خبر

ارز ترجیحی شیرخشک تا پایان سال حذف می‌شود

ارز ترجیحی شیرخشک تا پایان سال حذف می‌شود

به گزارش بازار، سید حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو در حاشیه همایش ملی عدالت در سلامت با محوریت دارو با اشاره به لزوم سیاست حذف ارز ترجیحی برای شیرخشک، گفت: سیاست ارزی شیرخشک تا پایان سال مانند دارو تغییر می کند تا شیرخشک قاچاق نشود.

محمدی ادامه داد: سیاست تخصیص ارز ترجیحی به شیرخشک و تجهیزات پزشکی باعث شده این کالاها از کشور خارج شود لذا باید بر اساس هر کد ملی، یارانه شیرخشک از طریق بیمه ها به مصرف کننده نهایی پرداخت شود.

در بخش دیگری از این مراسم محمود فاضل، رئیس شورای عالی نظام پزشکی، از دولت خواست که اصل تمرکززدایی و محرومیت زدایی را سرلوحه خود قرار دهد.

محمود فاضل افزود: ۱۰۹ همت برای دارویار پیشنهاد شده بود اما ۶۹ همت مصوب شد این درحالی است که سهم سلامت از تولید ناخالص ملی از ۹ درصد در سال های اخیر به ۴ درصد رسیده است و در صورتی که در حوزه سلامت، عدالت در رسالت محقق نسود؛ موجب نارضایتی مردم می‌شود.

همچنین محمدرضا میرتاج الدینی در حاشیه این همایش گفت: یارانه دارو در کشور نصف یارانه گندم در کشور و ۷۰ همت است و در حوزه تجهیزات پزشکی و شیرخشک همچنان ارز ۴۲۰۰ تومانی به عنوان یارانه داده می شود و این افتخار است که نیاز دارویی کشور را از داخل تأمین می‌کنیم.

وی ادامه داد: مواد اولیه دارو با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان وارد می شود و به نوعی خود رانت حساب می شود چرا که با ارز آزاد تفاوت دارد، آن زمان که دارو ارز ۴۲۰۰ تومانی می گرفت، ۷ هزار میلیارد تومان دارو از کشور قاچاق می‌شد.

میرتاج‌الدینی افزود: برای سال آینده و تحقق عدالت در سلامت دارو نیاز است تا یارانه دارو یا همان بودجه دارویار ۲ برابر شود.

در پایان این نماینده مجلس گفت: عدالت در سلامت آن است که بتوانیم در نیازهای عمومی سهم مردم را کم کنیم و در برنامه هفتم کاهش هزینه‌های پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت آمده است و یکی از مصادیق بی عدالتی در سلامت آن است که مردم در مراکز استانها دسترسی به دارو دارند اما در شهرهای کوچک و مناطق محروم دسترسی مردم به دارو مناسب نیست.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی