عمومیمقالات

5 مؤلفه هوش هیجانی چیست و چگونه انجام می شود؟ آنها آینده شما را شکل می دهند؟

۵ مؤلفه هوش هیجانی چیست و چگونه انجام می شود؟
آنها آینده شما را شکل می دهند؟

هوش عاطفی (EQ) نقشی اساسی در شکل دادن به آینده ما دارد. تسلط بر مؤلفه‌های هوش هیجانی، ایجاد رابطه را از نظر شخصی و حرفه‌ای آسان‌تر می‌کند و برای توسعه مهارت‌های رهبری مؤثر بسیار مهم است. . حتی در تقویت انگیزه شخصی شما نیز نقش دارد.

در حالی که ضریب هوشی شما (IQ) ممکن است به شما در حل مشکلات و یافتن راه حل کمک کند، EQ به متخصصان این استعداد را می دهد تا جوامعی را بسازند که مایل به اجرای آن راه حل ها هستند. پنج مؤلفه هوش هیجانی که توسط نویسنده و روانشناس پیشگام، دکتر دانیل گولمن، کشف شده است، عبارتند از:

  • خودآگاهی
  • خودتنظیمی
  • انگیزه درونی
  • همدلی
  • مهارت های اجتماعی

این ویژگی ها با هم، توانایی شما را برای ایجاد مشارکت های استراتژیک، تصمیم گیری بهتر، رهبری موثرتر و ایجاد یک فرهنگ کاری ایمن و فرهنگ کاری پر رونق. آنها دروازه شما را برای موفقیت کلی پایدار و رفاه بیشتر فراهم می کنند.

آیا EQ نقاط ضعفی دارد. ?

مزایای هوش هیجانی بالا غیرقابل بحث است. با این حال، EQ بالا دارای نقاط قوت و ضعف است. کسانی که EQ بالاتر از حد متوسط ​​را نشان می‌دهند ممکن است مستعد تمرکز بر ایجاد روابط و «کنار آمدن» به یک خطا باشند.

همانطور که توسط بررسی کسب و کار هاروارد، افرادی که ذاتاً هوش هیجانی بالایی دارند ممکن است سطوح پایین تری از خلاقیت و تمایل به ریسک از خود نشان دهند. بیزاری – به عبارت دیگر، یک بی میلی کلی به “به هم زدن پرهای دیگران” حتی زمانی که تغییرات یا نوآوری های جسورانه لازم است.

به همین دلیل است که ایجاد آگاهی قوی از پنج مؤلفه هوش هیجانی ضروری است. با این درک عمیق‌تر، می‌توانید EQ خود را افزایش دهید در حین پیمایش در زمینه پیچیده ایجاد رابطه ، نوآوری، انگیزه، رهبری و ایجاد اتحاد

چیست ۵ مولفه هوش هیجانی؟

هوش هیجانی یک مهارت است. به این ترتیب، با گذشت زمان می توان آموخت که قدرت توسعه شخصی خود را آزاد کنید. درک پنج مؤلفه هوش هیجانی به شما در این فرآیند کمک می کند. یکی از جنبه‌ها بر دیگری استوار است و به گونه‌ای تعامل می‌کند که به شما کمک می‌کند مهارت‌های ارتباطی را به سرعت توسعه دهید و در طول زندگی خود بر آنها مسلط شوید. این اجزا عبارتند از:

۱٫ خودآگاهی

خودآگاهی عمل شناخت، درک و کار بر روی احساسات، انگیزه ها و رفتارهای خود. خودآگاهی به شما این امکان را می دهد که پاسخ های احساسی خود را هدایت کنید و خود را بهتر درک کنید. با ایجاد درک قوی از دنیای درونی شما به عنوان پایه ای برای هوش هیجانی قوی عمل می کند.

به عنوان مثال، یک رهبر تیم را در نظر بگیرید که در خانه مشکلاتی مانند فشار مالی، مسائل عاشقانه یا از دست دادن خانواده را تجربه می کند. عضو اگر این رهبر خودآگاه نباشد، ممکن است بر اساس احساسات خشم، ترس، اندوه یا ناامیدی تصمیم گیری کند. خودآگاهی بیشتر به متخصصان کمک می‌کند تا درک کنند که این احساسات به طور موقت دیدگاه‌های آن‌ها را در زمانی که تصمیم‌گیری واضح حیاتی است، تحریف کرده است. به این ترتیب، خودآگاهی به شما کمک می‌کند تا به عقب برگردید و وضعیت فعلی خود را با وضوح مجدد ارزیابی کنید.

۲٫ خود تنظیمی

خودآگاهی مستقیماً به خود تنظیمی منجر می شود. در حالی که خودآگاهی درک احساسات و رفتارهای شماست، خودتنظیمی مظهر عمل مدیریت احساسات و اصلاح اعمال شماست. موقعیت های سخت و استرس زا به ویژه نیاز به خودتنظیمی ماهرانه دارند. این مؤلفه هوش هیجانی شامل سازگاری بیشتر با موقعیت‌های پویا، حفظ کنترل بر احساسات و رفتارهای تکانشی و مدیریت واکنش‌های عاطفی نسبت به دیگران است.

به عنوان مثال، کارآفرینی را در نظر بگیرید که رابطه بسیار خوبی با یک تامین‌کننده ضروری دارد. . محصول، قیمت و سرعت تحویل هرکدام عالی هستند، اما خدمات مشتری می تواند از بهبودهایی استفاده کند. پس از یک روز پر استرس برای این کارآفرین، یک نماینده خاص خدمات مشتری رفتار بی ادبانه ای از خود نشان می دهد. کارآفرین خودتنظیمی به جای عصبانی شدن، قطع کردن تلفن یا پایان دادن به رابطه تجاری به صورت ناگهانی، تکانه های عاطفی خود را کنترل می کند و به موقعیت استراتژیک تری برخورد می کند.

۳٫ انگیزه درونی

انگیزش درونی (یا انگیزه درونی) به تمایل به دنبال کردن اهداف خود برای رضایت شخصی به جای پاداش فوری اشاره دارد. این انگیزه درونی شما و همچنین احساسات شما را منعکس می کند. به عنوان یکی از اجزای کلیدی چارچوب هوش هیجانی، انگیزه درونی به عنوان معیاری برای سنجش توانایی شما برای هدایت احساساتتان به سمت اهداف بلندمدت معنادار عمل می کند. در واقع، کسانی که EQ بالایی دارند، تمایل بیشتری به استفاده از استراتژی های تعیین هدف دارند.

من یک نمونه معمولی از این نوع انگیزش درونی را در یک برنامه آموزش عالی برای افراد مبتلا به اوتیسم تجربه کردم. ما یک مرد جوان را به صورت پاره وقت برای مدیریت وب سایت خود استخدام کردیم. پس از ساعت‌ها، او برای کمک به دانش‌آموزان در زمینه رباتیک به آن‌ها کمک کرد. دیدگاه مثبت، انگیزه درونی و رفاقت او با دانش آموزان به قدری ارزشمند بود که در عرض سه ماه، بودجه خود را طوری تنظیم کردیم که او را به عنوان مدیر پروژه تمام وقت بکار ببریم.

۴٫ همدلی

ارتباط خوب با دیگران یک استعداد است. مانند هر استعدادی، از طراحی گرافیک گرفته تا نجاری، بر مهارت های منحصر به فرد و در عین حال مکمل متکی است. همدلی شامل شناخت، درک و قدردانی از احساس دیگران است که هر کدام برای روابط بین فردی مؤثر ضروری است. مجموعه مهارت‌ها را می‌توان آموخت و از تشخیص حالات چهره، زبان بدن و تن صدا گرفته تا پرسش‌های باز و گوش دادن فعال متفاوت است. آنها با هم به شما کمک می کنند نه تنها احساسات افراد را بهتر بخوانید، بلکه برای درک بهتر خود را به جای آنها ببینید.

همانطور که هوش هیجانی خود را توسعه می دهید، همدلی به شما کمک می کند تا درک کنید که همه اطرافیان شما هنوز به آن نرسیده اند. سطح خودآگاهی، خودتنظیمی یا انگیزه درونی شما. شما متوجه خواهید شد که در یک سازمان متنوع کار می کنید که در آن فرهنگ های دیگر یا افراد با علایق متفاوت ممکن است درک متفاوتی از ارتباط با شما داشته باشند. این بدان معنا نیست که باید طغیان های عاطفی را تحمل کرد. در عوض، با همدلی بیشتر، متوجه خواهید شد که مهندسان برق و تیم های بازاریابی اغلب به طور متفاوتی با هم ارتباط برقرار می کنند.

۵٫ مهارت‌های اجتماعی

در مجموع، مؤلفه‌های فوق‌الذکر هوش هیجانی مبنایی را تشکیل می‌دهند که تنها با کمی کار اضافی، منجر به مهارت‌های اجتماعی بیشتر می‌شود. اینجاست که تمام کار شما در توسعه شخصی واقعاً نتیجه می دهد. توسعه مهارت های اجتماعی مستلزم آگاهی اجتماعی بیشتر و مدیریت روابط است که برای رهبران و کارآفرینان موثر است. ارتباط موثر، مدیریت تعارض، همکاری و ایجاد و حفظ روابط سالم همه از بهبود مهارت‌های اجتماعی ناشی می‌شوند.

چه کارآفرین، رهبر تیم، کارمند یا فردی که به اولین مصاحبه شغلی خود می‌روید، شخصیت و موارد مرتبط مهارت های نرم هر جنبه ای از تحصیلات و تجربه کاری شما را تقویت می کند. در واقع، در ترکیب IQ در مقابل EQ، پنج مؤلفه هوش هیجانی در اکثر موارد به شما کمک می کند. موقعیت ها بعلاوه، این جنبه هوش برای رشد و توسعه مستمر است.

عکس توسط Jacob Lund/Shutterstock.com

Bryan Lindenberger 150x150 - 5 مؤلفه هوش هیجانی چیست و چگونه انجام می شود؟
آنها آینده شما را شکل می دهند؟

برایان از فضای دیجیتالی که هنر و فن آوری ملاقات کرد. او به عنوان یک نویسنده در زمینه آموزش، بهداشت و سلامت و تولید کار کرده است. او همچنین به مشاغل کوچکتر در توسعه وب از جمله دسترسی و توسعه محتوا کمک می کند. او در اوقات فراغت خود مسیرهای پیاده روی در مرکز فلوریدا را طی می کند.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی