عواقب آن بر همه زمینه های کسب و کار شما، از جمله تعامل، حفظ، حل تعارض، و حل مسئله تیم شما از الگوی شما پیروی می کند و افراد به جای اینکه با یکدیگر باهم صحبت کنند، شروع به صحبت می کنند. آنها دیگر گوش نمی دهند.

وقتی تیم شما به حرف های یکدیگر گوش نمی دهند، احساس تعلق و ارتباط و تعهد خود را به یکدیگر از دست می دهند. شما به عنوان یک رهبر و سازمان کاهش می یابد. ارتباطات شروع به از بین رفتن می کند و تیم شما سوء تفاهم های بیشتری را تجربه می کند و اشتباهات بیشتری مرتکب می شود. پیامدهای منفی گسترده این است که چرا شما و تیمتان باید یاد بگیرید که ارتباط رسان موثر باشید..

گوش دادن فعال چیست؟

گوش دادن فعال یک مهارت ارتباطی است که نیاز به تمرین دارد. و قصد. این روشی برای گوش دادن و پاسخ دادن به شخص دیگری است که درک و احترام متقابل را بهبود می بخشد.

وقتی گوش دادن فعال را تمرین می کنید، هزینه پرداخت می کنید. به پیام کامل توجه کنید و به دنبال درک کامل آنچه طرف مقابل در حال برقراری ارتباط است باشید. شما به کلماتی که طرف مقابل استفاده می کند گوش می دهید اما به زبان بدن و لحن صدای او نیز توجه می کنید. و شما بدون حواس‌پرتی یا گم شدن در افکارتان روی تعامل تمرکز می‌کنید.

بیایید ببینیم که سبک‌های مختلف گوش دادن در یک برنامه چگونه عمل می‌کنند. گفتگوی بین چارلز، معاون یک شرکت تامین پزشکی، و جاستین، یک مدیر ارشد معتبر در همان شرکت را تصور کرد. جاستین به تازگی به چارلز اطلاع داد که می خواهد تیمش را دوباره پیکربندی کند. او همچنین ناامیدی عمیق خود را از بی انگیزگی تیم ابراز کرد.

در سناریوی اول، چارلز یک واکنش عاطفی فوری به جاستین نشان می دهد. ناامید شده و حرف او را قطع می کند و توانایی او را برای مدیریت تیمش به چالش می کشد. چارلز که از نظرات او غافلگیر شده بود و نگران بود که ممکن است شرکت را ترک کند، دیگر گوش نداد. احساسات او را فرا گرفت و مکالمه را ربود. ناتوانی چارلز در گوش دادن و در نظر گرفتن احساسات یا دیدگاه جاستین غیرعادی نیست. زمانی که از نظر عاطفی تحت تأثیر قرار می‌گیریم، این یک واکنش رایج است — صرف نظر از اینکه احساسات شدید منفی هستند یا مثبت.

در سناریوی دوم، واکنش چارلز به ناامیدی جاستین شکل دیگری به خود می گیرد. این بار، چارلز به جای به چالش کشیدن او، کوک شد و به حالت برنامه ریزی محافظتی رفت. او در وحشت شروع به فکر کرد که اگر جاستین تصمیم به استعفا بگیرد چه می کند. چارلز در حالی که جاستین صحبت می کرد به خودش سر تکان داد و به نظر می رسید که دارد گوش می دهد. اما حواسش پرت شده بود. از آنجایی که افکارش تند تند بودند، او گوش نمی کرد.

در سناریوی سوم، چارلز متوجه شد که به ناامیدی جاستین واکنش نشان می دهد. اما تصمیم گرفت به دقت گوش کند تا بفهمد که جاستین قبل از پاسخ دادن به چه چیزی از او نیاز دارد. با وجود اینکه از فکر از دست دادن یک کارمند ارزشمند غافلگیر و مضطرب بود، اما می‌دانست که باید گوش کند تا بفهمد که آیا می‌خواهد به یک نتیجه خوب دست یابد. وقتی با تمایل به درک طرف مقابل به گفتگو نزدیک می شوید، صبورتر، ذهن بازتر و کنجکاوتر می شوید.

در دو سناریو اول، چارلز خودآگاهی کمی از خود نشان داد. او از نظر عاطفی واکنش نشان می داد، حواسش پرت بود و فقط نیمه گوش می داد. او هیچ توجهی به آنچه جاستین می گفت یا احساس او نشان نمی داد. این مثال‌ها نشان می‌دهند که وقتی کسی صدایش را تنظیم می‌کند، دیگر گوش نمی‌دهد و نمی‌تواند به طور کامل در تعامل باشد، حتی زمانی که نتیجه برای او مهم است.

در آخرین سناریو، چارلز خودآگاهی را نشان داد و گوش دادن فعال را تمرین کرد. او اجازه نمی داد که احساسات یا پیش فرض هایش گفتگو را ربوده کنند. در نتیجه، جاستین احساس کرد که چارلز آن را شنیده و از او حمایت می‌کند، او به او نشان می‌دهد که به هر چیزی که او می‌گوید علاقه‌مند است، صرف نظر از اینکه مکالمه به کجا می‌رود و آیا با او موافق است یا نه.

۵ نکته برای تبدیل شدن به یک شنونده فعال.

وقتی تصمیم آگاهانه و عمدی می گیرید که در مکالمه حضور داشته باشید و گوش دهید تا بفهمید، گوش دادن فعال را تمرین می کنید. انجام این کار مستلزم آن است که خودآگاهی را به تعامل بیاورید و به شما امکان می دهد به آنچه در حال وقوع است توجه کنید. برای تبدیل شدن به یک شنونده فعال تر:

  1. حضور کامل در مکالمه را انتخاب کنید. گوش دادن فعال یک تصمیم است. شما می توانید انتخاب کنید که در طول یک تعامل توجه کنید و به آنچه در حال وقوع است توجه کنید. به مکالمه بپیوندید، اما خود، طرف مقابل و آنچه بین شما می گذرد را نیز مشاهده کنید. توجه داشته باشید که آیا انرژی تغییر می کند، که ممکن است نشان دهنده این باشد که طرف مقابل علاقه خود را از دست می دهد یا ناراحت می شود. آگاهی دادن به تعاملات خود را تمرین کنید.
  2. روی صحبت های طرف مقابل تمرکز کنید. توجه بی دریغ خود را به طرف مقابل معطوف کنید. این نه تنها مودب است بلکه نشانه احترام است. تماس چشمی برقرار کنید، تلفن خود را زمین بگذارید، و همه موارد حواس پرتی را از بین ببرید.
  3. گوش دهید تا بفهمید. هنگام گوش دادن، صبور باشید، قضاوت را به حالت تعلیق درآورید و فرضیات از پیش تعیین شده را کنار بگذارید. این شک را به طرف مقابل بدهید که او هم نتیجه مثبت می‌خواهد و نمی‌خواهد شما را ناراحت کند یا اختلافی ایجاد کند.
  4. حالت خود را تغییر دهید. اگر متوجه شدید که ناراحت می‌شوید، برای تمرکز کردن مشکل دارید، یا از چیزی که طرف مقابل می‌گوید خسته یا هیجان‌زده می‌شوید، وضعیت خود را تغییر دهید. وضعیت بدن صاف بنشینید، شانه های خود را به عقب بکشید و هر دو پای خود را روی زمین قرار دهید. به اتصال پاهای خود به زمین توجه کنید. سپس یک نفس عمیق بکشید و تمرکز خود را به تعامل برگردانید.
  5. درمورد مکالمه فکر کنید. هنگامی که طرف مقابل صحبتش را تمام کرد، در مورد آنچه که او گفته است فکر کنید و بررسی کنید تا مطمئن شوید که متوجه شده اید که او می خواهد با چه چیزی ارتباط برقرار کند. اگر بخشی از پیام آنها نامشخص است، از آنها بخواهید به شما کمک کنند منظور آنها را بفهمید. مراقبت کافی برای درک پیام آنها نشان می دهد که شما فعالانه درگیر تعامل هستید.

وقتی به تیم خود نشان می دهید که به آنها علاقه دارید، آنها مایلند برای شما کار کنند. با شنونده فعال بودن، اعتماد را با تیم خود ایجاد می کنید و تعهد آنها را به شما و سازمان افزایش می دهید. افزایش تعهد بر بهره وری و فرهنگ کلی تأثیر می گذارد.

گوش دادن فعال یک رفتار عمدی است. این ریشه در نحوه ارتباط و ایجاد اعتماد شما با دیگران است که به نوبه خود باعث ایجاد یک محیط کار مثبت می شود. قدرت و تأثیر گوش دادن فعال را دست کم نگیرید. این یکی از مؤثرترین راه‌ها برای حفظ انگیزه و مشارکت تیم شما است.

عقایدی که در اینجا توسط ستون نویسان Inc.com بیان شده متعلق به خودشان است، نه نظرات Inc.com.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا